اجماع روی صعود شاخص

دو نیمه متفاوت بورس تهران

کدخبر: ۴۲۴۰۷۴
اقتصادنیوز: بورس بازان با اجماع و دامن گستری بیشتری معاملات روز سه شنبه را ادامه معاملات روز دوشنبه میپندارند. از با این رویکرد احتمالا بازار روز سه شنبه با چالش کمتری مواجه شود.
دو نیمه متفاوت بورس تهران

به گزارش اقتصادنیوز، شاخص کل بورس در معاملات روز دوشنبه مطابق انتظارات و امیدواری ها افزایش نزدیک 0.9 درصدی را تجربه کرد. شاخص کل هم وزن هم همسو و هم آهنگ اما جلوتر از شاخص کل بورس، رشد 1.15 درصدی را به ثبت رساند. ورودی پول حقیقی ها به بازار در معاملات روز میانی هفته هم هر چه به پایان بازار نزدیک تر میشدیم، بیشتر شد و بورس بازان البته امیدوارند این روند روز بعد با شدت بیشتری دنبال شود.

در معاملات دوشنبه بیش از 300 نماد سبزپوش شد و برای نخستین بار درچند ماه گذشته صف های خرید نسبت به صف های فروش دست برتر داشتند و مسیر 10 روز اخیر نشان میدهد که سمت تقاضا کم کم در آستانه ورود دوباره به بازار و تقویت موقعیت خود است.

عده ای تغییرات بنیادی درونی بازار سرمایه در راستای کاهش و رفع محدودیت ها را دلیل اصلی تقویت سمت تقاضا میدانند و عده ای دیگر روی کارآمدن دولت جدید در ماه های آینده و وعده های داده شده همسو با احتمال احیای برجام را عامل اصلی بهبود وضعیت فعلی میدانند.

البته نکته مهم معاملات روز دوشنبه عبور از مرز روانی شاخص کل 1.250 میلیون واحد و آمادگی بازار برای تداوم مسیر صعودی شاخص است. از این منظر بورس بازان معتقدند  شرایط برای پایداری وضعیت موجود میسر است و با توجه به سیگنال های ارایه شده میتوان امیدواری حرفه ای بازارها را قابل درک دانست.

در تازه ترین نظرسنجی «اقتصادنیوز» نیز بیشتر پاسخگویان معتقدند که روز سه شنبه شاخص مسیر روز دوشنبه را دنبال میکند و صعود شاخص ممتد میشود. با این وصف این نکته را نباید فراموش کرد که بازار نیاز به مولفه ها و عوامل قدرتمندی دارد که قطعا آن مولفه ها تنیده در بخش بازگشت اعتماد دوباره سرمایه گذاران به بازار است، زیرا که در آنصورت میتوان به صعودی شدن شاخص و پایداری بهبود معاملات امیدوار شد. در این باره باید منتظر رُخدادها ماند.

نگاه کارشناس | دو نیمه پُر و خالی در بورس

  • امیرحسین واعظ | کارشناس بازار سرمایه

افت و خیز شاخص‌کل حول محور یک میلیون و 250 هزار واحد ادامه دارد و در نتیجه برخی روزها نماگر بازار سبزپوش و برخی روزها نزولی است. اگر بخواهیم نیمه پر لیوان را ببینیم، قدرت و فشار فروشندگان افت محسوسی داشته است.

در معاملات امروز سهام ناشی از افزایش سرمایه فولاد مبارکه، به پورتفوی سهامداران اضافه شد؛ اگر بازار طبق منطق‌های ماه‌های گذشته واکنش نشان میداد، امروز باید شاهد صف فروش سنگین روی نماد فولاد بودیم، اما نوسان قیمت این سهم در محدوده صفر تابلو، نشان داد از هیجان فروش در بازار کاسته شده است.

کاهش ارزش معاملات خرد در روزهای قرمزپوشی شاخص‌کل نیز نشان می‌دهد، قدرت فروشندگان افت قابل توجهی نسبت به ماه‌های اخیر داشته است.

اما نیمه دیگر لیوان نیز به این اشاره دارد که بازار همچنان منتظر محرک قوی برای خروج از روند فعلی است. اگر اتفاق قابل توجهی در روزهای پیش رو رخ دهد، بازار میتواند با قدرت مضاعف از مقاومت فعلی عبور کند، در غیر این صورت نوسان محدود در کانال یک میلیون و 200 هزار واحد ادامه خواهد یافت.

  • تالار بورس
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید