توان خریداران سهام فزونی می یابد؟

صعود احتمالی شاخص بعد از وقفه یک روزه

کدخبر: ۴۳۸۳۵۲
اقتصادنیوز: بعد از وقفه یک روزه، حالا باید انتظار از سرگیری دوباره صعود شاخص را انتظار کشید. شاخص های عملکردی بازار همچنین گویای توان بالای تقاضا برای حرکت روبه جلوی شاخص است.
صعود احتمالی شاخص بعد از وقفه یک روزه

به گزارش اقتصادنیوز، شاخص کل در معاملات روز یکشنبه نتوانست سریال صعود را تکرار کند و با یک وقفه یک روزه مواجه شد. با فشار عرضه ها از همان ابتدای آغاز معاملات، شاخص تا نزدیک 9.5 هزار واحد افت را تجربه کرد. به تناسب این افت شاخص کل هم وزن نیز با افت قابل توجهی مواجه شد. البته چالش یکشنبه ها در بورس در ساعات پایانی دوام نیاورد؛ به طوریکه در پایان معاملات با فعال شدن خریداران در نمادهای کوچک شاخص کل هم وزن با رشد نیم درصدی مواجه شد. شاخص کل افت 9.5 هزار واحدی را با کاهش 3.7 هزار واحد عوض کرد تا در نهایت شاخص کل تنها 0.2 درصد با ریزش مواجه شود.

در معاملات روز یکشنبه وضعیت عملکرد به نفع خریداران و فعال بودن تقاضا به پایان رسید؛ به طوریکه ارزش معاملات خُرد بیش از 10 هزار میلیارد تومان باقی ماند. ورودی پول حقیقی ها به سهام مثبت ماند، هر چند که ورودی پول حقیقی ها به صندوق های با درآمد ثابت هم مثبت ماند. این در حالی بود که سرانه خرید حقیقی ها در برابر سرانه فروش حقیقی ها تغییری نکرد و همه چیز به نفع خریداران به پایان رسید. این نکته هم برای معاملات روز یکشنبه حایز اهمیت بود که تعداد نمادهای دارای صف خرید 5 برابر تعداد نمادهای دارای صف فروش بود تا بازار همچنان برای روزهای آینده مدعی باشد.

با بازگشایی کامودیتی ها و تغییرات حساس در بازار ارز ممکن است منتظر میل به صعود در بازار سهام باشیم. برآیند شرایط کنونی بازار سهام گویای این است که بازار در یک وضعیت مناسب صعودی به سر می برد و شاخص های عملکردی هم همین موضوع را تایید میکند.

معاملات روز دوشنبه در صورت تداوم سریال صعود بعد از وقفه یک روزه خود را آماده برای عبور از نیمه کانال 1.5 میلیون واحد میکند. تحلیلگران در صورت تداوم شرایط صعودی تا پایان هفته رفتن به کانال 1.6 میلیون واحد را بعید نمیدانند.

دو مولفه مهم کامودیتی ها و تغییرات نرخ ارز میتواند روی جریان لحظه ای و کوتاه مدت در بازار سهام تاثیرگذار باشد. با فعال شدن خریداران در بازار ارز که فعلا سیگنال های قدرتمندی دیده نمیشود، میتوان شاهد فعال شدن موتور تغذیه سهام دلاری در بازار بود. البته سهام ریالی هم به دلیل انتظارات تورمی شکل گرفته فعلا در شرایط تقاضا قرار دارند.

تازه ترین نظرسنجی «اقتصادنیوز» هم نشان میدهد حالا بعد از یک وقفه یک روزه سناریوی احتمالی از سرگیری صعود شاخص محتمل است و میتوان عبور از نیمه کانال 1.5 میلیون واحد را انتظار کشید.

  • 2
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید