امیدی به روز آخر بازار سهام هست؟

فروشندگان بورس زهر خود را ریختند

کدخبر: ۴۴۲۲۲۴
اقتصادنیوز: هیجان سمت عرضه، فروشندگان را دست برتر نشانده است، گرچه که خریداران همچنان در تردیدند.
فروشندگان بورس زهر خود را ریختند

به گزارش اقتصادنیوز، شاخص کل بورس در یک روز مانده به پایان هفته بالاخره کانال 1.4 میلیون را از دست داد و در انتهای کانال 1.3 میلیون واحد قرار گرفت. معاملات روز سه شنبه با افت 36 هزار واحدی (معادل 2.56 درصد) شاخص کل و به همان نسبت در شاخص کل هم وزن روبه رو شد. همسویی و همانندی فشار فروشندگان در سمت عرضه، هم نمادهای بزرگ و هم نمادهای کوچک را متاثر کرد و باعث شد صف های فروش سنگین در در همان ابتدای معاملات تا نیم ساعت پایانی شکل بگیرد. البته در نیم ساعت پایانی با جمع آوری صف فروش های سنگین توسط حقوقی ها تا حدی از فشار فروش در سمت عرضه کاسته شد.

تقاضا در روز سه شنبه با تردید و انتظار خریداران روبه رو شد و اگرچه برخی رویدادها تک سهم ها را با تقاضا روبه رو کرد اما جو موجود در بازار، خریداران را به سراسیمه انداخت. با این وصف در سهم های ریالی تورمی و شاخص سازها همچنان هیجان فروش جولان میزند. آنچه در مختصات کنونی بازار سهام موج میزند، نه منطق بنیادی در بازار، بلکه موج های هیجان فروش افسار بازار را در دست دارند.

هیجان فروش شاخص را هم به نقطه ای رساند که پیشتر بورس بازان و بازیگران بازار سعی کرده بودند از زمان روی کارآمدن دولت ابراهیم رییسی، رئیس جمهور آن را از همان نقطه دور کنند. آنچه اکنون بازار را با ترس و تردید مواجه کرده، دورشدن فضای منطق و بازگشت دوباره رفتارهای یکسره هیجانی به بازار است که با نزدیک شدن به رویدادهای سیستماتیک (همچون مذاکرات برجامی وین) این دوگانگی ها و ابهامات فزونی گرفته است.

البته برخی از اهرم ها و رویدادها همچون اعلام نام رئیس کل بانک مرکزی جدید میتواند در مسیر هیجانات بازار سهام تعیین کننده و موثر باشد. با این وصف به نظر میرسد وزارت اقتصاد در ریل سیاست گذاری، بسته ویژه ای برای بازار سرمایه در نظر دارد. در مجموع به نظر میرسد بسته سیاستی دولت به دنبال استفاده از ظرفیت بازار سرمایه برای تامین کسری بودجه دولت است که باید منتظر ماند در بلندمدت چه تاثیری روی روند معاملات بازار سهام می گذارد.

تغییرات نرخ ارز هم اگرچه تا دیروز محدود بود اما تا حدی مانع افزایش قیمت ها برداشته شد و به نظر میرسد بازار سهام از روز آخر در سهم های صادرات محور شاهد تحرکاتی باشد، هر چند که شاخص سازها در صدر لیست فروشندگان هستند و با وجود حمایت حقوقی ها اما هیجان فروش امان بازار را بریده است.

شاخص های عملکردی بازار سهام در روز سه شنبه نشان میدهد فشار فروشندگان به این راحتی پایان نمیپذیرد. هرچند که ارزش معاملات خُرد در بازار سهام دوباره به 7 هزار تومان برگشت، اما جریان نقدینگی پول به بازار سهام منفی و به صندوق های بادرآمد ثابت مثبت ارزیابی شد. در این میان سرانه خرید و فروش حقیقی ها به نفع فروشندگان است. تعداد نمادهای دارای صف فروش نزدیک 6 برابر تعداد نمادهای دارای صف خرید بود. در مجموع مختصات فعلی بازار به نفع فروشندگان است.

تازه ترین نظرسنجی «اقتصادنیوز» هم گویای این نکته است که فعالان و تحلیلگران فعلا شانس را برای خریداران ضعیف می بینند اما فروشندگان را در صورت تداوم وضعیت کنونی، موضع برتر بازار میدانند. در این میان دستکاری در بازار، تسویه اعتبارات کارگزاری ها، هیجان فروش، دورنمای کاهشی قیمت دلار و افزایش نرخ سود بانکی جز دلایلی عنوان شده که در نزد پاسخگویان موقعیت بازار را فروشی  کرده است.

  • 2
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید