نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛12 شهریور

تشریح جزئیات فروش نفت ازسوی بخش خصوصی

کدخبر: ۴۳۷۷۰۲
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات12 شهریور در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:کارخانه تغلیظ سنگ سرب تاسیس می شود
تشریح جزئیات فروش نفت ازسوی بخش خصوصی

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

12 شهریور 1351؛ کارخانه تغلیظ سنگ سرب تاسیس می شود

یک کارخانه تغلیظ سنگ معدن احداث می شود و هزینه احداث این کارخانه با استفاده از وام بانک اعتبارات صنعتی از طرف بخش خصوصی تامین خواهد شد.

برای ایجاد کارخانه تغلیظ سنگ سرب 139 میلیون و 600 هزار ریال سرمایه‌گذاری می‌شود که 40 میلیون ریال از این سرمایه‌گذاری از طریق اعطای وام صنعتی بانک اعتبارات صنعتی تامین می‌شود.

با احداث کارخانه مذکور سالانه 76 هزار تن سنگ سرب 7 درصد به 7 هزار تن سرب 60 درصد و یک هزار تن سنگ سرب 35 درصد تغلیظ و تبدیل می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود با صدور این مقدار سرب سالانه 95 میلیون ریال ارز وارد کشور خواهد شد و نصب کارخانه تغلیظ سنگ 64 نفر متخصص و کارگر را مشغول به کار می‌کند.

12 شهریور 1371؛ شرکت خانه‌سازی معلم تاسیس شد

به منظور ایجاد هماهنگی در شرکت‌های تعاونی مسکن فرهنگیان و ساخت مجتمع‌های مسکونی برای این قشر شریف شرکت خانه‌سازی معلم تاسیس شد. مهندس موید، معاون اداری مالی ادارات کل آموزش و پرورش استان‌های کشور افزود: این شرکت، سهامی خاص است که سهام آن از طریق وزارت آموزش و پرورش تامین می شود و در حال حاضر هیچ‌گونه محدودیتی برای پذیرش فرهنگیان وجود ندارد، ‌لیکن جزئیات نحوه پذیرش آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

عملیات اجرایی طرح آبرسانی اسلام‌شهر آغاز شد

عملیات آبرسانی اسلامشهر همزمان با هفته دولت با حضور تنی چند از نمایندگان تهران در مجلس، معاون وزیر نیرو در امور آب و فاضلاب شهری آغاز شد.

مطالعه و طراحی این پروژه از سال 1370 در دستور کار سازمان آب منطقه‌آی تهران قرار گرفته و در پی تلاش همه‌جانبه کارشناسان با شناسایی و تخصیص منابع آبی در منطقه جنوب‌غربی تهران، این طرح بر مبنای استحصال حداکثر یک مترمکعب در ثانیه و انتقال آن از منطقه فوق به اسلامشهر برنامه‌ریزی و طراحی شده و مقدمات انجام آن‌ها تهیه و تدارک شده است.

اعتبار موردنیاز برای اجرای این طرح بالغ بر 10 میلیارد ریال است که 2 میلیارد ریال آن امسال از محل اعتبارات طرح‌های ملی تامین و مابقی آن با نظر مساعد دستگاه‌های ذی‌ربط با توجه به اهمیت این طرح تامین و تخصیص خواهد یافت.

12 شهریور 1381؛ قرارداد مالیاتی ایران و بحرین به زودی امضا می‌شود

سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد، جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی بحرین به زودی قرارداد اجتناب از دریافت مالیات مضاعف از اتباع دو طرف را امضا خواهد کرد.

در پی سفر پادشاه بحرین به جمهوری اسلامی ایران و مذاکرات انجام شده سران دو کشور درباره گسترش همکاری‌های دوجانبه کارشناسان مالیاتی دو کشور در هفته گذشته با انجام مذاکراتی فشرده پیش‌نویس قرارداد اجتناب از دریافت مالیات مضاعف را تهیه کردند و متن موافقتنامه به امضای کارشناسان مالیاتی دو طرف رسید.

گزارش سازمان امور مالیاتی کشور همچنین حاکی است قرار است این قرارداد به زودی به امضای وزیران امور اقتصادی و دارایی دو طرف برسد.

12 شهریور 1391؛ وعده کاهش نرخ دلار

رئیس کل بانک مرکزی از کاهش نرخ دلار طی روزهای آینده خبر داد و گفت که با تدبیر اتخاذ شده و عملیاتی شدن بورس ارز، نرخ دلار هم کاهش پیدا خواهد کرد.

محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: شتاب نقدینگی در تیرماه کاهش داشته است. به گفته رئیس کل بانک مرکزی روند رشد به گونه‌ای بوده که در چهار ماه ابتدایی سال جاری 20 درصد از شتاب رشد نقدینگی کاهش یافته است. گزارش‌های رسمی بانک مرکزی از اولین فصل سال نشان از رکوردشکنی رشد نقدینگی در آن مدت خبر می‌داد.

براساس گزارش بانک مرکزی هر سه عامل افزایش نقدینگی در بهار امسال نسبت به اسفندماه 90 رشد کرده است.

این سه عامل «نرخ رشد نقدینگی، ضریب فزاینده و افزایش پایه پولی» است. بنا به آمار بانک مرکزی پایه پولی از اسفندماه 1390 تا پایان بهار امسال 5/5 درصد رشد کرده است. این موضوع برای اولین بار پس از 5 سال اتفاق می‌افتد.

پایه پولی در پایان بهار امسال به 80 هزار و 600 میلیارد تومان رسیده است.

این متغیر در اسفندماه سال قبل 76 هزار و 325 میلیارد تومان بوده است که با این حساب 4 هزار میلیارد تومان به پایه پولی در سه ماه گذشته افزوده شده است.

در عین حال نقدینگی نیز در اسفندماه پارسال به 352 هزار و 95 میلیارد تومان بوده است که این رقم در پایان فصل بهار به بیش از 376 هزار میلیارد تومان رسیده است.

بنابراین رشد نقدینگی نیز نسبت به اسفند سال قبل 7 درصد رشد را تجربه کرده است.

جزئیات صادرات نفت از سوی بخش خصوصی

حسن خسروجردی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگویی درباره جزئیات صادرات نفت خام از سوی بخش خصوصی گفت: ما مکانیزم نقل و انتقال پول حاصل از فروش نفت را طراحی کرده‌ایم اما جزئیات آن را نمی‌توانیم اعلام کنیم.

وی افزود: عملیات نقل و انتقال پول از طریق بانک‌ها با محدودیت روبه‌رو شده است ما با نادیده گرفتن بانک‌ها مکانیزم دیگری را در پیش می‌گیریم.

خسروجردی بیان کرد: کسانی که فکر می‌کنند صادرات نفت از طریق بخش خصوصی غیرممکن است به دلیل این است که ظرفیت‌های ما را نمی‌شناسند. من محکم می‌گویم که همه ضعف‌های احتمالی برطرف شده و عملیات سنتی فروش نفت از سوی بخش خصوصی عوض می‌شود.

آن چیزی که امروز برای بخش خصوصی اهمیت دارد اثبات این موضوع است که بخش خصوصی امکان صادرات نفت خام را دارد ولو هیچ سودی برای ما نداشته باشد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی گفت: وزارت نفت موافق ورود بخش خصوصی برای تجارت نفت هستند. مسوولان اصلی تصمیم‌گیری کشور با این کار مخالفتی ندارند.

وی ادامه داد: هنوز هیچ تخفیفی اعلام نشده است و قرار هم بر تخفیف نیست. درخواست ما از شرکت ملی نفت این بوده است که نفت را به صورت اعتباری به ما بدهد. در واقع ضمانت‌نامه از شرکت‌های بخش خصوصی بگیرد و نفت را در یک مدت زمان معین (به طور مثال سه ماه) در اختیار ما قرار دهد تا بعد از تحویل به پالایشگاه‌های خارجی و تبدیل آن به فرآورده‌های نفتی و بازگشت پول، پول نفت را پرداخت کنیم.

وی یادآور شد: پیشنهاد ما به وزارت نفت این بوده است که یک درصد از محموله‌ای که صادر می‌کنیم به عنوان دستمزد به ما پرداخت کنند. وزارت نفت هنوز موافقت نکرده است اما این توافق صورت گرفته که این دستمزد را چه کسی پرداخت کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید