نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 24 شهریور

وصیت رئیس‌جمهوری سوریه برای شرکت‌های ایرانی!

کدخبر: ۴۴۰۶۳۷
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات24 شهریور در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:اعلام ضوابط پرداخت پاداش افزایش تولید کارگران
وصیت رئیس‌جمهوری سوریه برای شرکت‌های ایرانی!

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

24 شهریور 1361؛ اعلام ضوابط پرداخت پاداش افزایش تولید کارگران

حسن معتمد رضایی، معاون نظارت بر روابط کار وزارت کار و امور اجتماعی در گفت‌و‌گویی به تشریح تصمیمات جدید در مورد طرح پرداخت پاداش افزایش تولید پرداخت و گفت: این طرح که در سال گذشته برای اولین بار به اجرا گذاشته شده بود نارسایی‌هایی داشت که از طریق کارگران، مدیران و مسوولان سازمان‌هایی که کارگاه‌های تولیدی دارند به وزارت کار تذکرات لازم داده شده است. به همین دلیل طی نامه‌ای از کلیه وزارتخانه‌ها و نهدهای انقلابی که عهده‌دار اداره واحدهای تولیدی هستند خواسته شد نظرات خود را به وزارت کار اعلام  کنند و پس از رسیدگی به نظرات ارائه شده با تشکیل چند جلسه با حضور نمایندگان مراجع مذکور این مشکلات بررسی و تصمیمات جدید برای طرح پرداخت پاداش افزایش تولید برای سال 61 اتخاذ شد.

وی افزود: کارگاه‌هایی که تولید آنها در سال جاری بیشتر از استاندارد تولید باشد به ازای هر یک درصد تولید نسبت به مبنای استاندارد تولید معادل یک درصد دستمزد ثابت کارگران را به‌عنوان پاداش افزایش تولید پرداخت خواهند کرد.

24 شهریور 1381؛ وصیت حافظ اسد درباره شرکت‌های ایرانی

رئیس دفتر خبرگزاری سوریه «سانا» خواستار حضور گسترده‌تر بخش خصوصی ایران در بازار رو به گسترش این کشور شد.

محمود محمد در جریان بازدید از مجموعه کارخانه‌های تابعه گروه صنعتی سدید ضمن اشاره به توانمندی‌های این گروه در اجرای پروژه‌های مختلف صنعتی سوریه گفت: آقای حافظ اسد رئیس‌جمهوری فقید سوریه طی دستورالعملی اعلام کرده بود برای شرکت‌های ایرانی در مناقصه‌های این کشور امتیازهای ویژه‌ای در نظر گرفته شود که این دستورالعمل مورد تاکید آقای بشار اسد رئیس‌جمهوری فعلی این کشور نیز قرار گرفته است.

وی با تاکید بر این نکته که قابلیت‌های بخش خصوصی ایران در پیگیری و انجام پروژه‌های مختلف بسیار بیش از بخش دولتی است خواستار تعامل بیشتر بخش‌های خصوصی دو کشور در عرصه فعالیت‌های صنعتی – اقتصادی برای اجرای طرح‌های بزرگ شد.

وی با بیان اینکه مسوولان اقتصادی و صنعتی کشور سوریه چندان از توانایی‌های بخش خصوصی ایران آگاهی ندارند، افزود: اولین گام برای حضور پررنگ در بازار سوریه، آشنایی با نیازهای بازار این کشور در زمینه پروژه‌های زیربنایی است.

ایران به قطب‌ ترانزیت جهان تبدیل می‌شود

دبیرکل اتحادیه بین‌المللی حمل‌و‌نقل جاده‌ای (ایرو) اعلام کرد: ایران با احیای جاده ابریشم به لحاظ موقعیت راهبردی و مرز مشترک زمینی با 7 کشور به قطب بزرگ ترانزیت جهان تبدیل می‌شود.

«مارتین مارمی» افزود: وجود جاده ابریشم از اسپانیا در اقیانوس اطلس تا شانگهای چین، علاوه‌بر گسترش تجارت بین کشورهای اطراف اقیانوس آرام و اقیانوس اطلس نقش موثری در شکوفایی فرهنگ، تاریخ و تجارت آسیا و اروپا داشته است.

وی با ابراز تاسف از موانع احیای جاده ابریشم گفت: یکی از مشکلات این امر ظهور کشورهای تازه استقلال‌یافته است و تعداد کشورهای واقع در این راهروی قاره‌ای که به آسیا راه ندارد به حدود 29 کشور می‌رسد و گسترش این جاده، دسترسی این کشور‌ها را به دریا ممکن می‌کند.

«مارمی» اقدام ایران را درخصوص سیاست بازگشایی مسیرهای ترانزیتی به روی کشورهایی که در عمق توده خشکی آسیا و اروپا قرار دارند، اقدامی مثبت دانست و گفت: تلاش دولت ایران برای احیای جاده ابریشم، انعقاد قرارداد بین دولتی در ارتباط با راهگذر شمال، جنوب و اجرای برنامه توسعه شبکه تسهیلات پایانه‌ای برای تسهیل در امور این راهگذر از دیگر تصمیم‌های صحیح و امیدهای دولت ایرانی است.

وی افزود: راهگذر شمال، جنوب متضمن بهبود و توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و نیز قوانین حمل‌و‌نقل جاده‌ای است و حمل‌و‌نقل جاده‌ای به علت اقتصادی بودن، قابلیت انعطاف و کیفیت ارائه خدمات مربوط، مهم‌ترین شیوه حمل‌و‌نقل در این راهگذر است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید