نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 16 دی

خروج بانک‌های دولتی از بورس آغاز شد

کدخبر: ۴۶۷۱۳۳
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 16 دی در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
خروج بانک‌های دولتی از بورس آغاز شد

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

6 دی 1351؛ قیمت خودرو ثابت می‌ماند

قیمت اتومبیل‌های وارداتی امسال اعلام نشد و واردکنندگان با پرداخت 10 درصد قیمت به صورت علی‌الحساب به وزارت دارایی اقدام به ترخیص می‌کنند.

خبرنگار اطلاعات گزارش می‌دهد، در سال‌جاری قیمت انواع اتومبیل‌های ساخت داخل به جز سیتروئن (ژیان) ظرف چند روز آینده تعیین خواهد شد و انتظار می‌رود که در صورت افزایش قیمت رقم آن تفاوت قابل‌توجهی نسبت به سال 1350 نداشته باشد.

یکی از هدف‌های وزارت اقتصاد آن است که قیمت اتومبیل‌ها را در سطح ثابتی نگه دارد و به همین جهت گفته می‌شود که قیمت اتومبیل‌های ساخت داخل در سال آینده و نسبت به سال جاری (1351) ثابت خواهد ماند.

16 دی 1361؛ اعلام نحوه واگذاری زمین در تهران به خانواده‌های 6 نفره

از روز شنبه 25 دی‌ماه جاری کسانی که به استثنای سرپرست خانواده دارای 6 نفر عائله هستند می‌توانند با مراجعه به اداره کل زمین شهری تهران برای گرفتن زمین ثبت نام کنند.

مهندس حسینیان نائینی، سرپرست واحد زمین شهری تهران گفت: این افراد می‌توانند با پر کردن فرم‌هایی که در جراید چاپ خواهد شد به اداره کل زمین شهری تهران مراجعه کنند.

وی درباره شرایط متقاضیان زمین در این مرحله گفت: اهم شرایط یکی این است که متقاضی  از تاریخ 58.4.5 به این طرف خانه و زمینی نداشته باشد و دوم اینکه مجوز مسکن داشته و شماره مجوز آن 8 رقمی باشد.

سرپرست واحد زمین شهری تهران در پاسخ به این سوال که زمین‌های قابل‌واگذاری در چه مناطقی قرار دارد، اظهار کرد: کوشش بر این است که زمین در نزدیک‌ترین منطقه به محل کار متقاضی واگذار شود.

وی اضافه کرد: واگذاری زمین به صورت تک واحدی و ویلایی نخواهد بود؛ بلکه کوشش بر این است که با رعایت حدنصاب‌ها، قطعات زمین، تفکیک و به صورت مشاع واگذار شود تا ساختمان به صورت مجتمع و چند طبقه ساخته شود. البته طبقات ساختمان‌هایی که در این اراضی ساخته می‌شد، بلند خواهد بود.

حسینیان نائینی در مورد تملک زمین‌های شهری گفت: سازمان زمین شهری در اجرای قانون اراضی شهری فعلا از مالکان اراضی که مساحت آنها بیش از 3 هزار مترمربع است، دعوت کرده تا با اسناد و مدارکشان به این سازمان مراجعه کنند.وی ادامه داد: پس از شناسایی و بررسی این زمین‌ها کار تملک انجام خواهد شد.

وی در مورد قیمت خرید زمین گفت: خرید و فروش زمین توسط سازمان زمین شهری بر مبنای قیمت منطقه‌ای است. روند تملک تا حدنصاب مقرر در قانون ادامه پیدا خواهد کرد.

16 دی 1371؛ نخستین محموله منسوجات بروجرد به کره جنوبی صادر شد

نخستین محموله منسوجات تولیدی کارخانجات نساجی بروجرد، به ارزش 600 هزار دلار به کره جنوبی صادر شد.

این محموله شامل 750 هزار متر پارچه از نوع پوپلین پیراهنی است. تولید این نوع پارچه در کارخانجات نساجی بروجرد که اخیرا در نمایشگاه بین‌المللی فرانکفورت آلمان توجه کشورهای اروپایی را به خود جلب کرده بود، سبب شده است تا کشورهایی مانند آلمان، کره جنوبی و سوئیس در ردیف متقاضیان منسوجات تولید این کارخانجات قرار گیرد.

16 دی 1381؛ بانک‌های دولتی دارای مجمع عمومی اختصاصی می‌شوند

در صورت تصویب مجلس شورای اسلامی مجمع بانک‌های تجاری از یکدیگر جدا خواهد شد.

این پیش‌بینی در قالب طرح نحوه اداره بانک‌های دولتی صورت گرفته است. در حال حاضر کلیه بانک‌های تجاری دارای یک مجمع عمومی و کلیه بانک‌های تخصصی نیز دارای یک مجمع هستند.

به موجب پیش‌بینی صورت گرفته در طرح یادشده وظیفه سیاست‌گذاری برای بانک‌ها از بانک مرکزی، مجمع عمومی فعلی، شورای عالی بانک‌ها و شورای پول و اعتبار منفک شده و به هیات‌مدیره هر بانک واگذار خواهد شد. همچنین نشان هیات مدیره از جایگاه فعلی که اعضای آن معاونان اجرایی مدیرعامل هستند ارتقا یافته و به جایگاه سیاستگذار و ناظر بر فعالیت‌های اجرایی می‌رسد.

تعهدات نفتی کشور 90 میلیارد دلار است

تعهدات نفتی ایران از کل میزان بدهی‌های کشور 90 میلیارد دلار برآورد شده است.احمد میدری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن اعلام این مطلب افزود: عملکرد سیستم حسابداری دولتی و نقدی در کشور باعث شده است تعهداتی که در دوره‌های آینده ایجاد می‌شود به‌طور دقیق قابل اندازه‌گیری نباشد به همین دلیل در این زمینه اختلافات زیادی بین کارشناسان وجود دارد.

وی افزود: تاکنون تعهدات نفتی ایران 90 میلیارد دلار برآورد شده ولی بانک مرکزی این میزان را جدا از قراردادهای بیع متقابل 23 میلیارد دلار اعلام کرده است.

میدری اظهار کرد: اگر رقم اعلام شده ازسوی بانک مرکزی نسبت به تولید ناخالص داخلی و نسبت به صادرات اندازه‌گیری شود نگران‌کننده نیست؛ ولی اگر قراردادهای بیع متقابل هم به این میزان اضافه شود، موجب بروز اختلاف‌نظرهای اساسی می‌شود که مشکلاتی ازجمله عدم مشخص شدن سررسید این تعهدات را به همراه خواهد داشت.

میدری گفت: وزارت نفت معتقد است که بدهی‌های این بخش از پروژه‌های نفتی پرداخت می‌شود؛ بنابراین بار اضافی مالی برای کشور ایجاد نمی‌کند. وی اضافه کرد: در حقیقت سهمیه فروش نفت ایران در دنیا مشخص بوده و بدهی‌های این بخش از سهمیه‌های نفت صادراتی پرداخت می‌شود؛ بنابراین بیشترین فشار متوجه بودجه دولت است.

خروج بانک‌های دولتی از بورس آغاز شد

در چارچوب بزرگ‌ترین برنامه واگذاری سهام در نظام بانکداری دولتی ایران 22.5 میلیون سهم سرمایه‌گذاری ملت به بخش خصوصی واگذار می‌شود.فروش این میزان سهام از هم‌اکنون در بین فعالان بورس به «دادوستد سال» مشهور شده است. قیمت پایه کل سهام قابل‌واگذاری در جریان این داد و ستد 350 میلیارد ریال تعیین شده است.

عرضه عمومی این میزان سهام 18 دی در دو مرحله و توسط دو سهامدار عمده سرمایه‌گذاری ملت صورت خواهد گرفت.

در مرحله نخست، بانک ملت 162 میلیون سهم سرمایه‌گذاری ملت را که در برگیرنده 51.1 درصد از کل سهام این شرکت است در تالار اصلی و با قیمت پایه 160 تومان برای هر سهم در بورس تهران عرضه خواهد کرد. نحوه پرداخت قیمت این میزان سهام نقدی و نحوه عرضه یکجا اعلام شده است.

بانک ملت اعلام کرده در صورت تقاضای خریدار، 25 درصد از قیمت کل معامله به صورت نقد و مابقی در 12 قسط مساوی سه ماهه دریافت خواهد شد.

شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی که عمده‌ترین شریک بانک ملت در سرمایه‌گذاری ملت است در همین روز 19.9 درصد از سهام خود را واگذار می‌کند. تعداد سهام قابل واگذاری از سوی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی 62 میلیون و 993 هزار و 142 سهم اعلام شده است. سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی قیمت پایه این میزان سهام را در مجموع 92.3 میلیارد ریال اعلام کرده است.

بانک ملت با فروش این میزان سهام به‌عنوان نخستین بانک دولتی از بازار سرمایه خارج شده و به فعالیت اصلی و تعریف‌شده خود در چارچوب نظام پولی کشور خواهد پرداخت.

در حال حاضر سرمایه‌گذاری ملت با 317 میلیارد ریال سرمایه ثبت شده در جمع 20 شرکت سرمایه‌گذاری پذیرفته شده در بورس قرار دارد.

سهام این شرکت با توجه به سبد دارایی‌های نه چندان مطلوب آن هیچ گاه مورد توجه سرمایه‌گذاران خود قرار نگرفته است.

16 دی 1391؛ تعیین قیمت 5 نوع شیرینی

رئیس اتحادیه کشوری قنادان از قیمت‌گذاری 5 نوع شیرینی پرمصرف با کیفیت درجه یک خبر داد و گفت: براساس نرخ‌های کمیسیون فنی اتحادیه، قیمت هر کیلوگرم شیرینی تر خامه‌ای 8 هزار تومان تعیین شد. محمد نصرتی افزود: براساس نرخ‌های کمیسیون فنی اتحادیه که در مجمع امور صنفی نیز تایید شده است، قیمت هر کیلوگرم شیرینی تر خامه‌ای 8 هزار تومان، شیرینی گل محمدی 6 هزار تومان، زبان و پاپیون 6500 تومان، شیرینی برنجی 6500 تومان و کیک یزدی 5400 تومان اعلام شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید