نیم‌قرن با اقتصاد ایران،23تیر

درخواست کمک دادستان برای مبارزه با گرانفروشی

کدخبر: ۵۰۸۱۳۴
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
درخواست کمک دادستان برای مبارزه با گرانفروشی

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

 
در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

23 تیر 1352؛ شرکت‌های خصوصی اوراق قرضه منتشر می‌کنند

به شرکت‌های خصوصی امکان داده می‌شود تا اوراق قرضه منتشر کنند و در بورس به فروش رسانند.

یک مقام مطلع در بورس گفت: تاکنون امکان انتشار اوراق قرضه ازطرف این شرکت‌ها وجود نداشت؛ زیرا رقابت با نرخ بهره دولتی ممکن نبود و محلی نیز برای عرضه بورس وجود نداشت در آینده نزدیک شرکت‌ها خواهند توانست با انتشار اوراق قرضه قابل تبدیل به سهام در فعالیت‌های بورسی وارد شوند.

دولت در نظر دارد اوراق قرضه متنوع با بهره و سررسیدهای متنوع منتشر سازد و حتی در آینده اوراق قرضه کوچک 90 تومانی که هنگام موعد یکساله 100 تومان ارزش دارد، منتشر خواهد شد.

سال گذشته حجم معاملات بورس بالغ‌بر یک میلیارد و 199 میلیون ریال شد که 4 برابر معاملات مشابه قبلی و 10 برابر معاملات آن از سال 46 تا پایان اسفندماه 51 بوده است.

23 تیر 1362؛ درخواست کمک دادستان از مردم برای مبارزه با گرانفروشی

سیدحسین موسوی تبریزی، دادستان کل انقلاب اسلامی درباره مبارزه با احتکار و گرانفروشی گفت: طبق تصویب مجلس شورای اسلامی مبارزه با گرانفروشی و احتکار به عهده دادسراهای انقلاب اسلامی گذاشته شده است و دادستانی برنامه‌های خود را از تهران شروع کرده است.

وی افزود: همانگونه که آقای نخست‌زیر در مصاحبه اخیر خود اشاره کردند، دولت نیز باید با گرانفروشی و احتکار برخورد جدی و قاطع داشته باشد.

موسوی تبریزی افزود: مشکل اساسی در گرانفروشی و احتکار یکی توزیع صحیح و عادلانه می‌باشد که در این مورد باید به آن دسته از بخش خصوصی که فکر خیانت در سر ندارند، امید و آزادی عمل داد تا به‌طور آزاد اجناس را وارد و به مردم عرضه کنند تا با ازدیاد عرضه و کم شدن تقاضا مسله گرانفروشی و احتکار برطرف شود.

عامل دیگر تقویت و گسترش تعاونی‌هاست.

دادستان کل انقلاب اسلامی افزود: خط مشی دادستانی ریشه‌یابی مساله گرانفروشی و احتکار می‌باشد تا به‌صورت ریشه‌ای مبارزه شود. گرانفروشی و احتکار تنها ریشه اقتصادی ندارد؛ بلکه می‌خواهند با ایجاد نارضایتی و نیز کمبود عدم عرضه انقلاب اسلامی را تضعیف کنند.

موسوی تبریزی از مردم مسلمان همیشه در صحنه درخواست کرد در مبارزه با احتکار و گرانفروشی با دادستانی کل انقلاب اسلامی همکاری کنند.

23 تیر 1371؛ تقویت ارزش برابری ریال در بازار آمریکا

ارزش برابری ریال ایران در مقابل دلار در بازار آمریکا در هفته منتهی به جمعه گذشته به تبعیت از تصمیم بانک مرکزی ایران، 15 ریال تقویت شد و بهایی برابر با 1597 ریال برای آن تعیین شد.

اقدام بانک مرکزی در افزایش ارزش برابری ریال در مقابل ارزهای عمده طی دو مرحله و تبعیت بازار آزاد ایران از آن علت اصلی تقویت ریال در بازار نیویورک بوده است.

بانک آمریکا نرخ برابری ریال را در مقابل دلار براساس نرخ آزاد محاسبه می‌کند و بر این نکته تاکید دارد که اعلام ارزش برابری دلار در مقابل پول هر کشور، ضرورتا به معنی انجام معامله نیست.

شرکت «کروپ» کارخانه پتروشیمی ایران را تحویل داد

مجتمع شرکت «کروپ کوپرز» آلمان، عملیات ساختمانی و راه‌اندازی کارخانه تولید دی‌ متیل ترفتالات (دی.ام.تی) اصفهان را به پایان رساند.

هزینه ساخت این کارخانه 260 میلیون مارک بوده و ظرفیت تولید آن 60 هزار تن دی.ام.تی در سال است.

براساس این گزارش، نقشه عملیات ساختمانی و پروانه تاسیس آن به‌عهده شرکت آلمانی بوده و مدیریت و اجرای طرح‌ها را جمهوری اسلامی ایران به عهده داشته است.

این گزارش همچنین حاکی است: به این ترتیب ایران در زمینه مواد خام «پلی‌استر» برای تولید الیاف مصنوعی فیلم و بطری خودکفا شده است.

شرکت کروپ تاکنون 22 کارخانه دی.ام.تی در جهان ساخته است.

23 تیر 1382؛ برنامه چهارم توسعه این هفته به هیات دولت می‌رود

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: کلیات چهارمین برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور هفته جاری تقدیم هیات دولت می‌شود.

محمد ستاری‌فر افزود: امیدواریم با توجه به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برای رسیدگی فوری به کلیات برنامه چهارم توسعه از هفته آینده بررسی این برنامه در دستورکار دولت قرار گیرد.

وی در مورد روند تدوین و تصویب برنامه چهارم توسعه اظهار کرد: براساس اصل 110 قانون اساسی، سیاست‌های کلی نظام باید به تایید مقام معظم رهبری برسد، بنابر این پس از تصویب نهایی این برنامه تقدیم مقام معظم رهبری خواهد شد.

ستاری‌فر با اشاره به محدودیت زمانی و در پیش بودن انتخابات مجلس در سال جاری، اظهار امیدواری کرد که برنامه چهارم توسعه برای بررسی و تصویب نهایی در مهرماه امسال تقدیم مجلس شورای اسلامی شود.

وی در مورد ویژگی‌های برنامه چهارم توسعه گفت: تنظیم سند ملی بخش‌های مختلف و استان‌ها از ویژگی‌های این برنامه است، همچنین از ظرفیت‌های قانونی برنامه سوم توسعه در تدوین این برنامه استفاده شده است.

سند اداره اقتصاد کشور در 20 سال آینده

سند مکتوب «استراتژی توسعه صنعتی کشور» سرانجام پس از 100 سال کارخانه‌داری به شیوه ایرانی طی همایشی در تهران توسط دکتر نیلی و همکاران پژوهشی‌اش ارائه شد. پس از تشکیل وزارت صنایع و معادن در سال 79 و طبق ماده یک تشکیلات این وزارتخانه باید طرحی تحت‌عنوان استراتژی توسعه صنعتی تدوین می‌شد.

در بهمن‌ماه سال 79 مسوولیت تدوین طرح برعهده دکتر مسعود نیلی گذاشته شد. وی دارای دکترای اقتصاد است و در زمان تدوین برنامه سوم معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه سابق بود.

هزینه این طرح 400 میلیون تومان بوده است و 68 پژوهشگر، گروه مطالعاتی آن را تشکیل دادند.

این طرح در 11 پروژه مطالعاتی تحت مدیریت آقایان مسعود نیلی، محمد طبیبیان، حسن درگاهی، کورس صدیقی، فرید کی‌مرام، محمد مدرس و سعید کلانترنیا انجام گرفته است.

این طرح همان‌طور که طراحان آن هم به آن اذعان کردند فراتر از حوزه صنعت است به‌نحوی‌که طبق نتیجه طرح، بهبود وضعیت صنایع و رشد و توسعه صنعتی در گرو اصلاح سیاست‌های کلان اقتصادی و همچنین اتخاذ سیاست خارجی و داخلی و جهت‌گیری اجتماعی متناسب با توسعه صنعتی است.

23 تیر 1392؛ واگذاری نمایشگاه قطعی نیست

کمتر از یک ماه به اتمام دولت دهم باقی است، اما اقدامات پرحاشیه پایانی ندارد؛ واگذاری نمایشگاه بین‌المللی به صداوسیما آخرین خبر جنجالی است که ازسوی معاون اول رئیس‌جمهور اعلام شد و از همان ابتدا واکنش بخش خصوصی و حتی اکبر ترکان، نماینده رئیس‌جمهوری آینده را نیز به همراه داشت.

با این حال معاون برنامه‌ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: واگذاری زمین‌های نمایشگاه بین‌المللی تهران به صداوسیما هنوز قطعی نشده است.

علیرضا شجاعی، معاون برنامه‌ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت اگرچه قرار بود برای بررسی برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت و چگونگی تحقق استقلال ارزی برگزار شود با این حال خبر واگذاری نمایشگاه بین‌المللی به موضوع اصلی این نشست تبدیل شد.

وی اعلام کرد: نمایشگاه بین‌المللی تهران دارای نقش حاکمیتی است و در همین حال ایران در زمینه برگزاری نمایشگاه‌ها تعهداتی به کشورهای دیگر دارد و بهتر است در واگذاری زمین‌های نمایشگاه به صداوسیما تامل بیشتری صورت گیرد.

شجاعی ادامه داد: قرار بود ابتدا نمایشگاه پرند ساخته شود و نمایشگاه تهران به آنجا منتقل شود، این در حالی است که نمایشگاه پرند هنوز آماده‌سازی نشده است؛ بنابر این بهتر است واگذاری نمایشگاه تهران در شرایط کنونی انجام نشود.

کاظم اکبرپور، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌ها نیز در نشست خبری فوری روز گذشته چنان قاطع و تند به تصمیم تازه دولت در مورد واگذاری شرکت نمایشگاه‌ها اعتراض کرد که موجب شد روند واگذاری شرکت نمایشگاه‌ها پس از چهار سال سکوت و حرکت لاک‌پشتی ابعاد تازه‌ای به خود بگیرد.

اکبرپور با اشاره به قانون گفت: شرکت نمایشگاه‌ها باید به آنهایی واگذار شود که توانایی مالی و فنی داشته باشند و بتوانند شرکت را توسعه دهند؛ ویژگی‌هایی که صداوسیما ندارد.

وی به صراحت برنامه دولت برای واگذاری شرکت نمایشگاه‌ها به صداوسیما را «یک معامله سیاسی» می‌داند و می‌گوید: به‌خاطر یک معامله سیاسی کشور دستخوش مشکلات خواهد شد.

قیمت زمین نمایشگاه تهران، چند؟

دنیای اقتصاد در گزارشی نوشت، دولت با انتقال مالکیت زمین نمایشگاه‌ بین‌المللی، بزرگ‌ترین معامله ملکی در پایتخت و حتی در کل‌ کشور را هم به لحاظ ارزش ریالی و هم به لحاظ مساحت مورد معامله، رقم زده است طوری که برخی کارشناسان بازار معاملات مسکن در تهران، ارزش زمین واگذارشده را در حد کل تسهیلاتی که دولت در 4 سال اخیر به طرح مسکن‌ مهر پرداخت کرده، ارزیابی می‌کنند.

عضو هیات‌مدیره اتحادیه مشاوران‌ املاک که از کارشناسان برجسته و مطلع در این حوزه محسوب می‌شود، درباره قیمت زمین محل نمایشگاه بین‌المللی تهران معتقد است: قیمت این زمین بسته به کاربری آن، ارقام متفاوتی می‌تواند داشته باشد. اگر کاربری تجاری داشته باشد که با توجه به موقعیت قرارگیری این زمین، کاربری حتمی آن تجاری‌ - اداری خواهد بود، در این صورت هر متر مربع زمین تجاری در این منطقه 40 میلیون تومان ارزش دارد. با احتساب این مبنای قیمتی، زمین نمایشگاه در حدود 34 هزار میلیارد تومان ارزش دارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید