نیم‌قرن با اقتصاد ایران،1 شهریور

مرکز بررسی قیمت‌ها تشکیل شد

کدخبر: ۵۱۶۷۶۲
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
مرکز بررسی قیمت‌ها تشکیل شد

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

اول شهریور 1352؛ مرکز بررسی قیمت‌ها تشکیل شد

مرکزی بررسی قیمت‌ها در وزارت اقتصاد تاسیس شد تا برای مطالعه و تشخیص قیمت تمام‌شده محصولات عمده کشاورزی، صنعتی و معدنی و همچنین هزینه حمل‌ونقل و عوامل متشکله آن و قیمت خدماتی که در شاخص هزینه زندگی تاثیر مدام دارد یک سازمان مجهز و مسوول وجود داشته باشد.

با برگزیده شدن یکی از کارشناسان برجسته و متخصصان آمار به سمت رئیس مرکز مذکور این مرکز عملا کار خود را هفته آینده آغاز خواهد کرد.

مرکز بررسی قیمت‌ها که لزوم تاسیس آن به تصویب هیات دولت رسیده، هنگامی کار خود را آغاز می‌کند که بحران جهانی کمبود کالا در سراسر جهان به شدت ایجد نگرانی کرده است و بسیاری از کالاها تحت‌تاثیر این تورم بی‌سابقه در مسیر ترقی سریع راه می‌پیماید.

ازجمله وظایف مرکز، بررسی عوامل موثر در قیمتی که کالاها و خدمات به دست مصرف‌کننده می‌رسد و بررسی سیستم توزیع و نیز بررسی‌های تمام‌شده کالاهای وارداتی و بررسی‌ها تاثیر مخارج عمومی روی شاخص قیمت‌ها با روی قیمت‌ یا روی قیمت‌های منطقه یا مناطق خاص می‌باشد.

کلیه وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی و وابسته به دولت در مرکز و شهرستان‌ها مکلف شده‌اند هرگونه اطلاعات آماری را که مرکز بررسی قیت‌ها در اجرای وظایف خود لازم داشته باشد در اختیار آن قرار دهند.

همچنین کلیه دستگاه‌ها و کمیته‌های قیمت‌گذاری وابسته به وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی و وابسته به دولت گزارش‌های خود را در این زمینه به مرکز بررسی قیمت‌ها ارسال خواهند داشت.

آقای امیر شاهپور شاهین، مدیرکل آمار وزارت اقتصاد، از طرف آقای هوشنگ انصاری وزیر اقتصاد امروز به سمت رئیس‌کل مرکز بررسی قیمت‌ها منصوب شد. وی که از سال 44 تاکنون در سمت مدیرکل آمار انجام وظیفه می‌کرد، تحصیلات خود را در آمار اقتصادی در آمریکا به پایان رسانیده و دوره دکتری خود را در رشته بازرگانی در هندوستان گذرانده است.

اولین سرشماری کشور زیر نظر نامبرده به مرحله اجرا گذاشته شد، همچنین اولین جدول داده‌ها و ستانده‌های اقتصاد ایران و تشکیل بانک اطلاعات اقتصادی در وزارت اقتصاد از اقدامات اوست.

نرخ کالاهای ضروری تهیه شد

فهرست نرخ کالاها و خدماتی که برای مدت خاصی تعیین شده توسط هیات عالی نظارت بر اتاق‌های اصناف منتشر شد.

اقلام این جدول که برحسب نوع کالا هر هفته یا ماهانه و گاهی در فصل‌های مختلف یا سالیانه در دبیرخانه هیات نظارت تنظیم می‌شود پس از بررسی کامل و توجه به همه جوانب از نظر اقتصادی و عرضه و تقاضا به فروشندگان اعلام می‌شود.

سخنگوی وزارت کشور اولین فهرست نرخ کالاها را در اختیار خبرنگاران قرار داد و اعلام کرد که هیات عالی نظارت، فهرست نرخ‌های تعیین‌شده را پس از تصویب برای اجرای کمیسیون نرخ و اتاق اصناف پایتخت ابلاغ کرده است. این فهرست شامل کالاها و خدماتی می‌باشد که به شرح زیر تقسیم‌بندی شده است.

نان، گوشت، تخم‌مرغ، فرآورده‌های شیر، حبوبات، غلات، برنج، روغن، تره‌بار و میوه، نوشابه‌ها، برنج، آجیل و خشکبار، قند و شکر و چای، ادویه، پوشاک، کفش، اتومبیل، لوازم یدکی، مصالح ساختمانی، خدمات عادی، خدمات فنی، اجرت و دستمزد تعمیرات اتومبیل، دستمزد تعمیرات لوازم برقی.

هیات عالی نظارت بر اتاق‌های اصناف اعلام کرد که از تعداد بیش از صدها قلم کالا و خدمات که موردنیاز مردم می‌باشد، از میان کالاهای نامبرده انتخاب و در مدت کوتاهی نرخ‌گذاری خواهد شد.

این نرخ‌ها به‌صورت دقیقی از طرف اتاق اصناف کنترل خواهد شد و متخلفان طبق مقررات قانون نظام صنفی تحت‌تعقیب قرار خواهند گرفت.

اول شهریور 1372؛ سیستم مالیاتی کشور تا پایان سال کامپیوتری می‌شود

محمدجواد وهاجی، سرپرست وزرت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد که سیستم مالیاتی کشور امسال کامپیوتری می‌شود.

وی با تقدیر و تشکر از زحمات دکتر محسن نوربخش در زمان تصدی امور این وزارتخانه‌ و اظهار تاسف از عدم‌امکان همکاری مستقیم با ایشان اظهار کرد که اقدامات اساسی و زیربنایی در جهت بهبود اقتصاد کشور انجام گرفته در زمان ایشان پایه‌گذاری شد و با کمک و همکاری کارکنان پرتلاش برنامه‌های بسیاری به مرحله اجرا درآمد و مابقی آنها در زمانی نه‌چندان طولانی به مرحله اجرا درخواهد آمد.

اول شهریور 1382؛ تکمیل طرح تونل «انزاب» تاجیکستان به پیمانکاران ایرانی سپرده شد

اجرای طرح تکمیلی تونل «انزاب» که شمال تاجیکستان را به جنوب این کشور متصل می‌کند از طریق مناقصه به پیمانکاران ایرانی سپرده می‌شود.

وزارت نقلیات جمهوری تاجیکستان اعلام کرد: طبق توافق به‌عمل آمده بین مقامات دو کشور، اجرای این طرح با مشارکت جمهوری اسلامی ایران به زودی آغاز می‌شود.

«محمد یوسف شادی‌اف» سخنگوی وزارت نقلیات تاجیکستان گفت: آیین‌نامه مناقصه اجرای این طرح ملی با شرکت 6 شرکت پیمانکار ایرانی برگزار شد.

وی افزود: برنده این مناقصه تا چند روز آینده مشخص و اجرای طرح به یک شرکت معتبر و باتجربه واگذار خواهد شد.

تونل انزاب یکی از طرح‌های ملی تاجیکستان است که به اعتقاد کارشناسان اجرای آن نقش مهمی در فعال کردن خط ترانزیت کالا و مسافر دارد و رونق اقتصادی این کشور را به‌دنبال خواهد داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید