منحنی نرخ بازدهی در 27 بهمن منتشر شد+نمودار

کمین انتظاری در نرخ سود/ بازار بدهی در انتظار تغییر جهت

کدخبر: ۳۹۳۱۹۴
اقتصادنیوز: امروز 27 بهمن ماه 1399 بازاراوراق بدهی شاهد اتفاقی کم‌سابقه بود. در این روز نرخ بازدهی نقدی و آتی در اکثر سرسیدها تا حدود زیادی به هم نزدیک بودند.
کمین انتظاری در نرخ سود/ بازار بدهی در انتظار تغییر جهت

به گزارش اقتصادنیوز امروز برخلاف دو روز گذشته حجم معاملات اوراق بدهی دولتی در بازار ثانویه با 20 درصد کاهش نسبت به روز گذشته به 215 میلیارد رسید.
در همین زمینه 

منحنی بازدهی اوراق بدهی دولتی چیست؟

همچنین منحنی بازده در روز دوشنبه 27 بهمن، در سطح 21.7 درصد تقریبا مسطح بود. نرخ بازده اوراق با سررسید یک سال با 2 دهم درصد کاهش به 21.58 درصد رسید. نرخ‌های بازده اوراق با سررسیدهای دو و سه سال نیز با یک دهم و دو دهم درصد افزایش به ترتیب به 21.69 و 21.73 درصد رسید. منحنی بازدهی اوراق آتی نیز در اکثر سررسیدها مماس با منحنی اوراق نقدی بود.

پدیده کم‌سابقه در بازار اوراق

امروز در تحولی کم‌سابقه نرخ بازدهی اوراق نقدی و آتی در اکثر سررسیده‌ها به شدت به هم نزدیک بود وعملا نمودار بازدهی اوراق کامل با هم مماس و بدون شیب بود. تحلیل‌گران بر این باورند که این تحول نشان‌دهنده این امر است که هیچ یک از معامله‌گران ایده خاصی برای آینده ندارند.

به صورت کلی به نظر می‌رسد که بازار بدهی در نوعی کمین انتظاری قرار رگفته است. در این فضا نرخ بازدهی اوراق نقدی در سررسیدهای مختلف به هم نزدیک می‌شوند. این مساله در بخش اوراق آتی نیز صدق می‌کند، بیانگر آن است که بازار در انتظار نوعی تغییر جهت است. با این توضیح می‌توان پیش‌بینی کرد تا زمانیکه بازار به نقطه انتخاب نرسیده باشد این روند کو‌وبیش ادامه پیدا کند. به محض رسیدن به نقطه انتخاب شاهد مهاجرت نرخ بازدهی  وفاصله‌گیر آنها در سررسیدهای مختلف وهم‌چنین در اوراق نقدی وآتی خواهیم بود.

نرخ بازده نقدی و آتی

در بازار اوراق بدهی دولتی، نرخ‌های بازده اوراق در سررسیدهای زمانی مختلف از طریق عرضه و تقاضا کشف می‌شود. نرخ کشف‌شده بر اساس این سازوکار متوسط بازده نقدی نگهداری اوراق تا سررسید را نشان می‌دهد. همچنین از تفاوت نرخ‌های بازده نقدی در سررسیدهای مختلف، می‌توان برای استخراج بازده آتی مورد انتظار سرمایه‌گذاران استفاده کرد.

منحنی

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید