منحنی بازدهی اوراق دولتی 19 بهمن‌ماه 1399 منتشر شد

ترفند حقوقی ها برای فروش اوراق +نمودار

کدخبر: ۳۹۱۴۲۲
اقتصادنیوز: امروز 19 بهمن 1399 حجم معاملات اوراق بدهی دولت جهش بزرگی را تجربه کرد علاوه بر حجم معاملات نرخ سود نیز بالا رفت.
ترفند حقوقی ها برای فروش اوراق +نمودار

به گزارش اقتصادنیوز حجم معاملات اوراق بدهی دولتی امروز  در بازار ثانویه با 104 درصد افزایش به 292 میلیارد تومان رسید. افزایش حجم معاملات در این بازار همراه با افزایش نرخ سود در دو سررسید زمانی بود.

نرخ بازده اوراق با سررسید یک سال با 2 دهم درصد به 19.43 درصد رسید. نرخ بازده اوراق با سررسید دو سال در سطح 19.85 ثابت بود و نرخ سود اوراق با سررسید سه سال با 2 دهم درصد افزایش به 20.90 درصد رسید. 

در همین زمینه 

در کنار منحنی نقدی نرخ سود،امروز منحنی بازده اوراق آتی نیز نسبت به آخرین روز کاری سپری شده دارای نوسان بود ، نرخ بازدهی در سررسید  400 روز با 0.9 درصد کاهش به 18.9 درصد رسید. در محدوده 600 روز هم با 0.1 افزایش به 20.6 و در محدوده 800 روز با0.7 افزایش به 22.3 درصد رسید.

ردپای بورس در نوسان اوراق

امروز شاخص کل پس از4 روز کاری صعودی شد، این صعود در کنار مقررات اداری طبیعتا محصول افزایش خرید ها بوده است. برخی کارشناسان اعتقاد دارند فشار به حقوقی ها برای افزایش خرید بالا رفته است. در واقع انها حق فروش ندارند و در مقابل باید خریدار باشند. وقتی حقوقی ها برای خرید تحت فشار قرار می گیرند اقدام به فروش اوراق می کنند. این رفتار موجب افزایش عرضه اوراق در بازار می شود و زمانی که عرضه بالا رود قیمت پایین می آید و نرخ سود بالا می رود. حقوقی ها امروز با پایین آوردن قیمت تلاش داشتند جذابیت خرید را بالا ببرند به همین دلیل حجم معاملات بالا رفت و به تبع قیمت اوراق با سررسید یک ساله و دو ساله کاهش یافت. البته در همین روز به دلیل تقاضای بالا برای اوراق با سررسید سه سال و عرضه کم قیمت آن در بازار بالا رفت. این اتفاق منجر شد که نرخ سود با سررسید سه سال افزایش یابد. 

نرخ سود آتی

در بازار بدهی حد فاصل سررسید های مختلف نرخ سودی مدنظر سرمایه گذاران است که اقدام به خرید اوراق می کنند. روندهای بازار بدهی نشان می دهد در 19 بهمن نرخ سود با سررسید یک سال در محدوده 19 درصد بوده و نرخ بازده آتی در دو سال آینده با کاهش 2 دهم درصدی به 20.28 درصد رسید.

نرخ بازده نقدی و آتی

در بازار اوراق بدهی دولتی، نرخ‌های بازده اوراق در سررسیدهای زمانی مختلف از طریق عرضه و تقاضا کشف می‌شود. نرخ کشف‌شده بر اساس این سازوکار متوسط بازده نقدی نگهداری اوراق تا سررسید را نشان می‌دهد. همچنین از تفاوت نرخ‌های بازده نقدی در سررسیدهای مختلف، می‌توان برای استخراج بازده آتی مورد انتظار سرمایه‌گذاران استفاده کرد.

N6

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید