منحنی نرخ بازدهی در27 اسفند 99 منتشر شد+نمودار

سقوط آزاد بازار اوراق بدهی دولت

کدخبر: ۴۰۰۲۰۸
اقتصادنیوز:امروز 27 اسفند یکی از کم‌رونق‌ترین روزهای معاملات اوراق بدهی در سال 99 بود.
سقوط آزاد بازار اوراق بدهی دولت

به گزارش اقتصادنیوز امروز حجم معاملات خرد اوراق بدهی دولتی در بازار ثانویه با کاهش 76 درصدی به 89 میلیارد تومان رسید. به دلیل اینکه تسویه معاملات مربوط به اوراق بدهی بعد از تعطیلات سال جدید انجام میشود و فروشندگان از سود 9 روز محروم میشوند، فعالان بازار بدهی تمایلی به انجام معاملات نداشتند.

بررسی منحنی بازده نشان از همگرایی نرخ‌های در سررسیدهای مختلف دارد. نرخ بازده اوراق با سررسید یک سال با نیم درصد افزایش به 21.35 درصد رسید و اوراق با سررسید دو و سه سال با کاهش 3 دهم و یک دهم درصدی به ترتیب به 21.67 و 22.47 درصد رسید.

منحنی بازدهی اوراق بدهی دولتی چیست؟

نرخ بازدهی اوراق آتی نیز امروز شاهد روندی نزولی بود. این نرخ  برای سررسید 400 روز با 0.7 درصد نزول  به 21.3 و برای600 روز با 1.3 درصد افت به 22.1   درصد رسید.

نرخ بازده نقدی و آتی

در بازار اوراق بدهی دولتی، نرخ‌های بازده اوراق در سررسیدهای زمانی مختلف از طریق عرضه و تقاضا کشف می‌شود. نرخ کشف‌شده بر اساس این سازوکار متوسط بازده نقدی نگهداری اوراق تا سررسید را نشان می‌دهد. همچنین از تفاوت نرخ‌های بازده نقدی در سررسیدهای مختلف، می‌توان برای استخراج بازده آتی مورد انتظار سرمایه‌گذاران استفاده کرد.

 

 

 

N6 (1)

 

 

N6 (1)

 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید