حجم معاملات بالای مرز 400 میلیاردی باقی‌ماند

کاهش نرخ سود در سررسیدهای دو ساله

کدخبر: ۴۴۹۹۵۸
اقتصادنیوز: امروز 3 آبان 1400 حجم معاملات اوراق بدهی دولت روندی کاهشی داشت، با این حال همچنان در کانال 400 میلیاردی باقی ماند.
کاهش نرخ سود در سررسیدهای دو ساله

به گزارش اقتصادنیوز حجم معاملات خرد اوراق بدهی دولتی در بازار ثانویه نسبت به آخرین روز معاملاتی با 29 درصد کاهش به 407 میلیارد تومان رسید. این معاملات روی 36 نماد اخزا و 10 نماد اراد انجام شد. 

معاملات عمده اوراق در بازار بدهی دولتی به 30 هزار میلیارد تومان رسید که به اجرای عملیات بازار باز و عملیات اعتباردهی بانک مرکزی ارتباط دارد. میانگین نرخ سود در بازار بین بانکی در هفته گذشته با سه دهم درصد افزایش نسبت به هفته قبل از آن به 19.86 درصد رسید. از این رو قابل پیش بینی است که بانک مرکزی با تزریق بیشتر نقدینگی در بازار بین بانکی به تثبیت نرخ در این بازار کمک کند.

بررسی منحنی بازده استخراج شده از نمادهای اخزا نشان می‌دهد که نرخ‌های بازده در سررسیدهای میان مدت کاهشی بودند. نرخ اوراق با سررسید یک سال با یک دهم درصد افزایش به 23.15 درصد رسید. نرخ بازده اوراق با سررسید دو سال با سه دهم درصد کاهش به 23.74 درصد رسید. نرخ بازده اوراق با سررسید سه سال با دو دهم درصد کاهش به 24.12 درصد رسید. نرخ بازده اتی در سال دوم نیز با شش دهم درصد کاهش به 24.34 درصد رسید.

در این روز روند نرخ بازدهی اوراق آتی نیز شاهد نوساناتی بود. بازدهی این منحنی در سررسید 400 روز 22 درصد، در 600 روز 22.4 درصد و در 800 روز 22.8درصد بود.

منحنی بازدهی اوراق بدهی دولتی چیست؟

نرخ بازده نقدی و آتی

در بازار اوراق بدهی دولتی، نرخ‌های بازده اوراق در سررسیدهای زمانی مختلف از طریق عرضه و تقاضا کشف می‌شود. نرخ کشف‌شده بر اساس این سازوکار متوسط بازده نقدی نگهداری اوراق تا سررسید را نشان می‌دهد. همچنین از تفاوت نرخ‌های بازده نقدی در سررسیدهای مختلف، می‌توان برای استخراج بازده آتی مورد انتظار سرمایه‌گذاران استفاده کرد.

5

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید