روش های سفید کردن دندان ها در مطب + هزینه

کدخبر: ۵۹۳۱۶۵
عوامل مختلفی اعم از افزایش سن، مصرف دخانیات، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، مسائل ژنتیکی و ... می توانند باعث تغییر رنگ دندان ها شوند که بد رنگی دندان ها تاثیر منفی بر اعتماد به نفس افراد در هنگام خندیدن یا صحبت کردن دارد.

خوشبختانه امروزه با روش های مختلفی اعم بلیچینگ دندان، لمینت دندان و کامپوزیت دندان می توان بسیاری از تغییر رنگ های دندانی را از بین برد. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر درباره این روش ها و هزینه آنها صحبت کنیم. 

لمینت دندان چیست و هزینه آن چقدر است؟

در این روش دندانپزشک به کمک روکش های نازک دندانپزشکی که از جنس پرسلین هستند، هر گونه ایرادات ظاهری دندانی اعم از بد رنگی، شکستگی، لب پرشدگی  کج شدگی جزئی را می پوشاند. 

برای نصب لمینت ها، دندانپزشک ابتدا مقداری از دندان را تراش می دهد و سپس از آنها قالب گیری می کند. قالب های تهیه شده به لابراتوار دندانپزشکی ارسال می شود و پس از گذشت حدود دو هفته، روکش ها به مطب ارسال شده و بر روی دندان های بیمار با چسب مخصوصی چسبانده می شود. در طول این دو هفته روکش های موقتی به بیمار داده می شود که تا آماده شدن روکش های لمینتی دائمی بیمار نگرانی بابت بی دندانی نداشته باشد. 

هزینه لمینت دندان در سال 1402 به ازای هر واحد از 3 میلیون تومان تا 8 میلیون تومان است. 

کامپوزیت دندان چیست و هزینه آن چقدر است؟

کامپوزیت دندان چیست و هزینه آن چقدر است؟

کامپوزیت ها هم نوعی روکش های دندانی از جنس کامپوزیت هستند که از آنها برای پوشاندن عیوب دندان ها اعم از بدرنگی و ... استفاده می شود. برای نصب کامپوزیت های دندانی نیاز به تراش دندان ها نیست بلکه خمیر مخصوص روی دندان ها قرار داده می شود و سپس با استفاده از اشعه مخصوص در جای خود محکم می شوند. 

هزینه کامپوزیت دندان به نسبت لمینت دندان کمتر است و قیمت این نوع خدمات دندانپزشکی به ازای هر واحد از 1 میلیون تومان تا 4 میلیون تومان است.  

بلیچینگ دندان چیست و هزینه آن چقدر است؟

بلیچینگ دندان چیست و هزینه آن چقدر است؟

یکی از روش های متداول سفید کردن دندان ها که بدون خطر و عارضه است؛ بلیچینگ دندان است. امکان انجام بلیچینگ در خانه و مطب دندانپزشکی وجود دارد. به طور کلی این روش با استفاده از مواد هیدروژن پراکسید و کاربامید پراکسید انجام می شود. این مواد به درون مینا و عاج دندان ها نفوذ می کند و طی فرآیندی که انجام می شود باعث سفید شدن دندان ها و از بین رفتن لکه های روی دندان می شود. 

هزینه بلیچینگ دندان در خانه به ازای هر فک 1.5 میلیون تومان و هزینه بلیچینگ دندان در مطب به ازای هر فک 2 میلیون تومان است. 

بهترین روش سفید کردن دندان کدام است؟

بهترین روش سفید کردن دندان کدام است؟

نمی توان گفت به طور دقیق کدام یک از این روش ها از دیگری بهتر هستند؛ چرا که جواب این سوال کاملا وابسته به شرایط و وضعیت دهان و دندان شما دارد. برای مثال در حالی که دندان های سالمی دارید و تنها دچار بدرنگی سطحی روی دندان ها هستید می توانید به کمک بلیچینگ، دندان هایتان را سفید کنید. اما در صورتی که در کنار بدرنگی دندان ها کج شدگی، لب پر شدگی یا شکستگی دندانی هستید، توصیه می شود که از روش های ترمیمی مثل لمینت یا کامپوزیت دندان استفاده کنید. 

ماندگاری سفید کردن دندان ها چقدر است؟

ماندگاری هر کدام از روش های گفته شده متفاوت است و البته میزان رعایت نکات مراقبتی بعد از انجام پروسه درمانی و زیبایی نیز در میزان ماندگاری بی تاثیر نیست. در ادامه میزان ماندگاری هر کدام از روش های سفید کردن دندان ها آورده ایم:

ماندگاری بلیچینگ دندان: حدود 6 ماه

ماندگاری لمینت دندان: بین 10 الی 15 سال

ماندگاری کامپوزیت دندان: بین 7 الی 10 سال

مراقبت های بعد از سفید کردن دندان ها

هر چه در انجام مراقبت های بعد از سفید کردن دندان ها دقت داشته باشید، میزان ماندگاری آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد. از جمله نکات مراقبتی بعد از سفید کردن دندان ها عبارتند از:

رعایت بهداشت دهان و دندان

یکی از نکات بسیار مهمی که باید پس از سفید کردن دندان ها به آن توجه داشته باشید این است که روزی دو بار به دندان های خود مسواک بزنید و نخ دندان بکشید تا دندان های شما مجدد دچار تغییر رنگ یا زردی نشود. 

مصرف خوراکی ها و نوشیدنی های رنگی ممنوع

رنگدانه های موجود در نوشیدنی ها و خوراکی های رنگی باعث تغییر رنگ سریع دندان ها می شود بنابراین تا حد ممکن از مصرف این نوع مواد خوراکی پرهیز کنید.

ترک مصرف دخانیات

نیکوتین موجود در دخانیات باعث تغییر رنگ دندان ها و لکه دار شدن آنها می شود، بنابراین اگر برایتان رنگ دندان هایتان مهم است مصرف هر نوع دخانیاتی را کنار بگذارید.

مراجعه منظم به مطب دندانپزشکی

مراجعه منظم به مطب دندانپزشکی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در صورت بروز هر گونه مشکلی دندانپزشک آن را تشخیص داده و درمان می کند. 

آیا سفید کردن دندان ها باعث افزایش حساسیت دندان ها می شود؟

بله ممکن است در چند روز اول پس از سفید کردن دندان ها، دندان های شما به طور موقتی حساس شوند اما این مشکل حل می شود و ماندگار نیست. با این وجود با رعایت نکات زیر سریع تر این حساسیت از بین می رود:

  • از مسواک نرم و خمیر دندان مخصوص دندان های حساس استفاده کنید.

  • در چند روز اول از خوردن مواد غذایی و نوشیدنی های خیلی سرد یا خیلی گرم پرهیز کنید.

  • تا چند وقت از محصولات سفید کننده دندان استفاده نکنید.

  • آدامس بجویید.

کلام آخر

دندانپزشکی در چندین سال گذشته پیشرفت های چشمگیری در زمینه های مختلف داشته است و اکثر مشکلات دندانی اعم از بد رنگی و بد فرمی دندان ها با روش های مختلف قابل درمان هستند. از آنجا که سفیدی و مرتب بودن دندان ها تاثیر بسیار زیادی در زیبایی چهره افراد دارند بسیاری از افراد به دنبال روش هایی برای سفید کردن دندان ها و اصلاح طرح لبخند هستند که از جمله روش های سفید کردن دندان ها عبارتند از بلیچینگ دندان، لمینت دندان و کامپوزیت دندان در اینجا به توضیح کامل هر کدام از این روش ها پرداخته ایم. 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید