در صورت تصویب در مجلس اعمال می شود

ممنوعیت های جدید برای اشتغال زنان / «کار در شیفت شب» و «همکاری با مردان» ممنوع می شود

کدخبر: ۱۰۵۵۱۵
در طرح جدیدی که در مجلس اعلام وصول شده است، اشتغال زنان منوط به رعایت "حرمت" آنها و پرهیز از اختلاط با مردان دانسته و در صورت نیازمندی نوع کار واحد صنفی به کار شبانه زنان، کارفرما نیازمند دریافت مجوز از اداره اماکن نیروی انتظامی خواهد بود.
به گزارش «اقتصاد نیوز» لایحه کاهش ساعت کار زنان شاغل از جمله آخرین اقدامات تیم محمود احمدی‌نژاد بود. لایحه‌ای که در آخرین روزهای کاری سال 1388 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. بر اساس این لایحه، ساعت کار هفتگی زنان شاغل سرپرست خانوار یا دارای فرزند زیر هفت سال یا معلول یا دارای همسر یا فرزند مبتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج، در دستگاه‌های اجرایی و بخش غیردولتی با تایید مراجع ذی ربط 36 ساعت در هفته با دریافت حقوق و مزایای 44 ساعت تعیین می‌شود. با وجود اینکه هنوز این لایحه به طور کامل تصویب نشده اما در دولت یازدهم نیز برخی از نمایندگان مجلس که به نظر می‌رسد وابستگی خاصی به جناح‌های تندرو دارند در تلاش هستند تا این طرح و طرح‌های دیگری در رابطه با کاهش ساعت کار زنان و در آخر بیرون کردن زنان از بازار کار تصویب و به اجرا در بیاورند.

یکی دیگر از این طرح‌ها، طرحی است که به تازگی در مجلس اعلام وصول شده که در آن محدودیت‌هایی برای نیروی کار زنان پیش‌بینی شده است. آن طور که ایلنا گزارش داده از جمله محدودیت‌های این طرح اشتغال زنان در واحدهای صنفی است که اشتغال زنان منوط به رعایت "حرمت" آنها و پرهیز از اختلاط با مردان دانسته و در صورت نیازمندی نوع کار واحد صنفی به کار شبانه زنان، کارفرما نیازمند دریافت مجوز از اداره اماکن نیروی انتظامی خواهد بود.

این طرح که با امضای 36 نماینده اعلام وصول شده است، امضای افرادی چون «روح‌الله حسینیان»، «حسین نجابت»، «مهرداد بذرپاش»، «ابراهیم کارخانه»، «زهره طبیب‌زاده»، «فاطمه آلیا»، «نیره اخوان‌بیطرف»، «لاله افتخاری»، «غلامرضا مصباحی‌مقدم» و «حسن کامران» را به همراه دارد. افرادی که برای لایحه کاهش ساعت کاری زنان نیز همواره در تلاش بودند تا هر چه سریعتر این لایحه تصویب و به اجرا در بیاید. حتی نمایندگان زنی که امضا و طرح این لایحه‌ها نقش دارند در گفت‌وگو‌ها و یادداشت‌های مختلفی از مزایا و خوبی‌های این چنین طرح‌هایی حرف می‌زدند.

در طرح جدید، جریمه کارفرمایانی که موازین ذکر شده در این طرح را رعایت نکنند در مرحله اول یک هفته تعطیلی واحد صنفی و در صورت تکرار تعطیلی به مدت یک ماه پیش‌بینی‌شده است.

در این طرح آمده است: «اشتغال به کار بانوان در واحدهای صنفی باید با رعایت حرمت آنها و پرهیز از اختلاط با مردان و در ساعات متعارف یعنی هشت صبح تا 10 شب باشد.»

البته طراحان این طرح مشاغل پرستاری، پزشکی و مهمانداری هواپیما را از شمول این ماده خارج کرده‌اند.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید