یک جامعه شناس در گفت وگو با اقتصادنیوز مطرح کرد:

تبارشناسی اسیدپاشان / اسیدپاشان چه ویژگی هایی دارند؟

کدخبر: ۱۰۵۵۹۰
یک جامعه شناس معتقد است که فضای ایجاد شده در جامعه مبنی برخورد با بدحجابی، فضایی را ایجاد کرده که افرادی که دنبال فرصت برای انتقام جویی هستند، از آن سوء استفاده می کنند. این در حالی است که ممکن است هریک از افراد اسیدپاش، یک فرد عادی باشند که تنها به دلیل عقده های روانی خود این کار را می کنند.
تبارشناسی اسیدپاشان / اسیدپاشان چه ویژگی هایی دارند؟

امان‌الله قرایی مقدم در گفت‌وگو با «اقتصادنیوز» به ریشه‌یابی اتفاق‌ اسیدپاشی زنجیره‌ای در اصفهان پرداخت و گفت: باید افرادی که مبادرت به اسیدپاشی می‌کنند را از نظر خانوادگی طبقه‌بندی کرد. به نظر می‌رسد که این افراد خانواده‌های موجهی نداشته یا نابسامانی‌هایی در خانواده‌های خود را شاهد بوده‌اند.

وی تاکید کرد: مسئله اساسی در مورد این افراد این است که به دلیل برخی مشکلات خانوادگی، حساسیت‌هایی در این افراد ایجاد شده و بعد از برخی تهدیدهای لفظی که برای برخورد با زنان بدحجاب عنوان شد، از این فرصت برای انتقام‌گیری از مردم استفاده کرده‌اند. واقعیت این است که برخی از این افراد، فضای فعلی را برای چنین کاری مساعد می‌دانند.

وی تبعات چنین اتفاقی را ایجاد هراس اجتماعی و ایجاد بی‌اعتمادی عنوان کرد و گفت: ایجاد هراس به این صورت که به عنوان مثال در اصفهان دیده می‌شود، کارایی اجتماع را پایین آورده و بدبینی مردم به دولت و حکومت را در پی دارد. در حقیقت چنین اتفاق‌هایی تعادل جامعه را به هم می‌زند و نشان توحش در جامعه ایرانی را به دیگر کشورها منتقل می‌کند.

وی در خصوص نقش و وظیفه رسانه‌ها در این راستا گفت: رسانه‌ها باید هم از طریق خبررسانی و هم از طریق تحلیل چنین پدیده‌هایی، آگاهی لازم را به مردم و سطوح مختلف جامعه ارائه کنند. امروز چنین اتفاقی به صورت گسترده اتفاق افتاده و جامعه را حساس کرده است. هرچند که در نهایت باید تاکید کرد که چنین اتفاقی نشان کاهش کنترل در سطح جامعه است.

لینک‌های مرتبط:

اسید پاشی بر روی ۴ زن در اصفهان
تهدید به اسیدپاشی زنان از طریق پیامک
اسیدپاشی کار صهیونیست است
قربانیان ناامنی در اصفهان

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید