عضو کمیسیون برنامه در گفت‌وگو با اقتصادنیوز:

برنامه‌ای برای پیشگیری از مفاسد اقتصادی نداریم / «پرونده روز»

کدخبر: ۱۰۸۷۲۶
نماینده مردم رشت در مجلس گفت: متاسفانه در طول سالیان گذشته در کشور برنامه‌ای برای پیشگیری از مفساد اقتصادی نداشته‌ایم و نتوانسته‌ایم برنامه‌ای کامل و جامع در این رابطه داشته باشیم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌و‌گو با «اقتصادنیوز» در رابطه با فسادهای اقتصادی که در طول سالیان گذشته در دولت‌های مختلف اتفاق افتاده است، و اینکه مجلس چگونه می‌تواند از اتفاق افتادن این فساد‌ها جلوگیری کند؟ با بیان اینکه نظارت در کشور به دو بخش تقسیم می‌شود، گفت: نظارت به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم می‌شود. بخش داخلی نظارت نهاد‌ها و سازمان‌هاست و بخش خارجی نظارت مجلس و نمایندگان که فساد‌ها را از بیرون می‌بینند و اقدام می‌کنند. 

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی ادامه داد: عمده تخلفاتی که در طول سالیان گذشته در دولت‌های مختلف اتفاق افتاده ناشی از خلا‌های قانونی و نبود نظارت کافی نهاد‌ها و سازمان‌هایی بوده که در آنها فساد اقتصادی رخ داده است. 

او افزود: قوه مجریه باید در این امر پیش گام باشد که ریزش‌ها کمتر و خلا‌ها را در سازمان‌ها و نهادهایی که در آنها پتانسیل اتفاق افتادن فساد اقتصادی وجود دارد پر کند. 

ایمن‌آبادی در رابطه با اینکه مجلس چه زمانی به ماجرای فساد‌های اقتصادی ورود پیدا می‌کند؟ بیان کرد: معمولاً مجلس و نمایندگان زمانی در فسادهای اقتصادی ورود پیدا می‌کنند که بوی مفسده به دماغ‌شان بخورد.
 
نماینده مجلس نهم ادامه داد: وقتی یک بانک چندین بار مورد سرقت قرار داده می‌شود یا از خانه‌ای چندین بار سرقت می‌شود، این موضوع نشان می‌دهد که محافظان و مالکان آن خانه یا بانک تدبیر ویژه‌ای در رابطه با مقابله با دزدی نکرده‌اند. 

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: زمانی که فساد اقتصادی اتفاق می‌افتد باید دلایل فساد مهیا شود و باید دید چه عامل‌هایی در این فساد دخیل بوده‌اند. 

او ادامه داد: باید دید ضعف‌هایی که در آن سازمان یا نهادی که فساد اقتصادی رخ داده است، کجا بوده و این موضوع باید در سه قوه کشور بررسی شود. 

ایمن‌آبادی افزود: حتی اگر دیده می‌شود که در مقابل فسادهای اقتصادی سیاست‌های تنبیه و بازدارنده کم است یا پاسخگوی بازدارندگی از وقوع فساد نیست، باید در قوه قضائیه این موضوع را تقویت کرد. 

نماینده مردم رشت در مجلس تاکید کرد: متاسفانه در طول سالیان گذشته در کشور برنامه‌ای برای پیشگیری از مفاسد اقتصادی نداشته‌ایم و نتوانسته‌ایم برنامه‌ای کامل و جامع در این رابطه داشته باشیم. 

او افزود: سمت و سوی ما در کشور باید پیگشیری از مفاسد اقتصادی باشد. مانند حوزه درمان که بیمار را ابتدا سعی می‌کنند با دارو و روش‌های دیگر مداوا کنند و بعد اگر وضعیت وخیم بود او را به اتاق عمل می‌برند. 

ایمن‌آبادی در ادامه در همین رابطه گفت: برای جلوگیری از اختلاس و به طور کلی فساد‌های اقتصادی باید مانند حوزه درمان عمل کرد و ابتدا پیشگیری را در دستور کار قرار داد. 

او با بیان اینکه قبول دارد از زمان روی کار آمدن جمهوری اسلامی و با وجود روی کار آمدن دولت‌های مختلف با سیاست‌های متفاوت اما هنوز برنامه‌ای جامع و کامل برای پیشگیری از فسادهای اقتصادی تدوین نشده است، گفت: متاسفانه در طول این سال‌ها هر وقت فساد اقتصادی رخ داده، مسوولان به خودشان آمده‌اند و به فکر درمان افتاده‌اند که آن هم درمان مقطعی بوده است. در صورتی که فسادهای اقتصادی مربوط به سه قوه در کشور است و انتظار می‌رود که بعد از گذشت این سالهای زیاد و کسب تجربیات قابل توجهی در حوزه پیشگیری ورود پیدا کنیم.

لینک اخبار مرتبط:

ریشه‌های فساد در بخش بخش اقتصاد ایران

چرا سیستم بانکی فساد زاست؟

ازدیاد نسل "زنجانی‌"ها در سایه تحریم

چگونه فساد به مسکن هم رسید؟

پشت پرده سیاه رانت‌های معدنی

دلارهایی که تاجران قلابی به جیب می‌زنند

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید