بررسی اقتصادنیوز از آخرین وضعیت مسکن

مسکن در خواب زمستانی

کدخبر: ۱۰۹۸۴۲
اولین ماه زمستان ۹۳ هم گذشت و بازار مسکن تکان نخورد. سرمایه‌های در انتظار مسکن از یک طرف و رکود از طرف دیگر بازار مسکن را گیج کرده‌اند و باعث سردرگمی این بازار در آخرین فصل سال ۹۳ شده‌اند. 
مسکن در خواب زمستانی

به گزارش «اقتصاد نیوز» درحالی که پیش بینی می‌‎شد رونق بازار مسکن از زمستان آغاز شود و اندکی خرید و فروش در بازار مسکن رنگ و لعابی گیرد، اما بازار زمستان نیز در اولین ماه خود روال دیگر فصل‌ها را پیش گرفت.

بازاری که نزدیک به دوسال است سکوت کرده و حتی در پر رونق‌ترین فصول خرید و فروش آرام مانده است. این درحالی است که پس از افزایش قیمت سال ۹۱ و آغاز رکود معاملات در مسکن از سال ۹۲ قیمت مسکن رو به ثبات و حتی کاهش قیمت بوده است. ثبات و کاهشی به دور از اعلام رسمی مسئولان و بنگاهداران.

از ابتدای امسال تاکنون معاملات بازار مسکن به امید بهبود بازار با ثبات قیمتی همراه بود؛ به گونه‌ای که بهار به امید تابستان و تابستان به امید فصل پائیز روزهای نیمه رکود خود را گذراند.

بنگاه‌داران و مشاوران املاک نیز در این مدت بار‌ها از رونق بازار در فصل زمستان خبردادند و گفتند که به طور طبیعی بازار مسکن در سه ماه پایانی سال با رونق خرید و فروش همراه می‌شود.

اما برخی دیگر بر این باور بودند که سال گذشته به رونق این بازار در ماه‌های پایانی سال امید داشتند اما بازار زمستان هم به طبع دیگر فصول در سکوت سال را به پایان رساند.

در جست جوی «اقتصاد نیوز» از میزان کاهش و ثبات قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران، اکثر بنگاه داران اظهار کردند که نمی‌توان به صورت واحد گفت که که کدام مناطق چند تومان یا چند درصد کاهش قیمت داشتند. اما در بیشتر مناطق آن هم واحدهای مسکونی نوساز فروشندگان قیمت را کاهش دادند تا خریدار نیز توان خرید را داشته باشد و معامله سرگیرد تا حداقل هزینه ساخت واحد مسکونی تامین شود.

در این میان برخی مشاوران املاک اعلام کردند که به دلیل سرگردانی بازار مسکن و رکود ماندگار در بازار هنوز هم بسیاری مالکان صبر کرده‌اند تا شاید در فصل جدید و سال آینده بازار تکانی بخورد و قیمت‌ها به یکباره افزایش یابد.

اما کار‌شناسان حوزه مسکن بار‌ها گفته‌اند که ظرفیت قیمت مسکن تکمیل شده و دیگر گنجایشی برای افزایش قیمت وجود ندارد، چرا که قیمت مسکن بیش از ارزش واقعی‌اش رشد داشته است.

در این مورد بیت‌الله ستاریان، کارشناس حوزه مسکن نیز معتقد است: بازار مسکن دیگر ظرفیت افزایش قیمت بیش از زمان فعلی را ندارد و بازار نیز کشش افزایش دوباره قیمت را نخواهد داشت، بنابراین رکود در بازار مسکن برای مدت طولانی پیش بینی می‌شود.

به گزارش «اقتصاد نیوز» در سه دهه اخیر بازار مسکن به دنبال افزایش قیمت و سرمایه‌گذاری با نوسانات قیمتی همراه شده؛ به گونه‌ای که سه جهش قیمتی در این بازار، مسکن را از ارزش واقعی خود دور کرده و باعث شده است عده‌ای در این بازار به منظور سرمایه‌گذاری و کسب سودهای کلان وارد شوند و برخی دیگر نیز به دلیل نیاز به سرمایه‌شان ضرر کنند.

برخی بر این باورند نوسانات نرخ ارز، برنامه‌ریزی‌های اقتصاد سیاسی و دولت بر این بازار بزرگ اقتصادی که حداقل ۲۱۶ شغل دیگر را درگیر می‌کند، موثر است. به گفته برخی صاحب‎نظران هرچه این نوسانات بیشتر شود ممکن است فاصله جهش‌های قیمتی مسکن نیز کمتر شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید