در سه‌شنبه نفس‌گیر هسته‌ای چه گذشت؟

مذاکرات لوزان تا چهارشنبه تمدید شد

کدخبر: ۱۱۴۲۴۴
امروز سی‌ویکم مارس، آخرین روز از ضرب‌الاجل تعیین‌شده بین ایران و گروه 1+5 برای دستیابی به «تفاهم سیاسی» در مذاکرات هسته‌ای است. اقتصادنیوز اخبار لحظه به لحظه این مذاکرات را که در لوزان سوئیس برگزار می‌شود، گزارش می‌کند.
مذاکرات لوزان تا چهارشنبه تمدید شد
23:45  یک مقام آمریکایی از تمدید گفت‌وگوهای هسته‌ای تا فردا خبر داد و گفت: مذاکرات آنقدر پیشرفت داشته که تا چهارشنبه تمدید شود.

22:45 در حالی که سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه عصر سه‌شنبه پس از یک وقفه کوتاه، به مذاکرات پیوست، وزیر خارجه چین لوزان را ترک کرد. هنوز هیچ خبری درباره دلیل ترک مذاکرات از سوی وی منتشر نشده، اما قائم‌مقام وزیر خارجه چین به جای او ریاست هیأت چینی در مذاکرات 1+5 را به عهده خواهد داشت.

21:20 حمید بعیدی نژاد، عضو هیات مذاکره کننده ایرانی گفت: در مرحله پایانی مذاکرات هستیم. مسائلی همچون تحریم‌ها، تحقیق و توسعه و مسائل مربوط به غنی سازی مطرح است و امیدواریم در مراحل پایانی راه حل‌ها را پیدا کنیم. ممکن است امشب تا ساعات طولانی مذاکرات ادامه یابد تا موضوعاتی که هنوز راه حل‌هایی برای آن پیدا نشده بررسی شود. زمانی توافق حاصل می‌شود که همه موضوعات حل شود. تا زمانی که لازم باشد مذاکره می‌کنیم.

20:20 یک مقام ارشد آمریکایی در ایمیلی که برای خبرنگاران ارسال کرد، با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای لوزان می‌تواند تا فردا ادامه داشته باشد، نوشت: «کارشناسان و دیپلمات‌های ما به شدت در حال فعالیت‌ هستند که ببینند آیا می‌توانیم به توافقی برسیم.»

19:00 وزیر خارجه روسیه دقایقی قبل وارد هتل محل مذاکرات در لوزان شد و به مذاکره کنندگان پیوست.

17:20 سومین نشست امروز وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 در هتل بوریواژ لوزان در سوئیس آغاز شد. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه تنها غایب عالی‌رتبه این گفت‌‌وگوها است. گزارش شده که لاوروف مسکو را به مقصد لوزان ترک کرده است.

17:10 ایرنا به نقل از یک مذاکره کننده ارشد تیم هسته ای ایران خبر خبرگزاری اسوشیتدپرس را رد کرد و نوشت: هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

آسوشیتد پرس خبر داده بود که مذاکرات با اعلام توافق طرفین برای «ادامه مذاکرات در فاز جدید» تمام می شود و یک بیانیه کلی مشترک به همراه اسنادی که حاکی از پیشرفت کافی برای ادامه مذاکرات است منتشر خواهد شد.

16:50 دومین نشست امروز وزیران خارجه ایران و کشورهای 1+5 پس از حدود یکساعت و نیم پایان  یافت، اما هیچ خبری از نتایج این نشست اعلام نشد. سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران هنگام عبور از کنار خبرنگاران در پاسخ به سوال های بی شمار آنها به «خسته نباشید» بسنده کرد.

16:00 روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی درباره مذاکرات لوزان نوشت: توافق سیاسی اولیه نزدیک است، اما احتمالا تصمیم گیری نهایی به مهلت نهایی مذاکرات در پایان ماه ژوئن (نهم تیر) موکول می‌شود.

15:45 آسوشیتدپرس به نقل از مقامات رسمی اعلام کرد که ایران و شش قدرت جهانی امروز سه‌شنبه آماده شده‌اند تا یک بیانیه کلی در مورد توافق برای تداوم در یک فاز جدید به منظور دستیابی به یک توافق جامع تا پایان ژوئن، صادر کنند.

این مقامات عنوان داشته‌اند که این بیانیه مشترک همراه با تعدادی اسناد (الحاقی) خواهد بود که دربرگیرنده جزئیات تفاهمات حاصل شده است و به تمامی طرف‌ها اجازه می‌دهد تا اعلام کنند پیشرفتی کافی به دست آمده است.

15:30 ایسنا گزارش داد: دومین دیدار وزیران خارجه ایران و 1+5 در حالی اکنون در حال انجام است که اخباری مبنی بر انتشار بیانیه‌ای مشترک به همراه متنی غیررسمی در رسانه‌های غربی منتشر شده است.

15:00 همزمان با ادامه مذاکرات در لوزان، بانک مرکزی اعلام کرد: مبلغ 490 میلیون دلار براساس توافق ایران و گروه 1+5 از منابع بانک مرکزی در ژاپن در قالب قسط پنجم به حساب این بانک در کشور عمان واریز شد.

14:30 سومین نشست وزیران خارجه ایران و کشورهای 1+5 ظهر سه شنبه در هتل بوریواژ لوزان شروع شد. در این جلسه فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز حضور دارد.

ایرنا گزارش داد: انتظار می رود وزیران شش کشور که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز تا ساعتی دیگر به آنها ملحق می شود، امروز کار را به نتیجه برسانند.


14:00 ایرنا به نقل از مجید تخت روانچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران، خبر برخی رسانه های غربی مبنی بر تمدید مهلت مذاکرات را رد کرد و گفت: بحث تمدید مهلت مذاکرات مطرح نشده است.

برخی رسانه های غربی همچون شبکه خبری فرانس 24 احتمال تمدید چند ساعته یا حتی چند روزه مذاکرات را مطرح کرده بودند.


13:30 خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از «مقامات» نزدیک به مذاکرات گفته است که ایران و گروه 1+5 به پایان جلسه روز سه‌شنبه نزدیک می‌شوند و احتمالا در پایان این نشست بیانیه‌ای منتشر می کنند که حاوی توافق در مورد جزئیات نیست اما «تفاهم نامه‌ای تفصیلی» هم همراه آن خواهد بود. به این ترتیب، دو طرف امکان ادامه مذاکرات تا دستیابی به توافق جامع در پایان ماه ژوئن را خواهند داشت. 

13:15 سرگئی لاوروف در کنفرانسی خبری در مسکو گفت: «در نظر دارم برای حضور در مراحل نهایی نشست وزیران شش کشور به سوئیس برگردم. چشم انداز این دور از مذاکرات اصلا بد نیست، حتی می توانم بگویم خوب است.»

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه نیز در لوزان به خبرنگاران گفت: «مذاکراتی فوق العاده فشرده و عمیق بین شش کشور و ایران صبح امروز جریان دارد و نکته مثبت اصلی اراده همه طرف‌های مذاکره برای رسیدن به نتیجه در طول نشست جاری است. امیدوارم که به طرز مثبتی غافلگیر شوید.»

13:00 حمید بعیدی نژاد، عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در پاسخ به این پرسش که «اگر تا سه‌شنبه شب به نتیجه نرسیم آیا مذاکرات ادامه می‌یابد؟» به ایسنا گفت: مطلقا تا الان چنین ایده‌ای مطرح نشده است. همه بر این نظرند که به راه‌حل برسیم چرا که این موضوع برای همه مهم است.

12:00

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد غربی نوشت: «ما باید این کار را تمام کنیم، تنها چند ساعت وقت داریم که به چارچوب توافق برسیم. کار در حال حاضر به شدت در حال مشکل و مشکل‌تر شدن است.»

11:30
نشست وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 پس از یک ساعت پایان یافت. ایرنا به نقل از یک منبع در هیات مذاکره‌کننده ایرانی نوشت: هیات‌ها مصر هستند امروز به نتیجه برسند، ولو آن که جلسات تا پاسی از شب به طول بینجامد. 

در همین حال، رسانه‌ها به نقل از وزیر خارجه آلمان نوشته‌اند: مذاكرات كمی در بحران قرار دارد. رويكرد تازه ای پيش گرفته شده، ولی باید ببینیم چه خواهد شد!

10:30 وزیر امور خارجه و تیم مذاکره کننده ایران هم به وزیران امور خارجه 1+5 پیوستند و مذاکرات دو طرف آغاز شد. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در این نشست حاضر نیست و سرگئی ریابکوف، معاون وی روسیه را نمایندگی می کند.

این دومین نشست ایران و 1+5 در سطح وزرای خارجه در لوزان است. اولین نشست عمومی وزرای خارجه ایران و شش کشور صبح دوشنبه به مدت یک ساعت و نیم برگزار شد.

10:10 اولین برنامه صبح امروز، سومین دور مذاکرات داخلی وزرای خارجه گروه 1+5 (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا است که از ساعت 7 صبح به وقت محلی آغاز شده است. البته سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه که دیروز لوزان را ترک کرد، در این گفت‌وگوها حاضر نیست.

قرار است پس از نشست داخلی گروه 1+5، دومین مذاکره سطح بالا میان ایران و شش کشور در لوزان برگزار شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید