امروز آخرین مهلت واریز وجه برای مسکن ملی

کدخبر: ۳۶۲۵۱۰
​اقتصادنیو ز:‌در شرایطی که بر اساس آخرین آمار از ۴۷۰ هزار متقاضی واجد شرایط طرح اقدام ملی مسکن فقط ۶۵ هزار نفر واریز وجه داشته‌اند ساعت ۲۴ امشب مهلت متقاضیان برای تکمیل آورده به پایان میرسد؛ متقاضیان برای بارگذاری مدارک و تکمیل آورده به سامانه tem.mrud.ir مراجعه کنند.
امروز آخرین مهلت واریز وجه برای مسکن ملی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، طرح اقدام ملی مسکن در بخش ثبت نامی با توجه کم کاری متقاضیان واجد شرایط در خصوص واریز آورده اولیه دچار مشکل شده است. با وجود آنکه ۱.۶ میلیون نفر برای دریافت مسکن ملی ثبت نام کردند که البته ۴۷۰ هزار نفر آنها از شرایط پنجگانه شامل عدم مالکیت از سال ۱۳۸۴ و عدم استفاده از منابع دولتی در بخش زمین و مسکن برخوردار بودند ۱۷ شهریور ماه امسال فقط ۶۵ هزار نفر واریز وجه داشتند.

این در حالی است که وزارت راه و شهرسازی ساعت ۲۴ امروز ۳۰ شهریور ماه ۱۳۹۹ را آخرین مهلت بارگذاری مدارک و واریز وجه اعلام کرده و هشدار داده که متقاضیان واجد شرایط در صورت عدم تکمیل آورده اولیه حذف و از لیست رزرو جایگزین آنها خواهد شد.

مبلغ آورده اولیه حدود ۴۰ میلیون تومان است و بررسی ها نشان می دهد عمده متقاضیان توانایی تامین این مبلغ را ندارند.   در پروژه های مسکونی عدم تامین به موقع آورده در بازه های زمانی مختلف معمولاً  طرح ها را دچار مشکل می کند؛ مانند آنچه در مسکن مهر و اتفاق افتاد که آن پروژه را تا سالیان متمادی با چالش مواجه کرد.

به نظر می رسد طرح اقدام ملی مسکن که به نوعی کپی برداری از مسکن مهر محسوب می شود  همین ابتدای کار ‌با کمبود نقدینگی در بخش ثبت نامی مواجه شده است. بطور مثال در استان تهران ۷۰ هزار واحد مسکن ملی تعریف شده که تا اوایل مرداد ماه هزار نفر افتتاح‌حساب و فقط ۵۴ نفر واریز وجه داشتند. خلیل محبت خواه، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران اعلام کرده که تاکنون چندین بار پیامک برای متقاضیان جهت تکمیل اطلاعات و پرداخت آورده ارسال شده اما به نظر می رسد که متقاضیان در این رابطه تمایلی برای تکمیل آورده خود ندارند.

همچنین محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه متاسفانه متقاضیان بسیار زیادی برای تکمیل آورده خود همکاری‌های لازم را انجام نمی دهند گفته است: متقاضیان تا ساعت ۲۴ روز ۳۰ شهریور ماه فرصت دارند آورده خود را پرداخت کنند در غیر این صورت حذف خواهند شد.

به گفته محمود زاده، تاکنون ۲۲۶ هزار نفر مدارک خود را بارگذاری کرده‌اند و تعدادی نیز واریز وجه داشتند.

به افراد واجد شرایط مهلت داده شد تا ۱۵ شهریور ماه ۱۳۹۹ نسبت به بارگذاری مدارک در سامانه اقدام ملی مسکن به آدرس Tem.mrud.ir و واریز وجه اقدام کنند.   قبل از پایان این مهلت برخی افراد اعلام کردند برای تکمیل مدارک مهلت می خواهند که تا پایان شهریور ماه تمدید شد.

به گزارش ایسنا، طرح اقدام ملی تولید و عرضه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی، شهریور ۱۳۹۸ با حضور رئیس جمهور آغاز شد. البته در برخی از مناطق از پایان سال ۱۳۹۷ کلید خورده بود. در قالب این طرح تا نیمه اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ برای ۳۰۰ هزار واحد تامین زمین شده و ۲۳۰ هزار واحد مراحل اجرایی را طی می‌کند. پیشتر محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده بود اولین واحدهای مسکن ملی در بعضی مناطق کشور، مردادماه امسال تحویل می شود. اما هنوز این اقدام انجام نشده است. در این خصوص روز ۲۵ شهریور ماه محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی به ایسنا گفت که با پایان ماه صفر اولین واحدهای مسکن ملی افتتاح خواهد شد. در مرحله اول متوسط واریزی هر نفر حدود ۴۰ میلیون تومان است. گفته می‌شود در شهر جدید پرند حدود ۲۰۰۰ واحد مسکن ملی آماده واگذاری است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید