افشاگری یک مقام مسئول درباره اوضاع اقتصادی وخیم عربستان

کدخبر: ۳۶۳۲۰۰
وزیر بازرگانی عربستان درباره اوضاع وخیم اقتصادی این کشور بیان کرد: ما با کاهش شدید درآمد نفتی و رشد اقتصادی منفی روبرو هستیم.
افشاگری یک مقام مسئول درباره اوضاع اقتصادی وخیم عربستان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، وزیر بازرگانی عربستان با اشاره به پیامدهای کرونا بر روی اقتصاد این کشور گفت: مثل تمام کشورهای دیگر باید خود را با شرایط وفق دهیم. دولت به تلاش های خود ادامه می دهد تا از منافع مردم و کشور به خوبی محافظت کند. 

مجید الغسبی با بیان اینکه برای تقویت رشد اقتصادی این کشور، دولت از تمامی ابزارهای در اختیار خود استفاده خواهد کرد هر چند که ممکن است ناچار به انجام برخی از اقدامات شویم که دردناک خواهند بود. ما با کاهش شدید درآمد نفتی و رشد اقتصادی منفی روبرو هستیم. وی افزایش درآمدهای مالیاتی را ضرورتی برای کاهش وابستگی به نفت دانست و افزود: قطعا این اصلاحات دردناک هستند اما به مرور زمان این اقدامات به نفع اقتصاد خواهند بود. 

در طول یک سال اخیر قیمت نفت تقریبا ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده و این مساله منجر به کاهش ۴۵ درصدی غول نفتی سعودی آرامکو شده است. دولت عربستان در ماه های اخیر دست به برخی سیاست های ریاضتی نظیر کاهش حقوق کارمندان، کاهش سرمایه گذاری ها و افزایش مالیات ها برای کاستن از تبعات اقتصادی وضع موجود زده است. بسیاری از شهروندان عربستانی از شرایط موجود ناراضی هستند و صحبت های اخیر وزیر دارایی برای لزوم افزایش مالیات ها با انتقاداتی در این کشور مواجه شده بود. 

طبق پیش بینی صورت گرفته توسط بلومبرگ، نسبت کسری بودجه این کشور تا پایان امسال به ۱۳ درصد تولید ناخالص داخلی خواهد رسید که در یک یک دهه اخیر بی سابقه است. دولت عربستان تاکنون مجبور به استفاده از بخش قابل توجهی از ذخایر ارزی خود شده و اوراق بدهی زیادی را منتشر کرده است. طبق نظرسنجی صورت گرفته از ۱۳ اقتصاددان سعودی، انتظار می رود اقتصاد این کشور امسال ۴.۸ درصد کوچک شود پیش از آنکه بتواند سال آینده رشد ۳.۲ درصدی را تجربه کند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید