صادرات نفت ایران افزایش یافت؟

کدخبر: ۳۶۳۴۹۲
خبرگزاری رویترز گزارش داد که به رغم تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ملت ایران، صادرات نفت این کشور در ماه سپتامبر افزایش چشمگیری داشته است.
صادرات نفت ایران افزایش یافت؟

به گزارش اقتصاد نیوز:این خبرگزاری روز جمعه در گزارشی نوشت که داده‌های دریافتی از حرکت نفتکش‌ها نشان می‌دهد که صادرات نفتی ایران به رغم تحریم‌هایی که آمریکا پس از خروج برجام علیه ملت ایران اعمال کرده، در ماه سپتامبر (شهریور-مهر) به شدت افزایش داشته است.

براساس این گزارش، داده‌های سامانه تنکرزترکرز و دو شرکت دیگر نشان می‌دهد که صادرات نفت ایران رشد داشته اگرچه رقم‌های محاسبه شده تفاوت زیادی داشته و عددی بین ۴۰۰ هزار تا ۱.۵ میلیون بشکه در روز را نشان می‌دهد.

«سمیر مدنی» یکی از بنیان‌گذاران سامانه تنکرزترکرز به رشد صادرات نفتی ایران اشاره کرد و گفت که اکنون مجموع صادرات نفت و میعانات گازی ایران رقمی نزدیک به ۱.۵ میلیون بشکه در روز است و این رشد در یک و نیم ساله گذشته بی‌سابقه بوده است.

رویترز نوشت که این رقم دو برابر صادرات نفتی ایران در ماه اوت (مرداد-شهریور) بوده و ۱۱ درصد آن شامل نفت فوق سبک است. صادرات نفت ایران در ماه اوت بین ۳۰۰ هزار تا ۷۵۰ هزار بشکه در روز بود.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ کشورش را از برجام خارج کرده و همه تحریم‌های رفع شده به واسطه این توافق را علیه ملت ایران بازگرداند. اقدام ترامپ برخلاف قوانین بین‌الملل و نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در تایید برجام بود.

دولت ترامپ از همان زمان کمپینی موسوم به «فشار حداکثری» را علیه ملت ایران آغاز و تحریم‌های دیگری را نیز اعمال کرد. سیاست دولت ترامپ در ابتدا به صفر رساندن صادرات نفتی ایران بود که هرگز به موفقیت نرسید.

ایران در سال جاری پنج فروند کشتی نفتکش «فورچون»، «فارست»، «فاکسون»، «پتونیا» و «کلاول» را که حامل سوخت ایران بوده، به رغم تحریم‌های ادعایی آمریکا به ونزوئلا تحویل داده است.

«نیکولاس مادورو» رییس جمهوری ونزوئلا با اشاره به اعزام این پنج نفتکش، ضمن قدردانی از حمایت‌های ایران، تأکید کرد: کاراکاس و تهران هر دو خواهان صلح هستند. ما حق داریم آزادانه تجارت کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید