یک توضیح درباره قیمت گوشت و برنج

کدخبر: ۳۶۳۴۹۵
دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: حذف گوشت قرمز از فهرست دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی، منجر به افزایش تولید داخل و متعادل شدن گوشت قرمز و جلوگیری از رشد شتابان قیمت این کالا شد.
یک توضیح درباره قیمت گوشت و برنج

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از خبرآنلاین: محمدرضا کلامی افزود: زمان عرضه گوشت قرمز با ارز ۴۲۰۰ تومانی، صف خرید ایجاد می‌شد و بخش زیای از مردم نیز دستشان به گوشت یارانه‌ای نمی‌رسید چرا که واردات پاسخگوی نیاز یارانه‌ای گوشت نبود، اما حذف این محصول از فهرست دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی منجر به افزایش تولید داخل و متعادل شدن گوشت قرمز و جلوگیری از رشد شتابان قیمت این کالا شد.

کلامی ادامه داد: وقتی کالایی از گروه یک به گروه دو منتقل می‌شود یعنی باید ارز نیما ملاک واردات آن قرار گیرد و اگر ارز نیما دچار نوسان باشد، بهای تمام شده دچار نوسان می شود و دولت نمی‌تواند هر روز نرخ آن کالا را برمبنای قیمت‌های متغیر اعلام کند زیرا این امر منجر به بروز مشکلاتی در عرضه و کالای موجود در شبکه توزیع خواهد شد.

وی گفت: براساس گزارش سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اکنون که در فصل برداشت برنج داخلی قرار داریم، افزایش قیمت برنج داخلی حدود یک درصد زمان مشابه سال قبل بوده و پیش بینی می‌شد که تغییر نرخ ارز مرجع برای واردات برنج از برنج دولتی به ارز نیمایی، قیمت این محصول را در سبد معیشتی مردم به صورت غیر متعارف بالا ببرد که این اتفاق نیفتاد.

وی ادامه داد:  قیمت برنج در بازار نشان داد که درآمد سرانه مردم می‌تواند ترمزی برای افزایش نرخ کالاهایی باشد که بخشی از آن در داخل تولید می‌شود و بخشی از خارج کشور وارد می‌شود.

دبیر ستاد تنظیم بازار با اشاره به تغییر نرخ ارز مرجع واردات برنج گفت: برخی اقتصاددانان بر این باور بودند که باید ارز تک نرخی ایجاد و ارز یارانه‌ای حذف شود که مشابه این سیاست در کالاهایی نظیر شکر و گوشت قرمز نیز خوب جواب داد.

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت درخصوص قیمت برنج خارجی نیز گفت: در برنج شاخصی نظیر برنج ۱۱۲۱ میانگین قیمت آن در سراسر جهان و در بنادر جنوبی کشور حدود یک دلار است که با دلار نیمایی، حدود ۲۵ هزار تومان محاسبه می‌شود، اما قیمت این محصول در بازارهای سراسر کشور حدود ۱۹ هزار تومان است.

وی افزود: این قیمت نشان می‌دهد که واردکنندگان برای حفظ بازار از سود خود کاسته اند و کشورهای تولیدکننده برنج که می‌دانند افزایش قیمت منجر به کاهش تقاضا می‌شود، برای حفظ بازار ایران کالای خود را پایین‌تر از قیمت جهانی عرضه می‌کنند.

کلامی یادآور شد: مصرف کنندگان می‌توانند با توجه به قیمت برنج‌های موجود در بازار که نسبت به قیمت ارز نیمایی قیمت‌های مناسبی است، هم برنج داخلی و هم برنج خارجی استفاده کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید