ایده بزرگ غول تکنولوژی آمریکا برای لرزه نگاری؛

گوگل؛ پیش‌بینی زلزله را به تلفن‌های هوشمند می‌آورد

کدخبر: ۳۶۳۷۰۱
غول بزرگ حوزه تکنولوژی آمریکا یعنی شرکت گوگل که مالکیت سیستم عامل اندروید را هم در اختیار دارد به دنبال اجرایی کردن سیستم پیش بینی زلزله در تلفن‌های هوشمند است.
گوگل؛ پیش‌بینی زلزله را به تلفن‌های هوشمند می‌آورد

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از فوربس، اگر تلفن هوشمند اندرویدی دارید، باید بدانید که همین تلفن شما می‌تواند بخشی از بزرگترین سیستم تشخیص زمین‌لرزه در جهان باشد. این ایده‌ای است که با همکاری شرکت گوگل، سازمان زمین شناسی ایالات متحده (USGS) و دفتر خدمات اضطراری فرمانداری کالیفرنیا (Cal OES) در حال اجرا و پیاده سازی است. هدف از طراحی چنین سیستمی به وجود آوردن یک گزینه مقرون به صرفه در جهت ایجاد زیرساخت عمومی برای شناسایی و هشدار عمومی زلزله در منطقه‌ای که در خطر زمین لرزه قرار دارد.

گوگل زلزله

چرا گوگل سراغ زلزله رفت؟

زلزله یک اتفاق روزمره در سراسر جهان است. هر چه زودتر میلیون‌ها نفر از مردم یک منطقه زلزله‌خیز از وقوع زمین لرزه مطلع شوند (قبل از شروع لرزش) فرصت آن را خواهند داشت تا پناه بگیرند و در جای امن بمانند، به این ترتیب امنیت آن‌ها بیشتر خواهد بود. با این وجود ساخت و استقرار سیستم های هشدار زلزله به شکل سنتی هزینه بر است.


>>> بیشتر بخوانید:

 حمله تاریخی هوآوی به اندروید /اکوسیستم ۱+۸+N؛ ایده انقلابی هوآوی


از آن جا که در همه تلفن‌های هوشمند شتاب سنج کوچکی وجود دارد -دستگاهی که چرخش تلفن را تشخیص می دهد- گوگل به این فکر افتاد که ما هر روزه با راه حل سیستمهای تشخیص زلزله در حال گشت و گذار هستیم. آن گونه که به نظر می‌رسد ایده آن‌ها درست بوده است و تلفن‌های هوشمند می‌توانند دامنه نفوذ خود را گسترش دهند و به دستگاه‌های اطلاع رسانی اضطراری و نجات دهنده زندگی تبدیل شوند.

گوگل زلزله

سیستم زلزله نگاری گوگل چیست؟

گوگل و شرکایش در ابتدا و برای نخستین بار پلتفرم اندروید را به عنوان سیستم هشدار زلزله در کالیفرنیا مستقر کردند. گوگل با همکاری سازمان زمین شناسی ایالات متحده و دفتر خدمات اضطراری فرمانداری کالیفرنیا از سیستم ShakeAlert برای ارسال هشدارهای زلزله استفاده کرد.

سیستم ShakeAlert توسط برجسته‎ترین لرزه نگاران آمریکا ساخته شده است. این سیستم سیگنال‌ها را از بیش از 700 لرزه سنج واقع در سراسر ایالت دریافت می‌کند. البته باید در نظر داشت که کالیفرنیا قادر به ایجاد این زیرساخت‌ها و استفاده از سیستم و 700 لرزه نگار را داشت، اما بسیاری از مناطق زلزله‌خیز دیگر در جهان این چنین نیستند. اینجاست که اهمیت ایده گوگل خود را نشان می‌دهد که شبکه بزرگ اندروید در سراسر جهان با میلیون‌ها تلفن هوشمند که به عنوان لرزه سنج‌های جداگانه عمل می‌کنند ، می توانند این خلا زیرساختی را پر کنند.

اگر شتاب سنج یک تلفن شخصی چیزی که فکر می‌کند می‌تواند یک زمین لرزه باشد را تشخیص دهد، سیگنال خود را به سرورهای گوگل می‌فرستد. سپس، الگوریتم‌ها به کار خود ادامه می‌دهند و این داده‌ها را با اطلاعات سایر تلفن‌های هوشمند ترکیب می‌کنند تا بفهمند آیا واقعا زلزله‌ای اتفاق می‌افتد یا خیر. برای موثر واقع شدن این سیستم، سرعت نور (سرعت داده‌های تلفن) در مقابل سرعت زمین لرزه قرار می‌گیرد.

در صورت تشخیص زلزله، سیستم قادر خواهد بود که اطلاعات دقیقی در مورد گستره بزرگی زمین لرزه را به سرعت در اختیار کسانی قرار دهد که ممکن است با خطر روبرو شوند.

گوگل در حال حاضر مشغول آزمایش این سیستم است و با احتیاط به سوی مراحل آینده حرکت می‌کند، چرا که باید قابل اتکا بودن سیستم خود را اثبات کند. در نهایت نیز، برنامه لرزه نگاری این شرکت برای استقرار در مناطقی است که سیستم لرزه نگاری به شکل سنتی و کلاسیک را ندارند.

Google

سیستم هشدار زلزله چگونه کار می‌کند؟

دو نوع مختلف از امواج زلزله وجود دارد و تلفن‌های اندرویدی می‌توانند هر دو را تشخیص دهند. موج اولیه یا موج P سریعترین و اولین موجی است که هنگام زلزله ارسال می‌شود. یک موج ثانویه یا موج S  نیز به دنبال موج اولیه منتشر می‌شود که ممکن است کندتر باشد اما معمولاً بزرگتر است و منجر به تخریب سازه‌ها و آسیب دیدن بیشتر افراد می‌شود. اگر سیستم اندروید بتواند با تشخیص موج P هشدارهای اولیه را بدهد، می‌تواند باعث شود تا در هنگام ورود موج S به آسیب های احتمالی را تا حد امکان به حداقل برساند.

با شروع ورود داده‌های ناشناس به سرورهای گوگل، فیلترهای بایسیان و دیگر الگوریتم های یادگیری ماشینی شروع به کار می‌کنند تا مشخص شود آنچه تلفن‌ها گزارش می‌کنند یک زمین لرزه واقعی است یا خیر. در صورتی که سیگنال زلزله دریافت شود، آژیرهای هشداردهنده شروع به کار می‌کنند. البته هشدارها به تلفن‌های نزدیک به مرکز زمین لرزه ممکن است کمتر از تلفن‌های دورتر باشد. اما با این حال، چنین سیستمی می‌تواند نقش مهمی در کمک به حفاظت از کسانی که موج ثانویه بزرگتر را تجربه می‌کنند، داشته باشد.

گوگل در حال حاضر مشغول انجام تحقیقات مشترک با لرزه شناسان است تا بتواند هشدارهای مناسب برای سطوح مختلف زلزله را به دست آورد تا بتواند در زمان اضطرار، از طریق هشدارهایش اطلاعات مهم را به طور خلاصه منتقل کند.

هنگامی که گوگل سیستم هشدار زلزله خود را اصلاح و توسعه دهد، قصد دارد یک API (رابط برنامه نویسی کاربردی) را منتشر کند. آن‌ها از این طریق فرصتی را برای توسعه دهندگان فراهم می کند تا از چارچوب ساخته شده توسط گوگل استفاده کنند و راه حل‌هایی را برای موارد مهم به دست آورند که می‌تواند زندگی با زلزله را آسان کند. تصور کنید که سیستم‌هایی برای از کار انداختن شیرهای گاز ساخته شده باشد یا تکنولوژی که از طریق آن بتوان سیستم های مدیریت حمل و نقل مانند چراغ‌های راهنمایی را دستکاری کرد تا مردم را از خطر دور نگه داشت.

در حال حاضر، گوگل بر روی اصلاح سیستم خود برای کاهش تعداد موارد مثبت کاذب متمرکز شده است. گوگل این قابلیت را به عنوان بخشی از Google Mobile Services در نظر گرفته است که دسترسی آن را برای اکثر تلفن‌های اندرویدی که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند، امکان پذیر می کند.

گوگل زلزله

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    از دست ندهید
    کارگزاری مفید