پیش‌بینی شاخص بورس در روز سه‌شنبه ۸ مهر/شاخص از مرز حمایتی عقب‌تر می‌رود؟

کدخبر: ۳۶۴۱۴۲
شاخص بورس در جریان معاملات امروز بازار سرمایه با ثبت افت ۵۴هزار واحدی، در ارتفاع یک‌میلیون و ۵۱۵هزار واحد قرار گرفت.
پیش‌بینی شاخص بورس در روز سه‌شنبه ۸ مهر/شاخص از مرز حمایتی عقب‌تر می‌رود؟

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از خبرآنلاین: در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه یک میلیارد و ۸۲۳میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر ۲هزار و ۶۸۵میلیارد تومان در ۲۳۷هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت ۵۴هزار و ۹۵۵واحدی، در ارتفاع یک‌میلیون و ۵۱۵هزار و ۹۳۲واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس ایران شد و در مقابل شرکت‌های سرمایه‌گذاری استان خراسان جنوبی، پارس مینو و کربن ایران با رشد خود مانع افت بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی منفی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) ۱۴۴۱۱واحد، کل (هم‌وزن) ۵۳۸۴واحد، قیمت (هم‌وزن) ۳۵۲۸واحد، آزاد شناور ۶۷۵۲۲واحد و شاخص‌های بازار اول و دوم به ترتیب ۴۴۳۳۵ و ۹۴۴۰۶ واحد افت کردند.

حالا سئوال اینجاست که شاخص از مرز حمایتی یک میلیون و  پانصد هزار واحد عقب می‌نشیند و بازار در موقعیتی تازه قرار می‌گیرد؟ 

علی حیدری، تحلیلگر بازار سرمایه گفت: من معتقدم یکی از مهمترین دلایل ریزش شاخص بورس در بازار به دستورالعمل خلق‌الساعه روز شنبه مبنی بر ممنوعیت نوسان گیری روزانه باز می‌گردد. 

وی با دستوری خواندن اقتصاد و انتقاد از این دستورالعمل تامید کرد: وقتی نقد شوندگی بازار را نشانه می‌روید، چطور انتظار رشد ارزش سهام را دارید، طبیعی است معامله گران دست از کار می‌کشند و صبر می‌کنند تا شرایط روشن‌تر شود.

وی تاکید کرد: من معتقدم ما در آغاز مسیر بی اعتمادی به بازار سرمایه هستیم و هنوز این اتفاق به طور جدی رخ نداده است .

حیدری ادامه داد: ذات بازار سرمایه کسب سود است اگر در بازار مولفه کسب سود خدشه‌دار شود، طبیعتا وضعیت غیر عادی خواهد شد و این دستورالعمل نیز اتفاقا ذات کسب سود را در بازار ریت سئوال برده است.  

وی با اشاره به اینکه رویکرد اقتصادی شفافی نیست، گفت: این ابهام در عرصه‌های سیاسی نیز وجود دارد.

وی در پاسخ به این سئوال که فردا بورس چه می‌شود؟ گفت: فکر می‌کنم بازار با تردیدی شبیه امروز کارش را شروع کند چرا که فردا جلسه  مجلس برای رای اعتماد نیز هست و بازار سرمایه با حساسیت این جلسه را دنبال می‌کند. وی گفت:در کل معتقدم کماکان ترس و نگرانی در بازار به چشم  بخورد و شاید در  برخی سهم های پتروشیمی تثبیت قیمت اتفاق بیفتد  اما حرکت شاخص حرکتی آرام و به سمت پایین خواهد بود. 

او پیش بینی کرد اگر رای اعتماد وزیر پیشنهادیزصمت بالا باشد، شاخص در محدوده یک میلیون و پانصد هزار واحدی تثبیت شود و اگر رای اعتماد شکننده و پایین باشد شاخص به سمت کانال یک میلیون و چهارصد هزار واحد حرکت نماید. 

حیدری با اشاره به خروج حقیقی‌ها از بازار تاکید کرد: حقوقی‌ها اتفاقا در همین وضعیت عملکرد خوبی داشتند .

حیدری گفت: در نهایت من فکر می‌کنم 

به زودی تورم دلار و سکه خود را در بازار سهام نشان می دهد اما باید به این نکته توجه کرد که سکه و طلا هنوز به ثبات نرسیده‌اند و برای رشد قیمت جا دارند در نتیجه وقتی قیمت ها پر این بازارها متعادل شوند، تورم موجود در این دو بازار تاثیر خود را بر بازار سرمایه نشان خواهد داد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید