بررسی رابطه دلار و بورس / پس از دلار، نوبت بورس است؟

کدخبر: ۳۶۴۱۴۳
از سال ۹۰ تا کنون، حرکت نرخ دلار و شاخص کل بازار سرمایه در یک جهت بوده است. اما در برخی از دوره‌ها همبستگی دو بازار بیشتر بوده و در برخی از دوره‌ها کمتر. آیا بعد از افزایش نرخ دلار و مسیر صعودی آن، نوبت به رشد شاخص کل بازار سرمایه می‌رسد؟
بررسی رابطه دلار و بورس / پس از دلار، نوبت بورس است؟

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از تجارت نیوز: بررسی روند دو بازار سرمایه و دلار از ابتدای سال 90 تا پایان سال 98 نشان‌دهنده سرعت بالای رشد شاخص کل بورس نسبت به میزان افزایش قیمت دلار است، در حالی که بورس رشد 2101 درصدی را طی 9 سال اخیر (تا پایان اسفند گذشته) داشته دلار 1254 درصد گران‌ شده است.

قیمت دلار در آغاز دهه 90 معادل هزار و 100 تومان بود که براساس نرخ‌های اعلامی صرافی ملی تا پایان سال 98 با افزایش قیمت 13 هزار و 800 تومانی، به رقم 14 هزار و 900 تومان رسید.

در این مدت شاخص کل بورس حدود 490 هزار واحد رشد کرده یعنی از سطح حدود 23 هزار واحدی به سطح 512 هزار واحدی رسید.

طی سال‌های اخیر اقتصاد ایران در دو سال 91 و 97 متحمل تحریم شد و بیشترین نوسان بازارها در این دو دوره رخ داده است. نمودار زیر نشان می‌دهد هر کدام از بازارهای دلار و بورس چه واکنشی به این دو تحریم داشته‌اند؟

این نمودار نشان می‌دهد دلار در هر دو دوره رفتار یکسانی داشته و روند صعودی مشابهی را طی کرده اما واکنش شاخص بورس به تحریم‌های اقتصادی اخیر شدیدتر بوده است.

بازده-10-سال

طی سال‌های 90 و 91 که دوره اول تحریم‌ها بود دلار رشد 209 درصدی (معادل دو هزار و 300 تومانی) را به ثبت رساند که بیش از سه برابر میزان رشد شاخص کل بورس است، این شاخص تنها 14 هزار واحد یعنی 61 درصد رشد کرد. دلار در اسفند ماه سال 91 سه هزار و 400 تومان نرخ‌گذاری شد، شاخص کل بورس نیز عدد 37 هزار واحد را نشان می‌دهد.

اما در اردیبهشت ماه سال 97 و با خروج ترامپ از برجام دور جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران آغاز شد و هنوز ادامه دارد. طی دو سال 97 و 98 اگر چه سرعت رشد در این دو بازار بالا بوده اما بورس با سرعت بیشتری رشد کرده است. در دوره دو ساله ذکر شده در حالی که شاخص کل معادل 432 درصد رشد کرده، اما دلار کمتر از نصف این مقدار (204 درصد) رشد کرده است.

دهه-اخیر

در حالی که با بالا رفتن فشار تحریم‌ها از سال 97 روند رشد بورس و دلار تفاوت معناداری داشته اما بین سال‌های 92 تا 96 میزان رشد این دو بازار همبستگی بیشتری را نشان می‌دهد و تقریبا یکسان بوده است.

در این گزارش روند بازارها طی شش ماهه ابتدایی سال جاری لحاظ نشده اما بازدهی 232 درصدی شاخص کل بورس و 79 درصدی در این دوره نشان می‌دهد که روند دوسال اخیر در این دو بازار هنوز جریان دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید