عرضه فولاد 31 درصد بالاتر از نرخ جهانی

کدخبر: ۳۶۴۴۹۱
رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران با بیان اینکه به دلیل کمبود مواد اولیه، کمتر از ۳۳ درصد ظرفیت تولیدمان فعال است، گفت: 3 عضو اصلی هیأت مدیره بورس کالا به شرکت های فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و ذوب آهن اصفهان اختصاص دارد و آنچه فولادسازان بخواهند در بورس انجام می‌دهند.
عرضه فولاد 31 درصد بالاتر از نرخ جهانی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، احمد رضوی نیک، رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری اظهار داشت: از ابتدای سال تاکنون حدود یک میلیون و ۵۹۷ هزار تن شمش در بورس کالا عرضه شده که یک ششم نیاز نوردکاران کشور است.

وی گفت: پیش بینی تولید شمش فولاد بر اساس تولید پارسال، ۱۲ تا ۱۳ و نیم میلیون تن بود که امسال ۱۰ درصد بیشتر از پارسال به شمش نیاز داشتیم.

رضوی نیک افزود: پیش بینی کردیم، امسال ۶ میلیون تن صادرات محصولات نهایی داشته باشیم و ارزش افزوده بالاتری در مقایسه با ارزآوری که از محل صادرات شمش و خام فروشی انجام می‌شود، تعهد کردیم.

وی گفت: حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن بدون محاسبه عرضه امروز در بورس کالا، میلگرد عرضه کرده ایم.

رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران افزود: شمشی که در بورس کالا عرضه می‌شود پاسخ تقاضا را نمی‌دهد و با مهندسی قیمتی که در بورس کالا می‌شود بین ۱۷ درصد و در بیشتر موارد ۳۱ درصد بیشتر از قیمت فوب جهانی، قیمت گذاری شده است.

رضوی نیک گفت: وزارت صمت ۸۸ درصد قیمت میانگین ارز نیمایی را آورده، اما بورس کالا آن را تغییر داده و ۹۵ درصد را بدون نظارت وزارت صمت اعلام کرده است.

وی افزود: مگر قیمت شمش در بورس کالا سقف ندارد و چرا باید سقف آن تا ۳۲ درصد باز باشد؟

رضوی نیک گفت: ما شمش را در کارخانه فولادسازی تحویل می‌گیریم پس چرا آن را با قیمت فوب محاسبه می‌کنند؟ و درب کارخانه نیز ۵ درصد تفاوت قیمت دارد.

وی افزود: فولادسازان شمش را خارج از بورس با ۶۰۰ تومان گرانتر از قیمت بورس عرضه کرده اند و امروز قیمت شمش القائی در پایه ۱۲ هزار تومان است در حالی که در بورس کالا ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان معامله شده است.

 شمش فولاد در بورس کالا گرانتر از بازارهای جهانی عرضه می شود

داریوش اسماعیلی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت نیز در این مورد گفت: امسال بیش از ۳۰ میلیون تن شمش تولید می‌کنیم و در ۶ ماه گذشته میزان تولید شمش ۱۰ درصد افزایش داشته است، اما نوردکاران و ورق کاران و مصرف کنندگان مشکل دارند.

وی افزود: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، تولیدکنندگان شمش باید ۶۰ درصد تولید خود را در بورس کالا عرضه کنند و بر این اساس، انجمن تولیدکنندگان فولاد از وزارت صمت اختیار 3 ماهه خواست و قول داد این عرضه را انجام دهد و وزارت صمت اجازه داد، اما این عرضه محقق نشد.

وی با بیان اینکه وقتی شمش فولاد صادر می‌شود و دلار آن باز می‌گردد باید با نرخ نیمایی تبدیل شود، گفت: روز ۳ شنبه قیمت شمش معامله شده در بورس کالا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم و یک تن شمش ۵۰۰ دلار با ارز نیمایی بود در حالی که قیمت فوب ۴۰۳ دلار است و هزینه حمل و نقل از در کارخانه تا بورس نیز ۲۵ دلار است.

معاون وزیر صمت افزود: مهم نیست که تک تک تولیدکنندگان شمش، ۶۰ درصد تولید خود را در داخل توزیع کنند بلکه انجمن تولیدکنندگان فولاد ۶۰ درصد تولید را به هر شکلی که صلاح می‌داند در بورس کالا توزیع کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید