سرمایه‌گذاری خصوصی در بنادر چه میزان بوده؟

کدخبر: ۳۶۴۸۳۵
سرمایه گذاری بخش خصوصی در بنادر خشک و دریایی کشور تاکنون حدود‌ 3500 میلیارد تومان بوده است.
سرمایه‌گذاری خصوصی در بنادر چه میزان بوده؟

اقتصادنیوز؛ رئیس انجمن بنادر خصوصی ایران گفت: فرایند لجستیک، حمل و نقل و جابه‌جایی کالا در ایران نواقصی دارد که جز با همفکری و همگرایی چهار مدل حمل و نقل نمی‌توانند به رفع این موانع نائل آمد.

به گفته محمدصادق کاوه، سرمایه گذاری بخش خصوصی در بنادر خشک و دریایی کشور تاکنون حدود‌ 3500 میلیارد تومان بوده است.

وی به خبرگزاری فارس افزود: موضوع واگذاری بنادر به بخش خصوصی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی پس از ابلاغیه مقام معظم رهبری در ابتدای دهه 80 آغاز شد و عمده واگذاری‌ها در نیمه دوم دهه 80 صورت گرفته است که برخی از بنادر در جنوب و شمال به بخش خصوصی واگذار شد؛ بنادر گناوه و آفتاب در جنوب و بنادر فریدون‌کنار و آستارا در شمال به بخش خصوصی واگذار شد.

  نحوه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بنادر

کاوه افزود: بخشی از این بنادر با زیرساختی که دولت فراهم کرده بود به بخش خصوصی واگذار شد و اساسا سرمایه‌گذاری اصلی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بیشتر حول محور خرید تجهیزات و احداث مخازن سوخت، سیلو، پایانه و انبار انجام شده است؛ البته در بخشی از این واگذاری‌ها نظیر بندر آستارا، هم زیرساخت و هم روساخت از طریق سرمایه‌گذار بخش خصوصی صورت گرفته است.

ورود به عرصه حمل و نقل ترکیبی

رئیس انجمن بنادر خصوصی ایران که در حاشیه مراسم روز جهانی دریانورد با خبرنگار فارس سخن می‌گفت، بیان کرد: این انجمن‌ دو سال پیش، در نیمه دوم سال 97 در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت و اولین انتخابات آن برگزار شد.

وی‌ ادامه داد: اعضای هیات مؤسس این انجمن، شامل بنادر فریدون‌کنار، آفتاب، گناوه، آستارا، بندر خشک پیشگامان یزد، بندر خشک فریمان، مجتمع انبارهای پایبار دوغارون و پایانه بندر خشک سرخس، هستند.

کاوه گفت: انجمن صنفی سرمایه‌گذاران و بهره برداران بنادر خصوصی ایران اولین انجمنی است که در حوزه بین رشته‌ای و یا حمل و نقل ترکیبی تاسیس شده است، ‌اعضای هیات موسس فقط به حوزه خودشان اکتفا نکرده‌اند و به حوزه‌های دیگر حمل و نقل نیز که می‌تواند نقش تکمیلی در فرایند زنجیره تامین کالا محسوب شود، توجه داشته‌اند؛ انجمن از طریق گردآوری داده‌ها، اطلاعات و نیز تجارب و آموزه‌های مختلف اعضای خود، کمک می‌کند که دیگر سرمایه‌گذاران بنادر خصوصی برای توسعه تجارت دریایی، بنادر و خطوط حمل و نقل سرمایه گذاری های مطمئن و پایداری داشته باشند.

وی تصریح کرد: این نوع تشکل‌ها موجب می‌شود که فرایند عملیات شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران بندری به صورت جزیره‌ای صورت نگیرد و احیانا مشکلات یا موانعی که در خطوط دیگر جابه‌جایی کالا و زنجیره تامین وجود دارد نیز به رفع آن بپردازند.

کاوه ادامه داد: این تشکل در فرایند حمل و نقل و زنجیره تامین تعارض منافع ندارند و می‌توانند نقش مکملی برای همدیگر محسوب  شوند، از سوی دیگر در سطوح کلان، این تشکل در آینده به این فهم و باور اهمیت خواهد داد که اساسا فرایند لجستیک، حمل و نقل و جابه‌جایی کالا در ایران نواقصی دارد که جز با همفکری و همگرایی چهار مدل حمل و نقل نمی‌توانند به رفع این موانع نائل آمد.

رئیس انجمن بنادر خصوصی ایران اظهار داشت: فعالیت و همگرایی اعضا و همچنین گسترش آن در آینده می‌تواند تهدیداتی که در بیرون از مرزها و مسیرهای جدیدی که با ایجاد کریدورها و دالان‌های منطقه‌ای که در کشورهای همسایه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

وی اضافه کرد: انجمن بنادر خصوصی ایران به عنوان پارلمان بخش خصوصی در خطوط حمل و نقل دریایی و خشکی، می‌کوشد همان نقش و عملکردی را ایفا کند که اتحادیه بین المللی بنادر و لنگرگاه‌ها (IAPH) در جهان ایفا کرده است، IAPH یکی از سازمان های مهم و تاثیرگذار در عرصه بین المللی است و در حال حاضر ۲۳۰ بندر از ۹۰ کشور دنیا عضو این اتحادیه هستند که ۶۰ درصد از تجارت جهانی را به خود اختصاص داده است.

کاوه اظهار کرد: در ‌دیدار با مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر، ‌تعامل خوبی بین دو طرف برقرار شد و پشتیبانی‌های فکری و کارشناسی شایسته‌ای به عمل آمد.

وی بیان کرد: ‌کشور ایران با وجود سابقه طولانی در حمل و نقل دریایی و خشکی، اما تاکنون در حوزه بنادر، تشکلی تخصصی نداشته است و این خلا موجب شده بود که در برخی از امور، منافع سرمایه‌گذاران و بهره برداران بنادر خصوصی تامین نشود‌ که امیدواریم انجمن در آینده بتواند حافظ و مدافع منافع سرمایه‌گذاران بنادر باشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید