افزایش قیمت سهام بورس؟

کدخبر: ۳۶۵۱۹۹
یک کارشناس بورس گفت: احتمال اینکه باز هم ترامپ پیروز انتخابات باشد، بیشتر است؛ در نتیجه علائم موج جدید تورم در جامعه مانند بالا رفتن قیمت ارز و طلا کاملا مشهود است. با این تفسیر کاهش ارزش ریال و افزایش قیمت سهام در آینده نه چندان دور بسیار محتمل است.
افزایش قیمت سهام بورس؟

به گزارش اقتصادنیو به نقل از ایسنا، محمدابراهیم احمدی، در خصوص پیش‌بینی شاخص بورس در هفته آینده اظهار کرد: شاخص بورس در منطقه حمایتی مستحکمی قرار گرفته‌ و در ناحیه یک میلیون و ۴۵۰ تا ۵۵۰  هزار در حال کف‌سازی است و تصور نمی‌شود که شاخص از این بازه پایین‌تر برود.

وی افزود: نکته‌ای که وجود دارد این است که شاخص کل، شاخص مناسبی برای نمایش کلیت بازار نیست. متاسفانه در جامعه سهام‌داری به شاخص کل توجه زیادی می‌شود؛ به طوری که وقتی سهام شرکت‌های غول‌پیکر بورسی مانند صنایع پالایشگاهی یا پتروشیمی و به تبع آن شاخص کل افت می‌کند، سهام شرکت‌های کوچک‌تر مانند شرکت‌های کشاورزی و دامپروری که در عمل هیچ ارتباطی به این موضوع ندارد نیز افت می‌کند و تا صف فروش پیش می‌رود.

بورس

احمدی خاطرنشان کرد: بخشی از این موضوع به دانش و تجربه کم بخش عمده‌ای از سهامداران تازه‌وارد مربوط می‌شود که رفتار بازار را از حالت تحلیل خارج می‌کند.

مثبت شدن کلیت بازار بورس به زمان بیشتری نیاز دارد

این کارشناس بازار بورس در خصوص وضعیت بازار بورس در کوتاه‌مدت عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود که تا نیمه مهر ماه بازار متعادل شده و صف‌های خرید و فروش به ‌هم نزدیک شود اما مثبت ‌شدن کلیت بازار به زمان بیشتری نیاز دارد. بازار زمانی مثبت می‌شود که اعتماد از دست رفته مردم به بازار جلب شده و آرامش به مردم داده ‌شود اما در حال حاضر جز شعار چیزی از مسئولان دیده نشده ‌است.

احمدی بیان کرد: بازار این روزها بازاری دستوری است. برای نمونه وقتی صف فروش یک سهم خاص تا ساعت ۹ صبح یک میلیون حجم داشته اما پس از یک ساعت صف فروش به ۲۰ میلیون می‌رسد و این روند همه ‌روزه تکرار می‌شود، می‌توان گفت که قطعا ۱۹ میلیون حجم افزوده ‌شده به صف فروش سهامداران جزء نیستند بلکه بازیگرانی هستند که با این کار قصد دارند تا رعب و وحشت را در دل مردم بیشتر کنند و متاسفانه کم‌دانشی و کم‌تجربگی افرادی که به تازگی وارد بورس شده‌اند، این قضیه را مضاعف می‌کند.

افزایش قیمت سهام بورس

وی با اشاره به تاثیر منظره انتخاباتی آمریکا بر بازار بورس تصریح کرد: مناظره ترامپ و بایدن شاید به این معنا باشد که رقیب ترامپ، برنامه قوی اقتصادی برای آمریکا ندارد و احتمال اینکه باز هم ترامپ پیروز انتخابات باشد، بیشتر است؛ در نتیجه علائم موج جدید تورم در جامعه مانند بالا رفتن قیمت ارز و طلا کاملا مشهود است. با این تفسیر کاهش ارزش ریال و افزایش قیمت سهام در آینده نه چندان دور بسیار محتمل است.

این کارشناس بازار بورس اضافه ‌کرد: متاسفانه نه تنها تعداد زیادی از سهام‌داران از دانش حداقلی برخوردار نیستند بلکه برخی از مسئولان نیز در یک بازار تخصصی که نیاز به دانش و تجربه بالایی دارد، اظهار نظر می‌کنند، در حالی که هیچ‌گونه دانشی در این زمینه ندارند.

احمدی در خصوص قرارگیری مسکن در بورس گفت: اولین مشکل ورود مسکن به بورس این است که مسکن کالای استانداردی در ایران نیست. هر کالایی برای نرخ‌گذاری منصفانه نیاز به استاندارد دارد. برای مثال هنگام فروش یک خودرو خریدار آن از کیفیت لنت ترمز، گیربکس و... آگاهی دارد اما در خصوص مسکن چنین آگاهی وجود ندارد زیرا در کشور ما مقوله صنعتی‌سازی وجود خارجی نداشته و شرکت‌های کمی وجود دارد که مسکن را به ‌صورت استاندارد بسازند.

وی افزود: برای قیمت‌گذاری مسکن باید تمام پارامترها کنار هم قرار داده ‌شود؛ به طور مثال جنس تک‌تک مواد سازنده مسکن اعم از مصالح دیوار، ایزوگام، کاشی و سرامیک مشخص شود و یا مشخص باشد که گچ‌کار با چه کیفیتی گچ‌کاری انجام می‌دهد. به دلیل اینکه مسکن در ایران صنعتی‌سازی نشده‌ و نمی‌توان تیپ‌بندی جامعی از محصولات این بازار داشت.

باید مراقب سفته‌بازی در صورت ورود مسکن به بازار بورس بود

این کارشناس بازار بورس با اشاره به لزوم تبین قانون برای جلوگیری از سفته‌بازی مسکن در بازار بورس خاطرنشان کرد: برای قرار گرفتن مسکن در بازار بورس، در ابتدا باید سازوکار آن به لحاظ قانونی دیده ‌شده و در مرحله دوم باید تکلیف کیفی‌سازی ساختمان‌ها در کنار کمی‌سازی آن‌ مشخص شود. همچنین در صورت قرار گرفتن مسکن در بازار بورس، باید مراقب بود تا سفته‌بازی در این بازار اتفاق نیفتد. در حال حاضر در واحدهای املاک، به راحتی با دو معامله سوری قیمت پایه املاک تغییر می‌شود و افزایش می‌یابد. در بورس نیز ممکن است چنین اتفاقی بیفتد. بنابراین باید سازوکاری برای جلوگیری از این اتفاق در نظر گرفته ‌شود.

احمدی ادامه داد: در صورت در نظر گرفته ‌شدن تمام این موارد، ورود مسکن به بورس باعث می‌شود تا صنعتی‌سازی قوت بگیرد، اشتغال‌زایی پایداری رقم بخورد؛ قیمت‌ها تا حدود بسیار زیادی منطقی شود؛ امید به خانه‌دار شدن افزایش یابد و انبوه‌سازان با پیش‌فروش محصولات خود، تامین مالی خوبی داشته‌ باشند. همچنین شفافیت در خرید و فروش این نیاز اولیه بشر افزایش می‌یابد و هر خریدار از جزئیات کیفی مسکن خریداری‌شده خود مطلع می‌شود.

وی در خصوص تاثیر عدم وجود چندماهه وزیر صنعت، معدن و تجارت بر بازار بورس عنوان کرد: موثرترین وزارت‌خانه‌ها بر بازدهی بورس و به ‌طور کلی در حوزه اقتصاد، وزارت‌ اقتصاد ‌و دارایی، وزارت نفت، وزارت نیرو و وزارت صمت هستند. متاسفانه ماه‌هاست که وزارت صنعت، معدن و تجارت بدون وزیر اداره شده‌، این وزارت هم در زمینه قیمت‌گذاری کالاها و سیاست‌های کلی آن نقش کلیدی ایفا می‌کند و هم در زمینه حمایت از صنایع مختلف، طرح‌های توسعه‌ای معادن و واردات و صادرات تاثیرگذار بوده است. در واقع عمده فعالیت شرکت‌های بورسی در کشور ما نیز مربوط به همین وزارت‌خانه است.

این کارشناس بازار بورس اضافه‌ کرد: قطعا گستردگی فعالیت این وزارت‌خانه در اقتصاد و نه تنها بورس ایران، انکارناپذیر است و اگر وزیر انتخابی صمت از مشاوران و معاونان خوبی استفاده‌ کند، به کمک آنان می‌تواند تصمیم‌گیری‌های بهتری انجام دهد. همچنین اگر وزارت صمت رویکردی علمی همراه با روابط خوب و عمیق با وزارت خارجه داشته‌ باشد، ایران می‌تواند دیپلماسی اقتصادی قدرتمندی را در دنیا در پیش گیرد.

وی با اشاره به لزوم نگه‌داری سهام در شرایط فعلی تصریح کرد: اگر سهامداران مروری بر اتفاقات نیمه دوم سال ۹۲ داشته باشند، متوجه شباهت‌های آن با بازار دو ماه اخیر خواهند شد اما تفاوت این دو در آن است که در آن زمان دولت به دنبال مهار واقعی تورم بود اما در حال حاضر چنین نیست.

این کارشناس بازار بورس گفت: سهام و شرکت‌های ما باید ارزش بسیار گران‌تری نسبت به دو ماه پیش داشته ‌باشند زیرا در آن زمان با دلار ۲۰ هزار تومانی قیمت‌گذاری می‌شد و در حال حاضر دلار نزدیک به ۳۰ هزار تومان است. قطعا شرایط تورمی در ماه‌های آینده ادامه خواهد داشت و ممکن ‌است افت‌های قیمتی به صورت موقت رخ دهد. سهامداران بدانند که هیچ توجیهی برای فروش سهام در قیمت‌های فعلی وجود ندارد و از دولت می‌خواهیم که در روند بازار بورس مداخله نکند تا بازار سیر طبیعی خود را داشته باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید