پیش بینی قیمت در دو بازار مهم

تقابل سرنوشت ساز در بازار دلارو سکه

کدخبر: ۳۶۵۳۶۵
اقتصاد نیوز:قیمت دلار دیروز یکی از بالاترین ریزش‌ها از میانه تابستان را تجربه کرد و در مرز 28 هزار ایستاد. آیا این روند امروز هم می‌تواند ادامه یابد.
تقابل سرنوشت ساز در بازار دلارو سکه

به گزارش اقتصاد نیوز بازارها دیروز دو راند داشتند راند اول کامل ریزشی بود خریداران به کنج رینگ رفته بودند و فروشندگان قیمت را از مرز 30 به‌سوی کانال 27 هزار سرازیر کردند.

اما در ادامه بازار این خریداران بازی را در دست گرفتند و دلار را مجدداً به کانال 28 هزار برگشت دادند. با این برگشت برخی تصور می‌کنند فاز اصلاحی بازار دلار تمام‌شده و قیمت‌ها با نفس‌گیری آماده صعود جدید هستند. اما برخی دیگر با تأکید بر اینکه بازار ساز در نقطه حساسیت بالایی دارد احتمال می‌دهند جو فروش در بازار نقدی امروز ادامه داشته باشد و قیمت کماکان در مسیر اصلاح قرار داشته باشد.

پیش‌بینی بازار ارز در روز دوشنبه 14 مهر

نوسان گیران به‌راحتی نمی‌خواهند افت قیمت سکه و دلار را بپذیرند. ضد حمله آن‌ها از بعدازظهر روز یک‌شنبه، قیمت‌های سکه و دلار را بالا کشید و به کانال‌های قبلی نزدیک کرد.

با احتمال بالایی امروز سکه معاملات خود را در حوالی مرز 14 میلیون تومانی آغاز خواهد کرد و دلار بار دیگر در نزدیکی مرز 29 هزارتومانی خریدوفروش‌های خود را کلید خواهد زد.

روند بازار از این قسمت اهمیت زیادی پیدا می‌کند. آیا بازار ساز اجازه می‌دهد که نوسان گیران قیمت‌ها را در سطوح یادشده نگه‌دارند یا افزایش ابتدایی روز با تنبیه سخت بازار ساز و فشار عرضه شدید مواجه خواهد شد.

سه سناریو برای بازار ارز و سکه

روند بهای  دلار 13 مهر 1399

  درواقع روز یک‌شنبه می‌تواند زمانی برای مهم‌ترین تقابل بازار ساز و نوسان گیران ارزی باشد. پیروز این میدان قیمت‌های بعدی بازار را جهت‌دهی می‌کند. ممکن است عده زیادی از معامله گران در انتظار پیروز نبرد این  میدان، خریدوفروش‌های خود را قطع کنند.

بااین‌حال، حالت دومی نیز ممکن است رخ دهد؛ عده‌ای حدس می‌زنند، بازار ساز اجازه می‌دهد سفته‌بازان قیمت را بالاتر بیاورند و بعد خودش از نرخ‌های بالا عرضه را انجام دهد. در این حالت، بازار ساز بیشتر سعی می‌کند تا انتخابات آمریکا، قیمت دلار را مدیریت کند و اجازه ندهد سقف جدیدی را بشکند؛ درواقع بازار ساز تلاش نمی‌کند که باعرضه زیاد، ریزش شدید قیمتی را برای دلار رقم بزند، ولی کوشش می‌کند که با مقاومت در سقف، امید نوسان  گیران برای ورود دلار به سطوح بالاتر را کمرنگ و آن‌ها کند. اگر این اتفاق هم رخ دهد، به‌مرور شاهد افت قیمت‌ها یا افزایش کم دامنه قیمت‌ها خواهیم بود.

تنها حالتی که می‌تواند به اوج‌گیری شدید بازار منتهی شود، ورود شدید سفته‌بازان به بازار و عدم عرضه سنگین از سوی بازار ساز یا برخی از معامله گیران باهدف کسب سود است. درواقع ممکن است که گروهی از معامله گران حدس بزنند که بازار ساز نمی‌خواهد تا زمانی که نا اطمینانی انتخابات آمریکا در بازار وجود دارد، دست به مداخله سنگینی در بازار بزند؛ آن‌ها  از همین فرصت استفاده می‌کنند تا با افزایش خریدها، زمینه فروش ارزهای خود در کانال‌های جدید را فراهم کنند. اگر مرز 30 هزار تومان شکسته شود، آن‌ها حتی می‌توانند زمینه‌ساز ورود تقاضای جدید به بازار شوند.

قیمت دلار از منظر شاخص فشار بازار ارز

در اقتصاد شاخصی وجود دارد به نام شاخص فشار بازار ارز، از این شاخص مهم برای بررسی تغییرات هم‌زمان دو متغیر نرخ ارز و ذخایر خارجی استفاده می‌شود. این شاخص بهترین دید را برای نا ترازی خارجی و اندازه حملات سفته‌بازانه می‌دهد. برای پایه این الگو با توجه به تغییرات ذخایر خارجی و افزایش نرخ دلار در دوره‌های اخیر قیمت‌های کنونی حتی با شرایط کنونی کشور از پشتوانه بنیادی برخوردار نیست و بیشتر ناشی از انتظارات منفی آینده است. ازاین‌رو عواملی که بتواند جهت انتظارات را تغییر دهد زمینه‌ساز ریزش قیمت نیز هستند.

درمجموع امروز عوامل بنیادی و انتظاری از یک‌سوی و بازیگران بازار و عوامل بازار باهم مچ اندازی دارند. شاید بازار روز دوشنبه بتواند بزنگاهی برای روند حرکتی قیمت در ادامه باشد.

پیش‌بینی قیمت سکه در روز دوشنبه 14 مهر

روند بهای سکه  13 مهر 1399

نوسانات بازار سکه هم در روز آتی بیشتر به روند قیمت دلار بستگی خواهد داشت. البته بازار جهانی طلا هم روز دوشنبه باز می‌شود و می‌تواند نقش چاشنی را برای حرکت قیمت سکه بازی کند. درواقع، آنچه روند قیمت سکه را امروز تعیین خواهد کرد، حرکات قیمت دلار است و سرعت روند سکه برحسب افزایش یا کاهش اونس، با دلار تنظیم خواهد شد.

بازگشت درهم به نزدیکی مرز 8 هزارتومانی می‌تواند جسارت خریداران دلار را بالاتر ببرد؛ هم‌چنین امروز معاملات حواله هم با باز شدن بازارهای جهانی قوت می‌گیرد و باید دید وضعیت تقاضای ارزی در این معاملات به چه صورت است.

درصورتی‌که سکه امروز مرز 14 میلیونی را حفظ کند و دلار هم در کانال 29 هزار تومان حفظ شود، بار دیگر خریداران نگاهی به‌سوی بازار ارز  و سکه خواهند داشت. بااین‌حال، درصورتی‌که زیر این مرزهای روانی به کار خود  پایان بدهند، کاهش بیشتر قیمت‌ها هم دور از ذهن نخواهد بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید