اتصال افغانستان به شبکه ریلی ایران

کدخبر: ۳۶۶۱۳۶
اقتصادنیوز : مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: امیدواریم بتوانیم پروژه راه آهن خواف-هرات را حداکثر برای پاییز امسال آماده سازی کنیم.
اتصال افغانستان به شبکه ریلی ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر ،خیرالله خادمی درباره پروژه‌های زیرساختی ریلی کشور اظهار داشت: در بخش ریلی پروژه‌های بزرگی در دست احداث داریم که مجموعاً ۳ هزار و ۴۰۰ کیلومتر مسیر ریلی در دست اجراست.

وی افزود: اما اقدام خوبی که انجام شد، اولویت بندی این پروژه‌های عمرانی بود که ۸ طرح ریلی با پیشرفت فیزیکی بالاتر در اولویت احداث قرار گرفتند تا از هدر رفت سرمایه گذاری‌های ملی رد توسعه زیرساخت‌ها جلوگیری شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور مجموع طول این ۸ پروژه ریلی اصلی را ۱۵۳۲ کیلومتر عنوان و اظهار کرد: اولین پروژه‌ای که از این مسیرها آماده سازی می‌شود، پروژه خواف-هرات است که ۱۴۰ کیلومتر از آن در داخل خاک ایران بوده و از ایستگاه خواف آغاز و به نقطه صفر مرزی در شمتیغ متصل می‌شود؛ پس از آن ۶۶ کیلومتر در داخل خاک افغانستان احداث شده و به ایستگاه «جنو» در خاک افغانستان (استان هرات) متصل می‌شود.

وی یادآور شد: این پروژه در مراحل پایانی ساخت بوده و تنها ۲۰ کیلومتر پایانی آن باقی مانده که در مرحله روسازی، تنظیم و ریگلاژ است. امیدواریم بتوانیم این پروژه را برای پاییز امسال حداکثر آماده سازی کرده و در مراسم رسمی با حضور رؤسای جمهور دو کشور به بهره برداری رسمی برسانیم.

خادمی اهمیت پروژه خواف-هرات را در اولین پروژه ریلی بودن آن است که ما برای کشور افغانستان احداث می‌کنیم و داخل خاک افغانستان وارد می‌شویم که می‌تواند زمینه حمل و نقلی جدید میان ایران و افغانستان باشد این منطقه، دارای معادن بزرگ و خاص بوده و به منطقه مجموعه معادن سنگان نزدیک است تأسیسات بسیار بزرگی در داخل خاک ایران برای تولید سنگ احداث شده است؛ این مجموعه معادن در داخل خاک افغانستان هم ادامه دارد و در آینده می‌توانیم برای تولید سنگ از معادن این کشور و حمل و نقل سنگ‌های این معادن از حمل و نقل ریلی استفاده کنیم؛ همچنین یک مسیر ریلی بسیار مهم برای اتصال منطقه سنگان به بنادر جنوبی کشور خصوصاً بندرعباس در حال حاضر و چابهار در آینده نزدیک به شمار می‌رود. در واقع افغانستان به شبکه ریلی ایران متصل و زمینه درآمد ترانزیتی برای کشورمان محسوب می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید