تصمیم جدید بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز چیست؟

کدخبر: ۳۶۶۶۸۵
بانک مرکزی در تازه‌ترین تصمیم برای مدیریت بازار ارز، سقف خرید بانک‌ها و صرافی‌ها در بازار متشکل ارزی را به ۵۰۰ هزار دلار افزایش داد.
تصمیم جدید بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز چیست؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، بازار متشکل ارز، مهم‌ترین طرح دولت برای ساماندهی بازار ارز به شمار می‌رود. بازار متشکل ارز که به نظر کارشناسان در صورت کارکرد درست می‌تواند به جولان دلالان و سوداگران در بازار ارز پایان داده و علاوه بر ثبات قیمت‌ها، نرخ‌ها را نیز کاهش دهد.

قرار است در بازار متشکل ارزی، معاملات اسکناس و نقد انجام شود؛ بر این اساس صادرکنندگان و دارندگان ارز می‌توانند به‌وسیله صرافی‌ها برای فروش، نرخ مورد نظر خود را در سامانه بازار متشکل به ثبت برسانند.

اکنون در بازار متشکل ارز، معاملات نقدی ارزهای عمده انجام شده و معاملات حواله جات ارزی همچنان در سامانه نیما اجرایی می شود.

بانک مرکزی تاکنون در چندین مرحله اقدام به افزایش سقف خرید و فروش نقدی ارز در این بازار کرده است، به عنوان نمونه در اواخر پارسال از ۱۰ هزار دلار به ۵۰ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها تغییر یافت.

بانک مرکزی دی‌ماه سال گذشته با ابلاغ بخشنامه‌ای به شبکه بانکی اعلام کرد: در راستای تسهیل تعاملات ارزی کارگزاران بازار متشکل ارزی، سقف خرید و فروش نقدی ارز در بازار متشکل ارزی افزاریش پیدا کرد.

براساس بخشنامه بانک مرکزی، با توجه به مصوبه یک‌هزار و دویست و شصت و چهارمین جلسه شورای پول و اعتبار در تاریخ ۱۳۹۷.۱۰.۱۸ با موضوع تشکیل بازار متشکل معاملات ارز ایران، به منظور تسهیل تعاملات ارزی کارگزاران آن بازار از جمله بانک‌ها و صرافی‌های مجاز در بستر الکترونیکی بازار یاد شده، سقف خرید و فروش نقدی ارز که تا پیش از این به موجب بخشنامه شماره ۶۰.۱۰۳۷ به تاریخ ۱۳۹۱.۱۱.۲۳، ۱۰ هزار دلار بود، در بازار متشکل معاملات ارز ایران معادل ۵۰ هزار یورو و یا معادل آن به سایر ارزها تعیین می‌شود.

حالا در تازه‌ترین تصمیم بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز و به دنبال افزایش قیمت دلار در صرافی‌های بانکی تا ۳۱ هزار تومان و در بازار در حدود ۳۲ هزار تومان، سقف خرید بانک‌ها و صرافی‌ها در بازار متشکل ارزی به ۵۰۰ هزار دلار افزایش می‌یابد. این اقدام بنا به اعلام بانک مرکزی، با هدف مدیریت و تنظیم بازار ارز کشور صورت می‌گیرد.

بر این اساس بانک مرکزی، روزانه از طریق بازارساز ۵۰ میلیون دلار در بازار متشکل ارزی به صورت اسکناس عرضه خواهد کرد.

آخرین گزارش‌ها از وضعیت قیمت ارز حاکی از آن است که نرخ فروش دلار در صرافی‌های بانکی ۱۲۰۰ تومان و یورو ۱۶۹۵ تومان افزایش یافته است. به این ترتیب، هر دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی ۳۱ هزار و ۱۴۵ تومان و یورو ۳۶ هزار و ۷۹۳ تومان قیمت دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید