برگزاری نشست گروه ۲۴ با حضور رییس کل بانک مرکزی

کدخبر: ۳۶۷۱۴۲
اقتصادنیوز: نشست گروه ۲۴ با حضور رییس کل بانک مرکزی در حال برگزاری است.
برگزاری نشست گروه ۲۴ با حضور رییس کل بانک مرکزی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی عبدالناصر همتی،  هم اکنون در  اجلاس گروه ۲۴ که به صورت مجازی در حال برگزاری است حضور دارد. در این اجلاس خانم کریستالینا جیورجیوا رییس صندوق بین المللی پول (IMF) در حال سخنرانی است و به زودی سخنرانی رییس کل بانک مرکزی نیز منتشر خواهد شد.

گروه ۲۴ به منظور ایجاد هماهنگی و پیشبرد مواضع کشورهای درحال توسعه در قلمروهای پولی و توسعه مالی در اواخر سال ۱۹۷۱ ایجاد شد. این گروه در پی بحران مالی که با شناور شدن دلار در سال ۱۹۷۱ تشدید شده بودند، در جریان اجلاس وزرای گروه ۷۷ در نوامبر ۱۹۷۱ در لیما (پرو) ایجاد شد.
هدف اصلی این گروه تضمین منافع کشورهای عضو از طریق هماهنگی سیاست‌های اقتصادی و پولی در مجامع بین‌المللی است. این گروه در واقع به منظور حفظ منافع خاص اعضای خود در مقابل کشورهای صنعتی ایجاد شده‌است. یکی دیگر از اهداف این گروه اصلاح ساختار موسسات مالی و پولی بین‌المللی به منظور لحاظ نمودن منافع اعضای خود است
مهم ترین رکن گروه ۲۴ گردهمایی وزرای دارایی و روسای بانک‌های مرکزی کشورهای عضو می‌باشد. این رکن هر سال دوبار تشکیل جلسه می‌دهد. مقدمات این گردهمایی توسط معاونان وزرای دارایی و روسای بانک‌های مرکزی تهیه می‌شود. گروه ۲۴ یک دفتر هم دارد که دارای رئیس و دو معاون می‌باشد. یک دفتر ارتباطات نیز در واشینگتن به منظور تسهیل روابط با موسسات پولی و مالی بین‌المللی یعنی صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی ایجاد شده‌است.
یکی از مهم ترین فعالیت‌های گروه ۲۴ توسعه مشارکت کشورهای درحال توسعه در تصمیم‌گیری‌های صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی است البته موفقیت‌هایی هم در این زمینه کسب شده‌اند، اما ساختارهای موسسات پولی و مالی بین‌المللی خود موانع مهمی در مقابل مشارکت اعضای این گروه در تصمیم سازی‌های این نهاد هستند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید