قدرت کشندگی کرونا بر توان درمان می چربد؟

همدستی شاخص‌های نگران کننده کرونا

کدخبر: ۳۶۷۷۹۸
تصویر آماری شرایط کرونایی کشور نشان از وضعیت نگران کننده سه متغیر دارد، آنهم در روزهایی که شدت شیوع کرونا در پاییز نگران کننده و ترسناک شده است.
همدستی شاخص‌های نگران کننده کرونا

به گزارش اقتصادنیوز، طبق آمار وزارت بهداشت، شدت شیوع بیماری کرونا در ایران شتاب بیشتری گرفته است. آمار ها راوی وضعیت وخیم دو متغیر نگران کننده هستند؛ قدرت کشندگی کرونا و سطح توان درمانی کشور. 

اما اوضاع کرونایی کشور تا چه اندازه خطرناک است؟ 

وزرات بهداشت و درمان از اسفندماه سال گذشته که ورود کرونا به کشور محسوس و رسما اعلام شد، روزانه ارقامی را درباره میزان ابتلا، مرگ و میر و شناسایی مبتلایان به کرونا اعلام می کند. 

مشخصا هدف از ارائه این آمار ضمن شفاف سازی روند شیوع کرونا در کشور، هم هشدار به مردم است که باید پروتکل ها را تا اتمام شیوع این بیماری رعایت کنند، هم گاهی خبرهایی امیدوارکننده از کاهش شدت شیوع ویروس مرگبار به مردم اطلاع‌رسانی می شود تا شاید بارقه امیدی در این روزهای کرونازده باشد.

مهرماه اما تبدیل به تصویری سیاه از شیوع کرونا در ایران شده است، آمار ارائه شده از سوی وزارت بهداشت هم در بعد گسترش یافتن شیوع این بیماری و هم توان کادر درمان در رسیدگی و درمان بیماران نکاتی را در برداشته است.

شتاب «شدت شیوع» کرونا

نسبت ابتلایان به کرونا به تستی ها را می توان به عنوان شاخصه شدت شیوع کرونا در کشور معرفی کرد. بر این اساس آمار وزارت بهداشت و در مان نشان می‌دهد در ابتدای تابستان شدت همه گیری ویروس کرونا که 14.3 درصد بود شروع به کاهش کرد و به کمترین میزان خود در هفته دوم شهریور یعنی 11.2 درصد رسید اما پس از آن با نزدیک شدن به ابتدای پاییز شدت همه گیری کرونا رشدی دوباره پیدا کرد . در همین راستا این متغیر اکنون نیز روند صعودی را در پیش گرفته است.

نکته دیگری که در کنار شدت شیوع کرونا در ایران می تواند در تحلیل های کرونایی مورد توجه باشد. تاثیرات مهمی را داشته باشد آن است که ویروس کرونا از چه قدرت کشندگی ای برخوردار بوده و توان درمانی ایران اکنون نسبت به قبل چه تغییری کرده است؟

شدت شیوع کرونا

زور آزمایی «قدرت کشندگی» کرونا

نسبت جانباختگان به مبتلایان روزانه را می توان شاخصه ای برای قدرت کشندگی کرونا نامید. این نسبت در ابتدای تابستان 4.6 درصد بود که در میانه این فصل به 5.7 درصد رسید. روند صعودی نسبت جانباختگان از میانه تابستان متوقف شده و و باکاهشی تدریجی به 5.1 رسید. اما این میزان دیری نپایید که با آمدن پاییز افزایشی مجدد را تجربه کرد. آن قدر که اکنون این نسبت به 5.71 درصد  رسیده است. 

کم توانی «توان درمان»

آماری که تا حدودی «توان درمان» را در مراکز بهداشتی و درمانی ایران نشان می دهد نسبت بهبودیافتگان به تمام مبتلایان است. بزرگی این نسبت نشان از بالابودن سطح درمان و افزایش توان درمان دارد. و برعکس اگر توان درمانی کاهش یابد این نسبت نیز کاهش خواهد یافت. سطح این متغیر برخلاف قدرت کشندگی در ابتدای تابستان رقم کمی را داشت. پس از آنکه این رقم در میانه تابستان نقطه اوج خود را تجربه کرد رفته رفته کاهش یافته و اکنون به کمترین میزان خود دست کم از ابتدای تابستان تاکنون رسیده است.  این نسبت اکنون  80.5 درصد است.

شدت شیوع کرونا

مقایسه آمار نگران کننده

تفسیر هم زمان متغیر ها حاکی از آن است که با شروع فصل پاییز علاوه بر شدت همه گیری ویروس کرونا در ایران و افزایش نسبت مبتلایان به کووید-19، درصد فوتی ها نیز افزایش یافته است. به این معنا که در روزهای جاری متاسفانه علاوه بر آنکه تعداد بیشتری به بیماری کرونا مبتلا می شوند، حتی میزان جانباختگان این بیماری نیز در مقایسه با گذشته افزایش یافته است. 

اما این پایان کار نیست اضافه شدن متغیر «توان درمان» نیز بیان میکند متاسفانه توان درمان بیماران نیز در کمترین حد خود قرار دارد. به این معنا که نسبت به قبل عده کمتری از این بیماری به سلامت عبور می کنند.

رشد شدت شیوع کرونا، افزایش قدرت کشندگی کرونا و پایین آمدن توان درمان در کنار یکدیگر نشان از وضعیت خطرناکی دارد که این روزها گریبان هموطنان را گرفته است. اما این وضعیت ناشی از چه عواملی می تواند باشد؟

شدت شیوع کرونا در ایران که می تواند به علت رعایت کمتر فاصله گذاری اجتماعی ناشی از حضور در محل کسب و کار، عدم استفاده از ماسک و الکل، حضور در تجمعات خانوادگی و ..  باشد بر قدرت درمان اثر منفی گذاشته است. آن چه مشهود است آن است که کادر درمان متاسفانه ۷ ماه است که با این بیماری دست و پنجه نرم می کند. بر این اساس آمار های نگران کننده فوق می تواند ناشی از فرسودگی و خستگی کادر درمان و کمبود تجهیزات درمانی در مقابله با موج پاییزی کرونا باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید