ضربه مهلک کرونا به تجارت جهانی

کدخبر: ۳۶۸۷۳۱
تجارت جهانی در سه ماهه سوم تا حدودی بهبود پیدا کرد با این حال حدود ۴.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش نشان داد.
ضربه مهلک کرونا به تجارت جهانی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، انکتاد اعلام کرد هیچ منطقه ای از افت ۱۹ درصدی تجارت جهانی در سه ماهه دوم مصون نماند و پاندمی ویروس کرونا همه اقتصادهای جهان را با اختلال فعالیت روبرو کرد.

تجارت جهانی در سه ماهه سوم تا حدودی بهبود پیدا کرد با این حال حدود ۴.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش نشان داد. تجارت تجهیزات دفتر خانگی و لوازم پزشکی در سه ماهه سوم افزایش یافت و در مقابل بخشهای خودرو و انرژی ضعیفتر شدند. رشد بخش منسوجات هم قوی بود.

انکتاد در پیش بینی اولیه، رشد سال به سال تجارت در سه ماهه چهارم را سه درصد کمتر برآورد کرد اما خاطرنشان کرد ابهامات به دلیل تحولات پاندمی ادامه یافته است. اگر جهش پاندمی در ماههای آینده تشدید شود، فضا برای سیاستگذاران وخیمتر شده و سیاستهای محدودیت تجارت افزایش یکباره پیدا خواهند کرد.

طبق گزارش انکتاد، صادرات چین پس از این که در ماههای نخست سال میلادی جاری دچار کاهش شده بود، در سه ماهه سوم بهبود قوی داشت و نرخ رشد سالانه ۱۰ درصد را به ثبت رساند. در مجموع سطح صادرات چین در ۹ ماه نخست امسال با مدت مشابه سال ۲۰۱۹ قابل مقایسه بود. تقاضای چین برای کالاهای وارداتی برخلاف سایر اقتصادهای بزرگ جهان، پس از کاهش در سه ماهه دوم، در سه ماهه سوم بهبود یافت.

بر اساس گزارش رویترز، سازمان جهانی تجارت (WTO) اوایل ماه جاری پیش بینی کرد تجارت جهانی کالا امسال ۹.۲ درصد کاهش پیدا می کند و بهبود در سال ۲۰۲۱ تحت تاثیر قرنطینه های بیشتر برای مقابله با موج دوم شیوع کووید ۱۹ ضعیفتر خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید