رکورد زنی قیمت مس در بازار جهانی

کدخبر: ۳۶۸۷۵۶
قیمت مس تحت تاثیر تقاضای بالای چین و امیدواری به توسعه انرژیهای تجدیدپذیر، برای نخستین بار ازسال ۲۰۱۸ به ۷۰۰۰ دلار در هر تن صعود کرد.
رکورد زنی قیمت مس در بازار جهانی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، قیمت مس در بازار فلزات لندن در معاملات بعدازظهر روز چهارشنبه به ۷۰۲۵ دلار در هر تن رسید که بالاترین قیمت از ژوئن سال ۲۰۱۸ به این طرف بود. این فلز که در ساخت همه نوع کالا از دستگاههای تهویه هوا گرفته تا خودروها و شبکه های برق مورد استفاده قرار می گیرد، امسال تحت تاثیر اختلالات عرضه و احیای سریع اقتصاد چین از شیوع ویروس کرونا حدود ۱۴ درصد رشد قیمت داشته است.

وعده شی جین پینگ، رییس جمهور چین برای صفر شدن آلایندگی کربن این کشور تا سال ۲۰۶۰ به تمرکز روی انرژی تجدیدپذیر در برنامه پنج سال بعدی چین که از سال ۲۰۲۱ شروع خواهد شد، منتهی می شود. در آمریکا هم جو بایدن، نامزد دموکرات ریاست جمهوری وعده داده است در صورت پیروزی در انتخابات، برنامه دو تریلیون دلار زیرساخت و انرژی سبز را اجرا خواهد کرد.

مس به دلیل کاربردش در سیم کشی برقی، به عنوان یکی از راههای کلیدی برای سود بردن سرمایه گذاران از توسعه انرژی بادی، خورشیدی، باطریها و خودروهای برقی تبدیل شده است.

مکس لیتون، تحلیلگر سیتی گروپ در این باره گفت: اقدام ماه گذشته چین، تغییر بنیادین اساسی در بازار ایجاد کرد و به معنای تقاضای قویتر برای مس به خصوص از سوی شبکه برق چین در دو تا پنج سال آینده خواهد بود.

تحلیلگران گلدمن ساکس نیز اظهار کردند: فلزاتی مانند مس تحت تاثیر تقاضا برای توسعه انرژی سبز ممکن است روند صعودی داشته باشند.

به گفته لیتون، مصرف مس در بخشهای خودروسازی و برق به میزان ۲.۳ میلیون تن در پنج سال آینده رشد خواهد کرد و تقریبا سه چهارم از رشد تقاضای جهانی پیش بینی شده به حساب می آید.

خودروهای برقی به طور متوسط سه برابر بیشتر از خودروهای دارای موتور احتراق داخلی حاوی مس هستند و مس در توربینهای بادی و متصل کردن منابع تجدیدپذیر تولید برق به شبکه نیرو مورد استفاده قرار می گیرد.

چین با انتظار برای افزایش تقاضا، امسال به انبار کردن مس پرداخته و ممکن است ۸۰۰ هزار تن مس انبار کرده باشد. رشد قیمت یوان در برابر دلار در معاملات روز چهارشنبه مس را برای خریداران چینی ارزانتر ساخت.

افزایش قیمت مس همچنین تحت تاثیر اختلالات عرضه ناشی از محدودیتهای وضع شده برای مقابله با شیوع ویروس کرونا بوده است. شرکت معدنی آنتوفاگاستای شیلی روز چهارشنبه اعلام کرد که تولیدش در سه ماهه سوم ۴.۶ درصد نسبت به سه ماهه پیش کاهش پیدا کرده است.

بر اساس گزارش فایننشیال تایمز، با توجه به نتیجه همه پرسی قانون اساسی شیلی، عرضه مس ممکن است محدودتر شود. شیلی بزرگترین تولیدکننده مس جهان است و اگر قانون اساسی این کشور بازنویسی شود، معدنکارانی نظیر بی اچ پی، گلنکور، آنگلو امریکن و آنتوفاگاستا با مالیاتهای بالاتر یا محدودیت بیشتر در خصوص حق آب روبرو خواهند شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید