پیش بینی صندوق بین المللی پول از سقوط اقتصادی خاورمیانه در ۲۰۲۰

کدخبر: ۳۶۹۴۰۷
صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود از دورنمای اقتصاد منطقه‌ای در این هفته پیش‌بینی خود برای بهبود اقتصادی در خاورمیانه و آسیای مرکزی را پایین آورد و اعلام کرد این منطقه در سال جاری میلادی با یک رکود ۴.۱ درصدی مواجه خواهد بود.
پیش بینی صندوق بین المللی پول از سقوط اقتصادی خاورمیانه در ۲۰۲۰

 به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، صندوق بین‌المللی پول هشدار داد همه‌گیری ویروس کرونا احتمالاً نسبت به رکودهای قبلی آسیب عمیق‌تری به اقتصاد کشورهای خاورمیانه و آسیای مرکزی می‌زند.

بنابر گزارش راشاتودی، صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود از دورنمای اقتصاد منطقه‌ای در این هفته پیش‌بینی خود برای بهبود اقتصادی در خاورمیانه و آسیای مرکزی را پایین آورد. طبق اطلاعات، جدید این منطقه در سال جاری میلادی با یک رکود 4.1 درصدی مواجه خواهد بود. این رقم 1.3 درصد بدتر از پیش‌بینی این صندوق در ماه آوریل است.

پیش بینی صندوق بین المللی پول از رشد منفی 4.1 درصدی اقتصاد خاورمیانه در 2020

 در این گزارش آمده است هم کشورهای صادرکننده نفت که درآمدشان وابسته به فروش انرژی است و هم وارد کنندگان نفتی که شاهد رکود بخش خدمات و گردشگری خود بوده اند، تحت تاثیرات اقتصادی همه‌گیری ویروس کرونا قرار گرفته‌اند. ولی کشورهای تولید کننده انرژی ضربه سخت‌تری خورده اند چون هم با تأثیرات اقتصادی قرنطینه ها مواجه هستند و هم سقوط تقاضا و قیمت نفت.

 تهدید اقتصادی بحران کرونا که شامل از دست رفتن بلندمدت رشد اقتصادی، اشتغال و درآمد می‌شود، نگرانی اصلی آینده این منطقه است چون بی ثباتی‌ها و آسیب پذیری‌های قبلی را تشدید کرده است. طبق گفته صندوق بین‌المللی پول، کسری مالی و بدهی بسیاری از کشورها تا حدی افزایش یافته که طی دو دهه اخیر بی سابقه بوده است، بنابراین آسیب پذیری آنها در برابر موج جدید ویروس کرونا بیشتر می‌شود.

  در گزارش این صندوق آمده است:«اقتصادهای منطقه تا 2025،  12 درصد پایین تر از سطحی خواهند بود که قبل از بحران کرونا پیش بینی می‌شد. تولید ناخالص داخلی در این منطقه حداقل تا یک دهه آینده پایین‌تر از سطح قبل از کرونا خواهد بود».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید