عراق از ایران ۱۰۰ میلیون دلار گوجه و هندوانه خرید

کدخبر: ۳۶۹۴۶۲
اقتصادنیوز :‌جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد که با وجود کاهش آمار کلی تجارت تحت تاثیر کرونا، عراق همچنان به عنوان دومین مقصد صادراتی ایران باقی مانده است.
عراق از ایران ۱۰۰ میلیون دلار گوجه و هندوانه خرید

به گزارش اقتصادنیوز به ایسنا، بررسی آمار تجارت جهانی در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که پس از چین که بیشترین صادرات به ایران و واردات از ایران را به ثبت رسانده، عراق در طول این دوره، همواره دومین واردکننده عمده کالا از ایران بوده است. این همسایه غربی که در سال‌های قبل با جنگ‌های داخلی درگیر بود، بخش عمده‌ای از زیرساخت‌های اقتصادی خود را از دست داده و از این رو برای تامین نیازهای خود به واردات نیاز جدی دارد.

با این وجود اما تحریم‌های آمریکا باعث شده عراق برای پرداخت هزینه صادرات ایران در حوزه ارزی با مشکل مواجه شود و همین امر باعث شده تعدادی از صادرکنندگان درخواست کنند که بانک مرکزی، رفع تعهد ارزی در عراق را با ریال امکان پذیر کند.

با وجود تمام این ابهامات بررسی آمارهای ارائه شده از تجارت مشترک دو کشور در پنج ماهه ابتدایی سال جاری نشان می دهد که عراق با وجود کاهش جدی تجارت مشترک تحت تاثیر کرونا، همچنان دومین مقصد اصلی صادراتی کالاهای ایرانی به حساب می‌آید.

اتاق بازرگانی تهران اعلام کرده که عراق در طول این مدت حدودا یک میلیارد و ۸۳۴ میلیون دلار واردات از ایران داشته و در طول این مدت حدود ۳۲ میلیون دلار نیز واردات ایران از عراق بوده است. به این ترتیب تراز تجاری ایران در تعامل با عراق، مثبت یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بوده است.

مقایسه آمارها در پنج ماهه ابتدایی امسال با مدت مشابه سال قبل نشان می دهد که ایران در سال ۹۸، ۳.۹ میلیارد دلار صادرات به عراق داشته و به این ترتیب کاهش حدود دو میلیارد دلاری در این بازار به ثبت رسیده است.

بررسی ریز آمار صادراتی ایران به عراق نشان می دهد که میله‌های فولادی با ثبت آمار ۷۲ میلیون دلار اصلی‌ترین صادرات ایران به عراق را شامل می‌شود و پس از آن گوجه فرنگی با ۶۳ و هندوانه با ۵۴ میلیون دلار در رتبه بعدی قرار گرفته‌اند. به این ترتیب ایران در پنج ماهه ابتدایی امسال فقط در صادرات این دو محصول کشاورزی به عراق، آمار بیش از ۱۰۰ میلیون دلاری را به ثبت رسانده است. کولرهای آبی، کاشی، پنیر، بیسکوییت و شیرینی نیز دیگر صادرات اصلی ایران به عراق را تشکیل داده‌اند.

در حوزه واردات از عراق نیز هرچند عدد بسیار محدود است اما در این مدت آلومینیوم، لاستیک و چرخ، تایر، خود تراش و کاغذ یا مقوا اصلی‌ترین کالاهایی بوده که از عراق به ایران وارد شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید