ماجرای برگشت خوردن دوباره گوجه فرنگی صادراتی از عراق

کدخبر: ۳۶۹۶۱۹
سخنگوی گمرک با بیان اینکه در یازده روز گذشته ۹۰۰ کامیون گوجه به عراق صادر شده است، گفت: دو کامیون به دلیل کیفیت پایین گوجه ها بعد از ۳ روز توقف در کشور عراق به کشور بازگشت داده شدند.
ماجرای برگشت خوردن دوباره گوجه فرنگی صادراتی از عراق

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، سخنگوی گمرک گفت از یازده روز پیش که اقلیم کردستان عراق، واردات گوجه فرنگی را آزاد کرده است ۹۰۰ کامیون با ۱۴ هزار تن گوجه فرنگی از گمرک باشماق به این منطقه از عراق صادر شده که دو کامیون به دلیل کیفیت پایین کالا بعد از حدود ۳ روز توقف در کشور عراق به کشور عودت داده شد که ۳ تُن آن که آسیب دیده تر بود توسط صاحب کالا برای معدوم سازی در مرز جدا شد.

لطفی در تشریح فیلم منتشر شده از گوجه‌های برگشتی صادراتی در مرز باشماق کردستان اظهار داشت: از ۲۶ مهرماه ۱۳۹۹ محدودیت واردات گوجه فرنگی به اقلیم کردستان عراق برداشته شده و در این مدت ۱۱ روزه حدوداً ۹۰۰ دستگاه کامیون به وزن ۱۴ هزار تن از طریق این مرز صادر شده است.

چرا عراق محموله صادراتی گوجه ایران را برگشت زد؟

وی افزود: دیروز تعداد دو دستگاه کامیون گوجه فرنگی به دلیل ملاحظات قرنطینه‌ای طرف مقابل، به داخل کشور برگشت داده شد که صاحب کالا نسبت به تفکیک گوجه‌های فاسد از گوجه‌های سالم اقدام و حدود سه تن از آن، در محوطه در انتظار اقدام قانونی برای معدوم کردن توسط صاحب کالا تخلیه شد.

سخنگوی گمرک توضیح داد: کنترل‌های مواد غذایی و تره بار در کشورهای واردکننده کالا یک امر طبیعی است و در همین راستا و با کنترل‌های رندومی کالای گوجه فرنگی توسط کارشناسان گمرکی اقلیم کردستان عراق محموله این دو کامیون گوجه فرنگی مورد تأیید قرار نگرفت و برگشت داده شد.

لطیفی افزود: این گوجه فرنگی‌ها، درجه دو و سه هستند و گوجه فرنگی‌های سردخانه‌ای نیز در این دسته وجود دارد.

سخنگوی گمرک در پایان افزود: محموله‌های صادراتی میوه و تره بار بدون توقف در همان روز به سمت عراق به صورت ترانشیپمنت (تخلیه کالا از کامیون ایرانی در مرز و انتقال کالا با کامیون طرف مقابل) منتقل می‌شوند و شایعه معطلی در گمرک کشورمان اساساً کذب است، امابررسی استاندارد و قرنطینه کالا در اقلیم کردستان عراق دو تا سه روز برای دریافت پاسخ‌های آزمایشگاهی به طول می‌انجامد که در محموله‌های مذکور نیز این زمان معطلی طبیعی اتفاق افتاد که به دلیل صادرات غیرحرفه ای و بی کیفیت بودن، محموله توسط عراقی‌ها برگشت داده شد.

گفتنی است با وجود بازار مناسب میوه و تره بار ایرانی در کشورهای همسایه به دلیل صادرات فله‌ای و غیر حرفه‌ای شاهد ارزان فروشی و فساد این کالاها قبل از رسیدن به مصرف کنندگان هستیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید