پروازهای داخلی از فروردین ۹۹ تا آبان ۹۹ چقدر گران شدند؟

کدخبر: ۳۶۹۹۱۱
اقتصادنیوز :‌صنعت گردشگری ایران این روزها با ۲ شوک روبرست: اول کرونا و دوم ماجرای گران شدن بلیت هواپیما. علی اصغر مونسان وزیر گردشگری دولت روحانی ۲۷ مرداد 1399 خسارت کرونا به گردشگری ایران را دستکم ۱۲هزار میلیارد تومان اعلام کرد.
پروازهای داخلی از فروردین ۹۹ تا آبان ۹۹ چقدر گران شدند؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از همشهری ‌آنلاین؛ حرمت الله رفیعی رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در نامه ای به وزارت کار با بیان این کرونا فعالیت ۳۵۰۰ را به صفر رسانده تاکید کرد: با چالش بیکاری ۲۵۰۰۰ نفر در این صنعت روبرو هستیم.

شوک دوم صنعت گردشگری ایران، گرانی ۱۵۵ درصدی بلیت هواپیما با اراده شرکت های هواپیمایی بود. اتفاقی که ابتدا با چراغ سبز و هماهنگی سازمان هواپیمایی کشوری آغاز شد و بعد با اعتراضات گسترده مردم و مجلس، وزیر راه مجبور به صدور دستور توقف آن داد گفت: «ایرلاین ها صورت های مالی شان را ارایه کنند تا درباره ی قیمت تصمیم گیری شود» و در نهایت با فشار مجلس قرار شد کمیته ای در کمیسیون عمران با حضور سازمان هواپیمایی کشوری، ایرلاین ها و احتمالا سازمان حمایت از مصرف کننده و انجمن صنفی آژانس های گردشگری، با بررسی و آنالیز هزینه ها، قیمت منصفانه بلیت را اعلام کنند.

در مجلس هم دیدگاه البته دیدگاه غالب این است که شرکت های هواپیمایی گران نمایی می کنند. به عنوان نمونه اقبال شاکری عضو کمیسون عمران مجلس تاکید دارد ایرلاین ها هزینه هایشان را درست بیان نمی کنند. او به خبرگزاری خانه ملت گفت: «نرخ نامه جدید حمل و نقل هوایی متناسب با هزینه‌های مصرفی ایرلاین‌ها نیست. بعد از اعلام نرخ‌نامه جدید، دلایل افزایش قیمت‌ها و تناسب این مسائل با میزان هزینه‌ها را بررسی کردم، حتی با چندین کارشناس و مسئول مرتبط نیز در این رابطه صحبت کردم، از این رو به نظر می‌رسد که نرخ‌های اعلامی به هیچ وجه واقعی نیست.»

UuVXIXr5oVT6

خبرگزاری میزان با گزارشی با عنوان«آدرس غلط وزیر راه در افزایش نرخ بلیت هواپیما:دولت به ایرلاین ها هزار میلیارد تسهیلات داده است» نوشت: گویا وزیر راه فراموش کرده‌اند که خودشان چراغ سبز برای افزایش نرخ بلیت هواپیما را نشان دادند و پس از افزایش بیش از ۱۰۰درصدی نرخ بلیت، حالا به قیمت‌های جدید انتقاد کرده و بدون ذکر این مسئله که تنها ۴ماه از افزایش نرخ بلیت هواپیما می‌گذرد و البته حدود یک هزار میلیارد تومان هم تسهیلات حمایتی به شرکت‌ های هواپیمایی اعطا شده، بازهم از افزایش نرخ بلیت (هرچند به کمترین میزان) سخن گفته اند.»

شرکت های هواپیمایی هم البته به دستور توقف افزایش قیمت اسلامی وزیر راه توجهی نکردند و قیمت هایشان را افزایش دادند. خبرگزاری مجلس در گزارشی دراین باره نوشت: «بر اساس اطلاعات واصله از سوی برخی شرکت خدمات گردشگری، ایرلاین‌ها بر خلاف دستور صریح وزیر راه و شهرسازی به صورت مخفیانه و چراغ خاموش اقدام به افزایش قیمت ها و بالا بردن حداقل نرخ بلیط هواپیما کرده اند. طبق نرخ نامه جدید و مورد توافق ایرلاین ها، کف و حداقل قیمت بلیط هواپیما نسبت به نرخ نامه قبلی حدود 100 درصد افزایش یافته است، بر اساس گفته برخی از فعالان شرکت های خدمات گردشگری، این افزایش مورد توافق ایرلاین ها بوده و اگر شرکت هواپیمایی این نرخ نامه را رعایت نکرده و بلیط را با قیمت پایین تر ارائه کند، از سوی ایرلاین ها تحریم خواهد شد.»

محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس در واکنش به افزایش مخفیانه قیمت بلیت هواپیما به خبرگزاری خانه ملت گفت: «قطعا این مسئله به هیچ وجه قابل قبول نیست و وزیر راه و شهرسازی باید مراقب اقدامات مخفیانه زیرمجموعه های خود باشد، زیرا به نظر می رسد که ایرلاین ها به دنبال افزایش چراغ خاموش قیمت ها هستند.»

درحالی که به نظر می رسد وزارت راه از طریق سازمان هواپیمایی کشوری باید جلوی افزایش قیمت و کنترل ایرلاین ها تا تعیین تکلیف را می گرفت، وزیر راه توپ گرانی بلیت را به زمین تعزیرات حکومتی شوت کرد و گفت: افزایش قیمت بلیت هواپیما لغو شده است و هر شرکت هواپیمایی که افزایش قیمت بلیت در پروازهای داخلی اعمال کند، به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی می‌شود.

هنوز جلسه کمیته بررسی نرخ بلیت هواپیما برگزار نشده، اما ایرلاین ها بلیت هایشان را گران کرده اند، با استفاده از زور سازمان هواپیمایی کشوری، آژانس ها و سایت های فروش بلیت را مجبور به رعایت قیمت کف بلیت کرده اند و به عبارت ساده تر جلوی ارزان فروشی را گرفته اند، وزیر گردشگری با یک نامه ملایم به وزیر راه برای خالی نبودن عریضه از افزایش قیمت گله کرده، وزیر راه هم با جا خالی دادن، موضوع نظارت بر گرانی فعلی را متوجه سازمان تعزیرات حکومتی کرده، مجلس هم غیر از انتقاد اقدام عملی نکرده، در این سو اما چیزی که نصیب مردم شده: گرانی قطعی بلیط هواپیما و تعطیلی و رکود آژانس ها و سایت های فروش بلیت و صنعت گردشگری ایران است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید