عدم تمایل اعضای اوپک به کاهش تولید نفت

کدخبر: ۳۷۰۱۳۴
در حالی که بازار نفت درباره تسهیل یا عدم تسهیل محدودیت عرضه اوپک پلاس گمانه زنی می کند، به تازگی شایعاتی از عدم تمایل سه عضو اوپک برای تمدید کاهش تولید در سطح فعلی منتشر شده است.
عدم تمایل اعضای اوپک به کاهش تولید نفت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، امارات متحده عربی و کویت که سه تولیدکننده بزرگ عضو اوپک پس از عربستان سعودی هستند، ظاهرا حاضر به حمایت از طرح تمدید محدودیت عرضه در سطح فعلی ۷.۷ میلیون بشکه در روز نیستند زیرا این میزان کاهش تولید برای اقتصادهایشان زیاد بوده و درآمدهای بودجه آنها را تحت فشار قرار داده است.

منابع آگاه به رویترز اظهار کردند که عربستان سعودی و روسیه که سران گروه اوپک پلاس به شمار می روند تمایل دارند به جای افزایش تولید به میزان دو میلیون بشکه در روز، همچنان محدودیت تولید به میزان ۷.۷ میلیون بشکه در روز را در سال ۲۰۲۱ ادامه دهند.

یکی از مدیران ارشد شرکت آرامکوی سعودی هفته جاری اظهار کرد: اوپک و متحدانش احتمالا پیش از این که برای تسهیل محدودیت عرضه تصمیم بگیرند، مسائل متعدد مربوط به تقاضا را مورد نظر قرار خواهند داد. ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه هم هفته گذشته به تاخیر افتادن تسهیل محدودیت عرضه اوپک پلاس یا حتی کاهش بیشتر تولید را منتفی ندانسته بود.

با این حال امارات متحده عربی و کویت و همچنین عراق که معمولا سیاستهای عربستان سعودی در زمینه توافقات و پایبندی به کاهش تولید را دنبال می کنند، ظاهرا تمایلی به حمایت از تمدید محدودیت عرضه فعلی ندارند.

یک منبع آگاه در اوپک به رویترز گفت: این کشورها از کاهش تولید نفت ضرر کرده اند و برای آنها بسیار دشوار است که سال آینده هم به این وضعیت ادامه دهند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، عدم تمایل این کشورهای عضو اوپک برای همراهی با تمدید محدودیت عرضه فعلی ممکن است به منشا جدید تنش در این گروه و گروه بزرگتر اوپک پلاس تبدیل شود و در دیدار پایان سال این گروه که برای تعیین سیاست تولید سال ۲۰۲۱ برگزار می شود، مذاکرات را با چالش روبرو کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید