ورود یک هلدینگ بزرگ سیمانی به بورس

کدخبر: ۳۷۰۳۴۹
براساس برنامه ریزی انجام گرفته سومین هلدینگ بزرگ سیمانی کشور پابه عرصه بورس می گذارد و پیش بینی شده عرضه سهام آن در بازار دوم فرابورس تا پایان پاییز امسال شکل اجرایی به خود گیرد.
ورود یک هلدینگ بزرگ سیمانی به بورس

به گزارش به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی انجمن صنفی کارمایان صنعت سیمان، مدیر عامل شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر (هلدینگ سیمان غدیر) افزود: فرآیند پذیرش و درج نماد این شرکت امسال پیگیری شد و هلدینگ در شهریورماه امسال با نماد «سغدیر» در فهرست نمادهای بازار دوم فرابورس، درج‌شده و مطابق دستورالعمل پذیرش فرابورس، سهامدار عمده تا چهار ماه بعد از درج، برای عرضه سهام فرصت خواهد داشت.

به گفته وی، هلدینگ سیمان غدیر با در اختیار داشتن سهم ۱۰ درصدی از ظرفیت تولید سیمان کشور (معادل ۸.۶ میلیون تن) در رتبه سوم بزرگترین تولیدکنندگان این کالا در کشور به شمار می‌رود. همچنین جایگاه این هلدینگ در صنعت به لحاظ تولید عملیاتی محصول سیمان طی امسال، در رتبه دوم است.

3eVFP23TQgtZ

محمد رضا سلیمیان در مورد میزان سهام مشمول عرضه اولیه گفت: توافق های مربوط به این موضوع میان شرکت سرمایه‌گذاری غدیر به‌عنوان سهامدار و فرابورس در حال نهایی شدن است و تلاش می‌شود مطابق الزام ها و دستورالعمل‌های مصوب، اقدام لازم انجام شود.

وی، از برنامه‌های این شرکت بازارگردانی سهام شرکت‌های تابعه خبر داد و گفت: یکی از راهبردهای اصلی هلدینگ سیمان غدیر، حمایت از سهام شرکت‌های مدیریتی فعال در بازار سرمایه در قالب انعقاد قراردادهای بازارگردانی است، زیرا ارزندگی سهام و چشم‌انداز فعالیت شرکت‌های زیرمجموعه، مناسب بوده و توانسته‌اند بازدهی مناسبی را برای ذی‌نفعان خود، ایجاد کنند.

مدیرعامل هلدینگ سیمان غدیر اضافه کرد: هلدینگ سیمان غدیر، پیش از ابلاغ این نامه الزام ناشران بورسی و فرابورس به سهامداران عمده شرکت‌ها بازارگردانی سهام متبوع خود، همواره عملیات بازارگردانی را به فراخور شرایط بازار در دستور کار خود داشته و سعی کرده با این عملیات، تعادل عرضه و تقاضا را در بازار ایجاد کند.

وی در مورد شرکت‌های تابعه این هلدینگ گفت: سهام شرکت‌های سیمان سپاهان، کردستان و شرق که از بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده و صادرکننده در منطقه جغرافیایی خود به شمار می‌روند، بطور منظم بوسیله «صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی مهرگان» بازارگردانی می‌شود تا شاهد افزایش نقدشوندگی سهام و تنظیم عرضه و تقاضای بازار آنها باشیم.

سلیمیان درباره اهداف اصلی بازارگردانی سهام گفت: یکی از اهداف مهم بازارگردان این است که همواره سهام را متعادل نگه‌داشته و صف خریدوفروش را از بین برده و قیمت سهام را به‌سوی ارزش ذاتی سوق دهد که این ارزش ذاتی بر مبنای تنظیم عایدی آتی سهام شرکت به دست می‌آید.

مدیرعامل هلدینگ سیمان غدیر تصریح کرد: صندوق بازارگردانی با افزایش نقدشوندگی سهام و عرضه‌های هوشمند، از دستکاری قیمت سهام به‌منظور نوسان گیری‌ها و سفته‌بازی‌ها جلوگیری می‌کند.

وی پیرامون بودجه پیش‌بینی‌شده برای بازارگردانی سهام زیرمجموعه گفت: حدنصاب روزانه کلیه سهام فعال در بورس و فرابورس از سوی متولیان این دو بازار، اعلام‌شده و ما هم به‌عنوان سهامدار عمده خود را ملزم به رعایت حداقل‌های پیش‌بینی‌شده می‌دانیم.

سلیمیان اضافه کرد: مشوق‌های پیش‌بینی‌شده ازجمله «تخفیف مالیاتی و کارمزد معاملاتی» که برای بهره‌مندی از خدمات این صندوق‌ها تعریف‌شده، می‌تواند باعث ایجاد انگیزه مضاعف برای سهامداران عمده شرکت‌ها باشد.

وی گفت: مطابق ماده ۳۳ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر، تمام نقل ‌و انتقالات اوراق بهادار که توسط بازارگردانان دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار انجام می‌شوند، از پرداخت مالیات مقطوع نیم درصد معافیت دارند و برابر دستورالعمل فعالیت صندوق‌های بازارگردانی، کارمزد معاملاتی این صندوق‌ها برای ناشران، معادل ۸۰ درصد است.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان درباره ورود سیمان به بورس کالا نیز گفت: این موضوع در دستور کار انجمن قرارگرفته و تعاملات لازم برای تحقق این موضوع طی نشست‌های آتی با متولیان بورس کالا، نهایی خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید