همتی خبر داد:

جمع‌آوری 25 هزار میلیارد تومان پول از بانک‌ها

کدخبر: ۳۷۰۳۷۹
اقتصاد نیوز:رئیس‌کل بانک مرکزی خبر داد 25 هزار میلیارد تومان از منابع آزاد بانک‌ها نزد این بانک مجدداً در قالب سپرده قانونی جذب شد.
جمع‌آوری 25 هزار میلیارد تومان پول از بانک‌ها

به گزارش اقتصاد نیوز،عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه در ابتدای سال بانک مرکزی  تصمیم گرفت یک درصد از سپرده قانونی را کاهش دهد گفت: با این کاهش ۲۵ هزار میلیارد تومان منابع بانک‌های نزد بانک مرکزی آزاد و به بانک‌ها تخصیص داده شد.

به گفته وی قرار شد بانک‌ها این  امر را به‌عنوان درآمد صفر درصد تلقی کنند و خود نیز علاوه بر این رقم 50 هزار میلیارد تومان در نظر بگیرند تا بتوانیم به مردم وام کم سود بدهیم.

رئیس‌کل بانک مرکزی افزود: بعدازاینکه نتیجه موردنظر را دیدیم سپرده قانونی را به‌جای اولیه خود بازگردانیم. چراکه هرچه سپرده قانونی کمتر شود، ضریب فزاینده خلق پول بیشتر می‌شود. ما باید ضریب فزاینده را کنترل کنیم که به‌واسطه این امر نقدینگی کنترل شود.

وی بیان کرد: سپرده قانونی از خلق پول بیشتر جلوگیری می‌کند و ارتباطی به سود بانکی ندارد. اوایل سال که بحث کرونا به کشور مطرح شد، مردم و واحد‌های تولیدی به‌شدت به نقدینگی نیاز پیدا کردند و بانک مرکزی با آزاد کردن بخشی از سپرده قانونی بانک‌ها تلاش کرد تا نقدینگی موردنیاز را تأمین کند.

وی افزود: هر چه سپرده قانونی کم‌تر شود، ضریب فزاینده خلق پول بیشتر می‌شود و ما باید ضریب فزاینده را کاهش دهیم تا نقدینگی در کشور کنترل شود.

این مقام مسئول در پایان بیان کرد: پایه پولی  در هفت‌ماهه ابتدایی امسال 10 درصد و رشد نقدینگی ۱۸ درصد گزارش‌شده است و تمام تلاش بانک مرکزی کنترل این دو امر است.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید