دلایل اصلی سقوط بورس

کدخبر: ۳۷۰۵۲۷
عضو ناظر مجلس در شوایعالی بورس گفت: ایجاد ناهماهنگی بین دستگاه ها، روشن نبودن مبنای قیمت گذاری در عرضه های اولیه و عدم توجه به بحث آموزش برای ورود افراد غیر حرفه ای در این بازار از جمله عمده دلائلی بوده که باعث کاهش شاخص سهام در این بازار شده است.
دلایل اصلی سقوط بورس

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، محسن علیزاده با بیان این که بازار سرمایه طی یک تا دو سال اخیر یک روند پر شتابی را طی کرد و توانست با شکستن مداوم رکورد ها توجه بخش زیادی از جامعه را به خود جلب کند افزود: حاکمیت هم از مردم برای سرمایه گذاری در این بازار دعوت کرد و مردم خوب استقبال کردند و سرمایه های خرد خود را در بازارهای موازی جمع آوری و تقدیم دولت نمودندتا این منابع منتج به تولید شود.

وی همچنین اظهارداشت: در پاسخ به شعار تولید احساس همه مردم این بود که حتما این منابع منتج به تولید می شود و سود خوبی هم عاید آنان خواهد شد.

این عضو ناظر مجلس در شوایعالی بورس گفت: متاسفانه از نیمه مرداد ماه سال جاری بازار سرمایه ریزش قابل توجهی را تجربه کرد به نحوی که در فاصله یک ماهه نزدیک به 450 هزار واحد از شاخص کل اصلاح شد.

وی در ادامه افزود: عمده دلائلی که می تواند باعث بی اعتمادی و کاهش این شاخص ها شود عدم عرضه منظم سهام ارزنده و متناسب با نقدینگی بود و یک انتظار غیر واقعی را در بین سهامداران ایجاد کرد.

علیزاده اظهارداشت: همچنین یک تصور حمایت مطلقی در بین مردم ایجاد شد که احساس مردم این بود که دولت حتما ضرر و زیانشان را در این بازار پرداخت خواهد کرد.

وی ادامه داد: ایجاد ناهماهنگی بین دستگاه ها، روشن نبودن مبنای قیمت گذاری در عرضه های اولیه و عدم توجه به بحث آموزش برای ورود افراد غیر حرفه ای در این بازار از جمله عمده دلائلی بود که باعث کاهش شاخص سهام در این بازار شد.

این عضو ناظر مجلس در شوایعالی بورس گفت: در همان زمان سازمان بورس ابزارهای قانونی متعددی در اختیار داشت مثل کاهش دامنه نوسان و افزایش حجم مبنا که به نحو مطلوب و در زمان مناسب استفاده نکرد تا جلوی آسیب کمتر کاهش شاخص را بگیرد.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی بازار سرمایه را به عنوان یک فرصت طلایی می داند و در صورت عدم فعالیت و برنامه ریزی دقیق به عنوان یک تهدید جدی می داند و در تلاش است بازار سرمایه به یک ثبات منطقی و یک رشد معقول برسد و برای اینکه این اتفاق بیفتد از هیچ تلاشی خودداری نخواهد کرد.

علیزاده ضمن اشاره به ابزارهای در اختیار مجلس مثل تذکر، سئوال و استیضاح بیان داشت: مجلس برای حفظ بازار سرمایه تا مرحله استیضاح هم پیش رفته به عبارتی اهالی خانه ملت به شدت نگران این موضوع هستند.

وی ادامه داد: بیشترین تعداد سئوالات و تذکرات طی چند ماهه اخیر در مجلس مربوط به بازار سرمایه بوده است.

این عضو ناظر مجلس در شوایعالی بورس گفت: تصور بازارهای مالی در کشور اینکه هریک باید جزیره ای عمل کنند در صورتیکه به این شکل نیست چون بهم پیوسته هستند.

وی افزود: اگر دولت همه مردم را برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه دعوت می کند انتظار این بود زیرساخت های لازم را به خوبی فراهم می کرد.

علیزاده بیان داشت: متاسفانه زیر ساخت های بازار سرمایه به اندازه این حجم از ورود نقدینگی نبود.

وی تصریح کرد: «فرهاد دژپسند » وزیر اقتصاد گفته دولت کسری بودجه خود را از بازار سرمایه تامین کرده است.

این عضو ناظر مجلس در شوایعالی بورس گفت: به نظر می سد دولت خیلی بیشتر از کسری بودجه از این بازار درآمد کسب کرده باشد.

وی افزود: دولت می توانست همین منابع را در جایی سرمایه گذاری کند و سود حاصل را به حساب سهامداران واریز کند که متاسفانه چنین اتفاقاتی نیفتاده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید