دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگری کشور:

اخراج کارگران مبتلا به کرونا ممنوع!

کدخبر: ۳۷۱۱۴۲
دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگری کشوربا اشاره به اینکه ۷۰ درصد کارگران در بخش خدمات فعالیت دارند گفت: کارفرمایان نباید کارگران مبتلا به کرونا را اخراج کنند.
اخراج کارگران مبتلا به کرونا ممنوع!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، هادی ابوی، دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگری کشور با اشاره به بیکاری تعدادی از کارگرانی که فاقد بیمه بودند و در دوران کرونا بیکار شدند گفت:متأسفانه تعدادی از کارگران در زمان کرونا بیکار شدند این دسته از کارگران که تعدادشان کم نبود بیمه نداشتند. در شرایط زیارتی مانند مشهد تعداد این کارگران چشمگیر بود. چرا که اکثر مشاغل خدماتی, به خصوص خدمات زائر(ظرف شوی های هتل‌ها, کارگران خشک شویی ها, کارگران زائر سراها و...) از جمله کارگرانی بودند که به دلیل تعطیلی مشاغل شغل خود را از دست دادند و شغلشان تحت تأثیر قرار گرفت.کارفرمایان نباید کارگران مبتلا به کرونا را اخراج کنند

 وی ادامه داد: برخی از کارگران ماه‌ها است که هیچ گونه درآمدی نداشته و هر آنچه پس انداز کرده بودند را صرف هزینه های جاری خانواده خود کرده و در حال حاضر با مشکلات معیشتی شدیدی روبرو هستند و از طرفی فاقد بیمه هستند که بتوانند از بیمه بیکاری استفاده کنند.

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگری کشور با بیان اینکه شرایط برای کارگران به گونه ای شده است که اگر کارگری مبتلا به کرونا شود بیکار می شود گفت: انتظارمان این است که اگر کارگری مبتلا به کرونا شد, کارفرما عذرش را نخواهد بلکه کمک کند تا مشکل حل شود و پس از درمان به سرکار خود برگرددو کارفرمایان اگر طبق قانون کارگران خود را بیمه کنند برای چنین روزهای کارگر خوب است, علاوه بر اینکه هزینه درمان کارگران کاهش می یابد,می توانند از حمایت اجتماعی برخوردار باشند. 

 وی گفت: کارگران حاضرند کرونا بگیرند اما بیکار نشوند تا مقابل زن و فرزندان خود شرمنده نباشند, با توجه به اینکه تعدادی از کارفرمایان مراعات مریضی و بیماری کارگران نمی کنند. احتمال بیکاری زیاد است. کارفرمایان باید به گونه ای رفتار کنند که کارگران نگرانی معیشت خود نباشند. اگر کرونا بگیرند هم می توانند بعد از بهبود به سرکار خود بیایند.

 ابوی با بیان اینکه  کارگران در حال حاضر برای تامین مایحتاج زندگی خود با مشکلاتی مواجه است و تامین هزینه های اقلام بهداشتی برای پیشگیری از کرونا فشار مضاعفی بر جامعه کارگری تحمیل کرده است گفت:کارخانجات، واحدهای کارگاهی و غیره در راستای رعایت پروتکل های بهداشتی ماسک و دیگر اقلام مورد نیاز را در اختیار کارگران قرار می دهند اما طبق آمار و اطلاعات موجود بیش از 60 تا 70 درصد جامعه کارگری کشور در بخش صنوف و خدمات مشغول فعالیت هستند و کارگاه لوازم بهداشتی در اختیارشان نمی گذارد و خود کارگران باید اقدام مورد نیاز برای پیشگیری از ویروس کرونا را تهیه کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید