نرخ هر کیلو مرغ در بازار ۳۰ هزار تومان

کدخبر: ۳۷۲۲۲۶
اقتصادنیوز :‌مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت:با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، عرضه مرغ با نرخ مصوب ۲۴هزارو ۴۰۰ تومان قابل اجرا نیست.
نرخ هر کیلو مرغ در بازار ۳۰ هزار تومان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ،محمد علی کمالی سروستانی مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری در نقاط مختلف از ۱۵ هزار و ۸۰۰ تا ۱۸ هزار تومان، مرغ آماده به طبخ درب کشتارگاه ۱۹ هزار و ۸۰ تا ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان و در خرده فروشی ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان است.

وی افزود: اگر ۸۰ درصد ذرت و ۵۵ درصد کنجاله سویا با نرخ مصوب در اختیار مرغدار قرار گیرد، نرخ واقعی هر کیلو مرغ زنده ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان بوده که متاسفانه این امر تاکنون محقق نشده است.

کمالی سروستانی با اشاره به اینکه امکان عرضه مرغ با نرخ مصوب ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان در بازار وجود ندارد، بیان کرد: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، قیمت مصوب مرغ قابل اجرا نیست.

این مقام مسئول نرخ مصوب هر کیلو ذرت درب مرغداری با احتساب هزینه‌های حمل را یک هزار و ۸۰۰ تومان و کنجاله سویا را ۲ هزار و ۸۰۰ تا ۳ هزار و ۱۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: هم اکنون هر کیلو ذرت در بازار سیاه ۳ هزار و ۸۰۰ تا ۴ هزار تومان و کنجاله ۱۱ هزار و ۵۰۰ تا ۱۳ هزار تومان عرضه می‌شود که با نرخ مصوب اختلاف معناداری دارد.

وی با اشاره به اینکه مقداری سهمیه کنجاله سویا و ذرت در بازارگاه اعلام شده است، بیان کرد: میزان اعلامی نهاده‌های دامی نیاز کامل مرغدار را پوشش نمی‌دهد، اما به هر حال امیدواریم روند توزیع نهاده از طریق سامانه بازارگاه تداوم یابد تا بازار به آرامش برسد، اما هم اکنون تغییر محسوسی در بحث قیمت در بازار آزاد ایجاد نشده است.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: اگرچه مسئولان اذعان می‌کنند که ذرت بیشتری وارد کشور شده است، اما آثار آن مشهود نیست، درحالیکه اگر تنها ۲۰ درصد بیش از نیاز ذرت وارد شده باشد، بر روند قیمت در بازار آزاد تاثیر می گذارد.

کمالی سروستانی درباره آینده بازار مرغ بیان کرد: با توجه به شرایط فعلی عرضه و تقاضا پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ نوسان چندانی نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه کمتر از ۴۰ درصد مرغداران موفق به دریافت مجوز هستند، بیان کرد: نهاده‌های دامی تخصیص داده شده گا‌ها در پروسه تولید بدست مرغدار نمی‌رسد که با این وجود مرغدار مجبور به خرید نهاده از بازار آزاد است.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران با اشاره به واگذاری وظایف تنظیم بازار مرغ به وزارت جهاد کشاورزی در حوزه قیمت بیان کرد: از ابتدا مخالف قیمت گذاری وزارت صمت بودیم و پیش بینی می‌شود که با واگذاری وظایف بازرگانی کشاورزی مشکلات مرتفع شود.

کمالی سروستانی ادامه داد: اگر تعزیرات به صورت دستوری مرغداران را مجبور به عرضه مرغ با نرخ مصوب کنند، مرغداران تمایلی به جوجه ریزی نخواهند داشت.

این مقام مسئول ظرفیت کارخانه‌های جوجه کشی نسبت به ماه‌های اخیر را مناسب اعلام‌کرد و گفت: بازار مرغ به نهاده‌های دامی‌بستگی دارد به طوریکه با تامین نهاده ها، بازار مرغ به تعادل می‌رسد، در غیر این صورت ملتهب می‌شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید