سکه در کانال 13 میلیونی باقی ماند

مرز قرمز در بازار ارز؟ + جدول و نمودار

کدخبر: ۳۷۲۴۵۳
اقتصادنیوز: سقف جدید در بازار ارز کانال 28 هزار تومانی است؟ پاسخ قطعی به این سوال را زمان مشخص خواهد کرد، ولی حداقل می توان گفت کهامروز 20 آبان، از کانال یاد شده حمایتی صورت نگرفت و اسکناس آمریکایی به راحتی به سطح 27 هزار تومانی بازگشت.
مرز قرمز در بازار ارز؟ + جدول و نمودار

به گزارش اقتصادنیوز این اولین بار در سه روز اخیر بود که بازار از یک کانال قیمتی به شکل معنی داری پایین آمد و همین مساله موجب شد که برخی معامله گران این نظر را مطرح کنند که دلار 28 هزار تومانی خط قرمز بازارساز است. پیش از انتخابات آمریکا، گفته می شد که خط قرمز  برای دلار مرز 30 هزار تومانی است، ولی بازار توانست برای یک هفته بالای 30 هزارتومان هم نوسان کند. به نظر می رسد، معامله گران باور دارند که بازارساز پس از اعلام نتایج انتخابات آمریکا، به دنبال تعریف سقف کوتاه تری برای قیمت دلار است.

اگر معامله گران تصور کنند، قیمت دلار به سقف جدید رسیده است، به احتمال زیاد طی روزهای بعد فروش ها افزایش خواهد یافت و قیمت به سمت سطحی حرکت خواهد کرد که احتمالا بازار آن را به عنوان «کف اول» شناسایی خواهد کرد. با این حال، برخی از فعالان عنوان می کنند، ریزش سنگین دلار از کانال 32 هزار تومانی، معامله گران زیادی را دچار ضرر کرده است و آن ها تلاش می کنند  که قیمت را به سوی کانال های بالاتری هدایت کنند تا بتوانند دلار بالاخرید خود را با ضرر کمتری به فروش برسانند. عده ای هم باور دارند، تجار کالاهایی را وارد کرده اند و برای تسویه آن ها، نیاز به ارز دارند، در نتیجه قیمت دلار در بازار آزاد با تکیه به این تقاضا، در برابر کاهش قیمت مقاومت می کند.

صعودی که پایدار نبود

تمام بازارها روز سه شنبه را صعودی آغاز کردند، ولی در ادامه روز در مسیر نزولی قرار گرفتند. دلار بالای کانال 28 هزار تومانی معاملات خود را آغاز کرد که بیش از هزار و 200 تومان بیشتر از نرخ بسته شده روز دوشنبه بود. سکه امامی در حوالی 13 میلیون و 700 هزار تومان بازگشایی شد که نزدیک به 600 هزار تومان بیشتر از روز قبل بود. در بازار سهام، هم شاخص کل بورس در ابتدای روز از کف فاصله گرفت و این تصور را در میان برخی سهام داران ایجاد کرد که دوران ریزش بورس به اتمام رسیده است. با این حال، اول از همه بازار بورس ریزشی شد و حتی در سطح پایین تری نسبت به روز دوشنبه بسته شد.

در بازار ارز هم دلار بیشتر از ربع ساعت بالای کانال 28 هزار تومان دوام نیاورد و در ادامه روز تا محدوده 27 هزار و 400 تومانی هم عقب نشست. دلار در این کانال تقریبا به تعادل رسید و میزان نوسانات آن کاهش یافت. سکه امامی هم به سرعت راه کاهشی را در پیش گرفت و در نهایت در حوالی 13 میلیون و 200 هزار تومان به کار خود پایان داد که بسیار پایین تر از قیمت های ابتدای روز بود.

علی رغم کاهشی شدن قیمت دلار و سکه نسبت به نرخ های ابتدای روز، هر دو دارایی نسبت به قیمت های بسته شده روز دوشنبه، افزایش قیمت را نشان می دادند. دلار بیش از 2 درصد بازدهی مثبت را نشان می داد و سکه هم حدود 7 دهم درصد بالاتر از روز دوشنبه به کار خود پایان داد. یکی از عواملی که موجب شد سکه نسبت به دلار افزایش محدودتری را به ثبت برساند، ماندن اونس طلا زیر محدوده هزار و 900 دلار بود.

بازارساز به بازار رسید

روز سه شنبه بازارساز تغییر تاکتیک داد و سعی کرد قیمت های صرافی های بانکی را به بازار آزاد نزدیک کند. عصر روز سه شنبه قیمت دلار در صرافی های بانکی در حدود 27 هزار و 100 تومان بود که تنها فاصله ای 400 تومانی با بازار آزاد داشت. این اتفاق در حالی رخ داد که یک روز قبل، فاصله قیمتی بین صرافی های بانکی و بازار آزاد بالای 2 هزار تومان بود. به نظر می رسد، بازارساز قبول کرده است که فاصله زیاد قیمت صرافی ها با بازار آزاد به جای اینکه سیگنال کاهشی به معامله گران بدهد، زمینه ساز ورود تقاضای کاذبی به بازار می شود که در صورت نبود این فاصله، اساسا به وجود نمی آمد. در دو روز قبل، نوسان گیران بارها عنوان می کردند که می توان از صرافی های بانکی دلار را ارزان تر خرید و بعد در بازار آزاد فروخت. با از بین رفتن این رانت، نوسانات بازار در روز سه شنبه هم محدودتر شد.

  • بازدهی بازارها 20 آبان 99
  • جدول بهای سکه و ارز 20 آبان 99
  • روند بهای سکه 20 آبان 99
  • روند بهای درهم 20 آبان 99
  • روند بهای دلار 20 آبان 99
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید