منحنی بازدهی اوراق دولتی25 آبان 1399 منتشر شد + نمودار

کاهش کم‌سابقه معاملات اوراق

کدخبر: ۳۷۳۴۰۰
اقتصادنیوز: امروز 25 آبان 1399 معاملات اوراق بدهی دولتی یکی از روزهای کم رونق خود را پشت سر گذاشت.
کاهش کم‌سابقه معاملات اوراق

به گزارش اقتصادنیوز در پی کاهش 38 درصدی اوراق بدهی درروز گذشته، امروز نیز معاملات 22 درصد کاهش یافت و حجم این معاملات به 162 میلیارد تومان رسید. این رقم کمترین میزان در چند هفته اخیر است.

در همین زمینه 

البته کاهش معاملات با کاهش نرخ‌ها در اغلب سررسیدها همراه بود. نرخ سود اوراق شش ماهه کاهش 3.7 درصدی داشت که این به دلیل تغییر شکل منحنی در روز اخیر است.

نرخ سود اوراق با سررسید دو ساله نیز کاهشی نیم درصدی به  20.25 درصد رسید. البته نرخ اوراق با سررسید یکساله با افزایش 3 دهم درصدی به 19.3 درصد رسید.

هر چند که پیش‌بینی می‌شد با کاهش معاملات در همه سررسیدها با کاهش سود مواجه باشیم، اما مشاهده می‌کنیم که در سررسید یک ساله با افزایش بازدهی مواجه هستیم. این امر می‌تواند بیانگر آن باشد که در عمق بازار در مقابل کاهش سود مقاومت وجود دارد و انتظارات بازدهی معامله‌گران به صورتی است که کاهش سود در سررسید یک سال با سد مقاومتی انتظارات مواجه شده است.

در اوراق آتی نیز شاهد آن هستیم که از محدوده 300 روز تا 1200 روزه بازدهی یکسان و کمی بالاتر از 21 درصد است.

نرخ بازده نقدی و آتی

در بازار اوراق بدهی دولتی، نرخ‌های بازده اوراق در سررسیدهای زمانی مختلف از طریق عرضه و تقاضا کشف می‌شود. نرخ کشف‌شده بر اساس این سازوکار متوسط بازده نقدی نگهداری اوراق تا سررسید را نشان می‌دهد. همچنین از تفاوت نرخ‌های بازده نقدی در سررسیدهای مختلف، می‌توان برای استخراج بازده آتی مورد انتظار سرمایه‌گذاران استفاده کرد.

منحنی بازده اوراق 25 آبان 99

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید