شوک به بازار موبایل و لپ‌تاپ

کدخبر: ۳۷۴۰۹۷
با تداوم تثبیت قیمت ارز در کانال‌هایی پایین‌تر از ماه‌های قبل و کاهش قابل توجه تقاضا در بازار موبایل، شاهد افت محسوس قیمت‌ها هستیم.
شوک به بازار موبایل و لپ‌تاپ

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای‌اقتصاد، قیمت‌های موبایل از ابتدای امسال تا به حال در شیب صعودی قرار داشت؛ اما به نظر می‌رسد دامنه تاثیر خوش‌بینی به رونق تجارت به بازار موبایل هم امتداد پیدا کرده است. قیمت‌های تبلت، موبایل و لپ‌تاپ بین ۱۰ تا ۱۵ درصد نسبت به ماه گذشته کاهش پیدا کرده است. طی ۶ ماه نخست امسال حدود ۸ میلیون تلفن همراه وارد کشور شده و موبایل با رشدی ۱۱۳ درصدی دومین کالای وارداتی کشور بوده است.

گزارش‌ها از بازارهای کامپیوتر نیز حاکی است آن دسته از کالاهای دیجیتالی که وابسته به واردات رسمی نیستند درحال لحاظ کردن سیگنال‌های بازار ارز در قیمت‌های خود هستند. این موضوع باعث کاهش قابل‌توجه قیمت‌ها در بازاری است که از ابتدای امسال تاکنون در شیب صعودی قرار داشت.

کارشناسان بازار معتقدند خوش‌بینی کلی نسبت به رونق تجارت و اقتصاد در ماه‌های آینده بازار محصولات تکنولوژیک به‌خصوص موبایل را به سرعت تحت‌تاثیر قرار داده هرچند هنوز به‌طور دقیق نمی‌توان میزان تغییرات را اندازه گرفت اما کاهش قابل‌توجه قیمت‌ها در بازار حاکی دریافت سیگنال‌های مثبت در این عرصه است.

براساس گزارش اخیر سازمان توسعه تجارت تلفن‌همراه در رده دوم کالاهای وارداتی به کشور در پنج ماه نخست امسال بوده است. بر اساس این گزارش سهم تلفن‌همراه از نظر ارزش ۵/ ۵ درصد کل واردات بوده و بالغ بر ۲ هزارتن است. واردات این کالا از نظر ارزشی با رشد ۱۱۳ درصدی مواجه بوده و ۱۷۰ میلیون دلار نسبت به دوره مشابه در سال گذشته بیشتر بوده است. در صورتی که متوسط وزن هر بسته حاوی تلفن‌همراه را بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم در نظر بگیریم طی پنج ماه اول سال با وجود تمام محدودیت‌های وارداتی حدود ۸میلیون تلفن‌همراه وارد بازار شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید