ارزش دلار باز هم کاهش می‌یابد

کدخبر: ۳۷۴۷۹۸
یک اقتصاددان گفت: دلار احتمالا کمی بیشتر مقابل یورو عقب خواهد رفت و مهم است این نرخ برابری به دقت تحت نظر قرار گیرد.
ارزش دلار باز هم کاهش می‌یابد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، برای نخستین بار در طول هشت سال اخیر یورو به پرتراکنش ترین ارز در سامانه پیام رسان سوییفت تبدیل شده و جای دلار را گرفته است. با این حال دلار از نظر میزان مقبولیت به عنوان ارز ذخیره جهانی در صدر قرار دارد.  

در رابطه با وقایع اخیر، استیو هانکه- استاد اقتصاد کاربردی دانشگاه جان هاپکینز در بالتیمور آمریکا و یکی از متخصصان مطرح جهانی در حوزه هیات‌های ارزی (نهادی که وظیفه حفظ برابری ارزش پول ملی در برابر دیگر ارزها را بر عهده دارد) - اظهار کرد: یورو پیش از این هم سابقه قرار گرفتن در صدر ارزهای پراستفاده در سیستم سوییفت را داشته است. من فکر نمی کنم که تعدد استفاده از این ارز خیلی باتاثیر باشد. طبق ارزیابی صورت گرفته توسط صندوق بین المللی پول، حدود ۲۰ درصد ذخایر ارزی جهان را یورو تشکیل می دهد در حالی که این رقم برای دلار بالای ۶۰ درصد است. واقعیت این است که دلار ارز غالب جهانی است و اگر به تمامی جنبه ها در مبادلات ارزی نگاه کنید، دلار احتمالا یک پای ۸۰ درصد تراکنش های ارزی را تشکیل می دهد.  

این عضو اندیشکده کاتو در پاسخ به این سوال که پیش بینی وی از ارزش دلار در زمان روی کار آمدن دولت جو بایدن چه خواهد بود نیز گفت: در حال حاضر اگرچه دلار مقداری از ارزش خود را مقابل یورو از ابتدای سال تاکنون از دست داده است اما هنوز هم در جایگاه نیرومندی در برابر یورو قرار دارد. با این حال فکر می کنم دلار احتمالا کمی بیشتر مقابل یورو عقب خواهد رفت و مهم است این نرخ برابری به دقت تحت نظر قرار گیرد. در واقع، نرخ برابری دلار مقابل یورو، مهم ترین نرخ برابری ارزی در جهان است.

تلاش های اخیر چین برای جهانی شدن یوان نیز یکی دیگر از بندهای گفت وگو با این عضو گروه مشاوران اقتصادی رونالد ریگان بود. هانکه با بیان اینکه یوان هنوز ارزی با قدرت تبدیل بالا نیست افزود: تا زمانی که یوان چین به راحتی قابل تبدیل به دیگر ارزها نباشد، به یک ارز معتبر جهانی تبدیل نخواهد شد.  

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید