افزایش بیش از 10 درصدی بلیت هواپیما تخلف است

کدخبر: ۳۷۵۱۷۷
اقتصادنیوز:معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی گفت: نظارت‌ بر قیمت بلیت هواپیما وجود دارد و ایرلاین‌ها کلاس پروازی متفاوتی را ارائه می‌کنند.
افزایش بیش از 10 درصدی بلیت هواپیما تخلف است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اعتماد آنلاین ،ابولقاسم جلالی معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری در رابطه با تناقض‌هایی که در خصوص افزایش قیمت بلیت هواپیما وجود داشته و مطرح شده است، گفت: آخرین افزایش قیمت بلیت هواپیما مربوط به اردیبهشت ماه سال 99 بوده است که پس از بررسی صورت‌های مالی  و هزینه تمامی شرکت‌ها در نتیجه دستور افزایش 10 درصدی قیمت بلیت را در اواسط آبان ماه صادر کردیم.

او با بیان اینکه شرکت‌های هواپیمایی با توجه به شرایطی که ایجاد شده و همچنین با توجه به فاصله گذاری‌های اجتماعی که صورت گرفته است، مجبور به کاهش ظرفیت پروازی خود شده‌اند و با توجه به این شرایط به طور معمول با کلاس نرخی پروازها بازی می‌کنند.

معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری توضیح داد: تمامی ایرلاین‌ها در هر مسیری که پرواز دارند کلاس پروازی متفاوتی ارائه می‌کنند، به طور مثال ممکن است در یک مسیر پروازی کلاس نرخی متفاوتی عرضه شود و برای کلاس‌های نرخ پایین بازاریابی بیشتری صورت گیرد و پس از تکمیل آن اقدام به عرضه کلاس‌های نرخی بالاتر می‌کنند.

معاون سازمان هواپیمایی با اشاره به اینکه ایرلاین‌ها کلاس نرخی را عرضه می‌کنند که سریع‎تر پر می‌شود، گفت: به طور مثال در پروازهای ATR که دارای ظرفیت 50 مسافر است، در جریان فاصله گذاری اجتماعی تعداد مسافرانش به 30 نفر رسیده است که بلافاصله بعد از باز شدن پرواز، 30 درصد از ظرفیتش تکمیل می‌شود، بنابراین شرکت‌های هواپیمایی اقدام به عرضه با کلاس‌های بالاتر می‌کنند تا بخشی از هزینه‌هایشان جبران شود.

جلالی با اشاره به اینکه عرضه بلیت با کلاس‌های پروازی متفاوت در تمامی دنیا وجود دارد، گفت: بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی خارجی اقدام به عرضه بلیت با کلاس‌های متفاوت می‌کنند و همواره با توجه به عرضه و تقاضا با کلاس‌های پروازی خود بازی می‌کنند.

معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی بیان کرد: حدود سه ماه پیش در مسیر ترکیه به دلیل مصوبه بهداشتی این کشور و شرایط خاص شرکت‌های هواپیمایی ایرانی و ترکیش ایر، امکان پرواز وجود نداشت اما در همان زمان شرکت هواپیمایی قطر ایرورز با توجه به عرضه و تقاضا اقدام به ارائه کلاس‌های پروازی متفاوت کرد و از هر مسافر حدود 100 میلیون معادل سه هزار دلار دریافت کرد و آنها را از قطر به استانبول برد اما با ورود ایرلاین‌های ایرانی و ترکیش ایر و کاهش عرضه و تقاضا هم اکنون این شرکت کلاس نرخی خود را کاهش داده و قیمت هر بلیت به 800 دلار رسیده است.

او با اشاره به اینکه سازمان هواپیمایی کشوری فشار آورده است که ایرلاین‌ها باید از کلاس‌های نرخی پایین هم استفاده کنند، افزود: بسیاری از ایرلاین‌ها دارای دغدغه‌های زیادی از جمله افزایش هزینه و کاهش حجم مسافر هستند و در این شرایط این نرخ‌ها جوابگو نبوده است، بنابراین پس از بررسی و برگزاری جلسات مختلف افزایش 10 درصدی نرخ بلیت را صادر کردیم.

معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی با بیان اینکه ایرلاین‌ها از پس هزینه‌ها خود بر نمی‌آیند و باید اقدامات لازم در این رابطه را انجام دهند، افزود: سعی کرده‌ایم با برگزاری جلسات مختلف و در نهایت جلسه رسمی قیمت بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی را 10 درصد افزایش دهیم و کف‌های قیمتی را برداریم.

او بیان کرد: با این وجود سازمان هواپیمایی کشور به ایرلاین‌ها فشار آورده که کلاس‌های نرخی را تغییر ندهند و نظارت‌های جدی بر تمامی ایرلاین‌ها مبنی بر رعایت این افزایش 10 درصدی وجود دارد.

 جلالی درباره کاهش نرخ دلار و تاثیر گذاری آن بر حوزه حمل‌ونقل هم گفت: نرخ ارز هنوز به ثبات نرسیده و زمانی که نرخ ارز به ثبات برسد بازارهای مختلف از جمله بخش هوایی هم به ثبات خواهند رسید.

او  در خصوص زیرساخت‌های سازمان هواپیمایی برای شناسایی بیماران کرونایی و جلوگیری از ورود  این مسافران کرونایی گفت: زیر ساخت‌ها آماده شده است و اجازه صدور بلیت برای هیچ مسافر کرونایی داده نمی‌شود.

جلالی در پایان تصریح  کرد: با فراهم شدن زیر ساخت‌ها و همکاری ایرلاین‌ها و تکمیل شدن اطلاعات، اجازه ورود مسافران به ناوگان هوایی تا 14 روز وجود ندارد و روز گذشته هم بازدیدی از این روند صورت گرفت و بر این اساس برای هیچ مسافری که تست pcr او مثبت شده باشد بلیت صادر نمی‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید